کد خبر: 132319
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۲؛

مسافرین عازم شمال کشور کنترل میشوند!

بررسی تیتر ها و گزارش های مهم روزنامه اطلاعات ۵۹ سال قبل یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۲ را مشاهده می کنید


مسافرین عازم شمال کشور کنترل میشوند!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه اطلاعات ۵۹ سال قبل امروز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۲ را مشاهده می کنید که در بیست و هفتمین سال انتشارش به قیمت ۲ ریال منتشر شده بود.

از جمله خبرهای مهم امروز روزنامه میتوان به سفر نخست وزیر هندوستان به ایران و استقبال محمدرضاشاه و همسرش از وی در کنار عکسی از این خبر، و همچنین چاپ تصویری از یک خیابان آب گرفته ناشی از سیل مهیب در مشهد که ۴۴۸ خانه را ویران کرده و ۶۱ نفر را به هلاکت رسانده (کشتن داده) و اعلام سفر احتمالی برژنف رهبر شوروی به ایران به نقل از سفیر کشورمان در مسکو و تاسیس باشگاه جوانان که مورد تصویب نخست وزیری قرار گرفته اشاره نمود. 

همچنین اطلاعات امروز با چاپ عکسی از یک فضانورد آمریکایی که به شرح ماجرای رفت و برگشت وی به فضا اختصاص دارد آورده است؛ طی سفر به فضا سه کیلو و نیم وزنش را از دست داده است. اما از تیتر یک روزنامه امروز غافل نشویم که به تهدید اتحاد جماهیر شوروی اختصاص دارد خطاب به دول غربی بدینگونه که فرمانده نیروی دریایی ارتش این کشور اعلام کرده اگر ناتو کشتی های تجاری را به موشکهای پولاریس مجهز کند شوروی ضمن دفاع از خود، آنها را عرق خواهد کرد‌. 

اما سوژه امروز ما به خبری اختصاص دارد که زیر لوگوی قرمز رنگ اطلاعات جا خوش کرده است با این عنوان که مسافرین شمال کنترل میشوند. که البته اشتباه نشود منظور کنترل دوربینی برای اخذ جریمه نبوده بلکه یک کنترل بهداشتی بوده که از قول رئیس ریشه کنی مالاریای کشور آمده است؛ از آنجا که ۶۸۵۷ دهکده با دومیلیون و چهارصدهزار جمعیت در جنوب کشور به این ویروس آلوده شده اند، برای جلوگیری از سرایت بیماری به شمال، مسافرینی که عازم شمال هستند تحت کنترل قرار می گیرند. به متن خبر فوق که در صفحه ۱۳ آمده رجوع می کنیم و ببینیم ماجرا از چه قرار است؛

دکتر مهتدی رئیس سازمان ریشه‌کنی مالاریا: 

از نظر مبارزه و ریشه‌کنی مالاریا که طی برنامه‌های منظمی از سال ۱۳۲۸ در ایران شروع شده است کشور ما به سه منطقه تقسیم شده است: در منطقه شمال عملیات مبارزه با مالاریا پایان یافته و این مناطق به کلی پاک شده است. در منطقه دوم یعنی منطقه وسط عملیات مبارزه با مالاریا در مرحله سم‌پاشی است و این حدود که ۹۱ هزار قریه در آن قرار دارد نزدیک به پاک شدن است. سومین منطقه در سراسر قسمت جنوب کشور قرار دارد و از نظر ما این منطقه یک منطقه مالاریایی و خطرناک است. انواع پشه‌های ناقل در این منطقه در مقابل سموم حشره‌کش د – د- ت و دیلدرین مصونیت پیدا کرده‌اند، این مصونیت از قسمت جنوب شرقی کشور شروع شده و به تدریج تمام قسمت‌های جنوب کشور آلوده شده است در این منطقه هم بیمار مالاریایی وجود دارد و هم پشه ناقل میکروب. منطقه مذکور برای سایر مناطق پاک‌شده خطر دارد ولی اقدامات احتیاطی صورت‌ گرفته، به این ترتیب که سعی ما در این منطقه این است که از اشاعه بیماری جلوگیری کنیم و برای نیل به مقصود نظارت کامل وسیله افراد و گروه‌های اعزامی ما به منطقه آلوده جنوب صورت می‌گیرد. در منطقه آلوده ۶ هزار ۸۵۷ آبادی وجود دارد و دو میلیون و چهارصد هزار نفر در این منطقه ساکن هستند. جلوگیری از انتقال بیماری مالاریا در این منطقه مقدور نیست ولی جلوگیری از اشاعه و سرایت آن به مناطق پاک‌شده و سم‌پاشی‌شده امکان‌پذیر می‌باشد.

با مسئولان بنگاه‌های مسافربری و ژاندارمری و راه‌آهن مذاکرات لازم شده و قرار است ماموران این دستگاه‌ها با ما هم‌کاری کنند به این ترتیب که رفت و آمد مسافران از مناطق جنوب به شمال شدیدا تحت نظارت ماموران مبارزه با مالاریا قرار گیرد و در صورت مشاهده بیماران مبتلا به مالاریا مسیر مسافرت آنان و محل اقامت‌شان تا یک ماه کنترل شود...

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر