کد خبر: 134833
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۸ تیر ۱۳۵۹؛

درخواست بی جواب ایران از اتحاد جماهیر شوروی چه بود؟

انقلاب اداری آغاز شد، این تیتری است که به سخنان مهم امام در جمع خانواده های شهدا در جماران اختصاص دارد که رهبر انقلاب در آن سخنرانی تاکید کردند که باید نوع اداره وزارتخانه ها و ادارات عوض شود و آرمهای شاهنشاهی از روی سربرگ نامه های اداری حذف گردد. به زمین زدن نخستین کلنگ دانشگاه اسلامی، اخطار مجدد خلخالی به بنگاههای مسافربری، معرفی کاظم بجنوردی از سوی رئیس جمهور بنی صدر به امام جهت تصدی پست فرماندهی سپاه و سخنان مهم بنی صدر مبنی اینکه مسئولیت هیچکدام از وزراء را بر عهده نمی گیرم از دیگر تیترهای مهم روزنامه ۱۲ صفحه ای اطلاعات در ۴۲ سال قبل در چنین روزی ۸ تیر ۱۳۵۹ می باشد. درباره اولین درخواست جمهوری اسلامی از شوروی در گزارش دیدبان تاریخ می خوانیم؛

درخواست بی جواب ایران از اتحاد جماهیر شوروی چه بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ انقلاب اداری آغاز شد، این تیتری است که به سخنان مهم امام در جمع خانواده های شهدا در جماران اختصاص دارد که رهبر انقلاب در آن سخنرانی تاکید کردند که باید نوع اداره وزارتخانه ها و ادارات عوض شود و آرمهای شاهنشاهی از روی سربرگ نامه های اداری حذف گردد. 

به زمین زدن نخستین کلنگ دانشگاه اسلامی، اخطار مجدد خلخالی به بنگاههای مسافربری، رو به مرگ بودن شاه مخلوع در پی گسترش بیماری سرطان وی و معرفی کاظم بجنوردی از سوی رئیس جمهور بنی صدر به امام امت جهت تصدی پست فرماندهی سپاه و سخنان مهم بنی صدر مبنی اینکه مسئولیت هیچکدام از وزراء را بر عهده نمی گیرم از دیگر تیترهای مهم روزنامه ۱۲ صفحه ای اطلاعات در ۴۲ سال قبل چنین روزی یکشنبه ۸ تیر ۱۳۵۹ می باشد. 

روزنامه را ورق زده و به صفحه ۱۱ می رسیم جایی که به خبر کنفرانس مطبوعاتی سفیر ایران در اتحاد جماهیر شوروی برمی خوریم. بدون هیچ مقدمه ای متن کامل خبر را می خوانیم؛

بعدازظهر پنجشنبه گذشته دکتر محمد مکری سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتحاد جماهیر شوروی در یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران شوروی و نمایندگان خبرگزاریهای خارجی مقیم مسکو و نمایندگان اعزامی خبرگزاری پارس شرکت کرد و به سوالات آنان در زمینه های گوناگون پاسخ داد. 

IMG_20220629_074537_917

دکتر مکری در سخنان خود گفت؛ از هر طرف توطئه هایی علیه ملت از سوی  نیروهای امپریالیستی جریان دارد. البته این جهت گیریها علیه انقلاب ایران به اشکال مختلف نشان داده می شود، گاه ایران را به مداخله نظامی تهدید می کنند و گاه کوشش می کنند با محاصره اقتصادی ما را از پای درآورند. خوشبختانه انقلاب ما نوعی است که حتی دشمنان ما نیز اعتراف دارند که این انقلاب به هیچ یک از دول های بزرگ وابستگی ندارد. 

وی افزود؛ این مبارزه ای را که با استعمارگران جهانخوار در پیش گرفته ایم به خاطر خوشایند سایر قدرتها از جمله اتحاد شوروی نیست‌. شعار انقلاب ایران نه شرقی، نه غربی است و باید اضافه کنم نه (چینی) است و تنها جمهوری اسلامی است و به هیچ یک از قدرتهای بزرگ جهان امروز وابستگی ندارد. 

دکتر مکری در مورد صدور اسلحه های شوروی به عراق گفت؛ قسمتی از اسلحه های شوروی که به عراق صادر می شود در اختیار ضدانقلابیونی مانند حزب کومله و سایر گروههای وابسته به خارج که در حقیقت عوامل دولت چین هستند قرار می گیرد. 

وی در مورد روابط اقتصادی ایران و شوروی گفت؛ قبل از اعلام محاصره اقتصادی ایران از طرف آمریکا، از مقامات شوروی خواستیم که یک راه حمل و نقل آبی از طریق رودخانه ولگا در اختیار ایران گذاشته شود‌، اگرچه این تقاضا در آن‌ هنگام آنچنان که باید مورد توجه مقامات شوروی قرار نگرفت ولی امیدوارم که در آینده این امر که طبعا باعث اثر گذاشتن محاصره اقتصادی ایران توسط آمریکا می شود با موافقت دولت شوروی مواجه گردد.

IMG_20220629_074534_006

دکتر مکری در مورد افغانستان گفت؛ هر موضعی که باعث سعادت و پیشرفت ملت افغانستان باشد برای ما قابل قبول است و همینطور که میدانید علت اصلی عدم شرکت ایران در بازیهای المپیک مسکو بخاطر اعتراض به حضور شوروی در افغانستان است.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر