کد خبر: 134497
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲ تیر ۱۳۵۸؛

ماجرای تحصن خلخالی مقابل بیت امام چه بود؟

توطئه اویسی و ۳۰ ژنرال ایرانی علیه انقلاب. این تیتری است که اطلاعات ۱۲ صفحه ای ۴۳ سال قبل امروز شنبه دوم تیر سال ۱۳۵۸ به همراه تصاویری از افراد توطئه گر در صفحه اول خود به چاپ رسانده بود. کشف یک انبار بزرگ مهمات و اسلحه در تهران، شنود تلفن سران کشورها در تهران توسط اسرائیل در رژیم پهلوی، حذفتدریجی وام مسکن و بی نتیجه ماندن برگزاری میتینگ جبهه دموکراتیک ملی توسط مخالفان از جمله تیترهای مهم دیگر این شماره روزنامه به شمار می روند. اما در پایین صفحه نخست تیتر جالبی وجود دارد که ارتباط دارد به خلخالی و اینکه وی گفته بود مقابل بیت امام متحصن میشوم تا امام ریاست جمهوری مادام العمر را قبول کند. درباره این گزارش در دیدبان تاریخ می خوانیم

ماجرای تحصن خلخالی مقابل بیت امام چه بود؟

به گزارش سرویس تاریخ سایت دیده بان ایران؛ توطئه اویسی و ۳۰ ژنرال ایرانی علیه انقلاب. این تیتری است که اطلاعات ۱۲ صفحه ای ۴۳ سال قبل امروز شنبه دوم تیر سال ۱۳۵۸ به همراه تصاویری از افراد توطئه گر در صفحه اول خود به چاپ رسانده بود. 

کشف یک انبار بزرگ مهمات و اسلحه در تهران، شنود تلفن سران کشورها در تهران توسط اسرائیل در رژیم سابق، حذف تدریجی وام مسکن و بی نتیجه ماندن  برگزاری میتینگ جبهه دموکراتیک ملی توسط مخالفان از جمله تیترهای مهم دیگر این شماره روزنامه به شمار می روند.

اما در پایین صفحه نخست تیتر جالبی وجود دارد که ارتباط دارد به آیت الله خلخالی و اینکه وی گفته بود مقابل بیت امام متحصن میشوم تا امام ریاست جمهوری مادام العمر را قبول کند. به صفحات داخلی رفته تا متن خبر را ببینیم از چه قرار است؛

 آیت‌الله شیخ صادق خلخالی رهبر سازمان فداییان اسلام عصر دیروز  در مراسمی که به مناسبت بعثت رسول اکرم (ص) از سوی این سازمان در محل باشگاه افسران برگزا شد اعلام کرد؛

«ما در مقابل منزل امام متحصن می‌شویم تا ریاست‌جمهوری ایران را قبول کند»

photo_2022-06-22_18-20-58

پس از ایجاد جمهوری اسلامی در ایران دو مسئله دیگر وجود دارد: که اول تصویب قانون اساسی و دوم انتخاب ریاست‌جمهوری در ایران است.

در مورد مسئله‌ی اول قانون اساسی باید گفت که قانون اساسی ما قانون خداست و ما احتیاج به تصویب قانون اساسی نداریم زیرا قانون اساسی ما قرآن است. و با توجه به اختیاراتی که ملت ایران با رفراندومی که انجام داد به امام خمینی سپرد همین مسئله کافی است که امام آن را تصویب کند و دیگر به تشکیل مجلس موسسان هم احتیاجی نیست. زیرا کسانی که می‌گویند باید مجلس موسسان ۶۰۰ یا ۷۰۰ نفری تشکیل شود می‌خواهند پس‌مانده‌های ساواک قدرت بگیرند و در نتیجه جمهوری اسلامی را نابود کنند.

در مورد ریاست‌جمهوری هم من معتقدم تا زمانی که شخص امام زنده هستند (که امیدوارم عمر ایشان هرچه بیش‌تر باشد) مادام‌العمر ریاست‌جمهوری ایران را بپذیرند و بعد از ایشان هر چهار سال یک بار رئیس‌جمهور ایران انتخاب شود. و من از تمام ملت ایران می‌خواهم که با نامه و تلگرام و حتی حضوری از امام بخواهند که ریاست‌جمهوری را قبول کند.

حتی بیایید مقابل منزل امام متحصن شویم تا امام به ریاست جمهوری را بپذیرد.

ما نباید از غرب بترسیم ما نمی‌خواهم که قانون اساسی و رئیس‌جمهوری غربی داشته باشیم. من خودم همراه مردم به خانه‌ی امام می‌روم و متحصن می‌شوم تا امام رئیس‌جمهوری را قبول کند.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر