کد خبر: 130662
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۵۸؛

ماجرای سانسور مصاحبه آیت الله شریعتمداری با رسانه های شوروی در این کشور چه بود؟

تیتر ها و خبرهای مهم روزنامه اطلاعات اول اردیبهشت ۱۳۵۸ را بخوانید

ماجرای سانسور مصاحبه آیت الله شریعتمداری با رسانه های شوروی در این کشور چه بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه اول روزنامه اطلاعات امروز اول اردیبهشت ۱۳۵۸ از اخطار امام خمینی تیتر زده و بنابر ادعای این روزنامه از تیرباران ۵ خائن  دیگر خبر داده است.

از قول آیت الله طالقانی نوشته است در اصول بین رهبران دینی هیچ اختلافی نیست و در تنها عکسی که به چاپ رسانده از تجلیل باشکوه شهدای مجاهدین خلق و چریکهای فدایی در دو مراسم جداگانه در بهشت زهرا و دانشگاه تهران خبر داده است. در این صفحه از پایان تحصن سنندجی ها خبر هست تا شرایط جدید اعزام دانشجو به خارج از کشور. اما موضوع دیدبان تاریخ امروز اختصاص دارد به سانسور مصاحبه آیت الله شریعتمداری با رسانه های شوروی در این کشور که با هم متن کامل خبر را می خوانیم.

IMG_20220421_072639_763

مسکو- یونایتدپرس:

رسانه های گروهی شوروی یک مصاحبه اختصاصی با آیت الله العظمی شریعتمداری بعمل آوردند اما هیچ یک از خوانندگان روسی نتوانستند از این مصاحبه اختصاصی آگاهی پیدا کنند لکن رادیو ایران آنرا پخش کرد و مطبوعات جهان از طریق خبرگزاریهای بین المللی آنرا نقل کردند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که سه رسانه مهم شوروی، ایزوستیا، پراودا و خبرگزاری تاس روز پنجشنبه یک مصاحبه اختصاصی با آیت الله شریعتمداری در قم انجام دادند اما علی الظاهر آیت الله بیش از آنچه که مطبوعات شوروی مایل به دانستن آن بودند یا میخواستند چاپ کنند به آنها گفت و همین سبب چاپ‌نشدن مصاحبه گردید! در این مصاحبه آیت الله شریعتمداری تاکید کرد که دولت شوروی باید آزادیهای بیشتری به مسلمانان این کشور بدهد. آیت الله همچنین افزود؛ ما امیدواریم که دولت شوروی احترام بیشتری برای ۴۵ میلیون تن سکنه مسلمان این کشور قائل شود و آنها را از آزادیهای بیشتری برخوردار سازد.

همچنین آیت الله شریعتمداری در این مصاحبه کشتار مسلمانان‌ را در افغانستان در جریان طغیان علیه حکومت طرفدار شوروی نورمحمد تره کی محکوم کرد و گفت؛ که دولت شوروی نباید به افغانستان اجازه دهد به رفتار خشونت آمیز با مسلمانان از جمله روحانیون و روشنفکران ادامه دهد و در عوض به سود شوروی خواهد بود که افغانها ضمن حفظ پیوند خود با اسلام به زندگی صلح آمیز و آرام خویش ادامه دهند.

اظهارنظر آیت الله شریعتمداری که بعنوان اولین اظهارات یک رهبر مذهبی ایران درباره وضع مسلمانان شوروی و افغانستان تلقی شده است اما مطبوعات شوروی حتی یک کلمه از سخنان آیت الله را چاپ نکردند تنها تاس خبرگزاری رسمی شوروی ضمن اشاره به مصاحبه آیت الله گفت؛ آیت الله شریعتمداری آرزو کردند که مناسبات دوستانه میان مردم ایران و اتحاد شوروی گسترش یابد. تاس در گزارش کوتاه خود خاطرنشان‌ساخت که آیت الله شریعتمداری به خبرنگاران روسی گفت؛ که وی پشتیبانی اخلاقی اتحاد شوروی از مردم ایران را ارج می نهد. 

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر