کد خبر: 136347
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۸۱؛

اصلاحیه مجلس ششم بر طرح هیات منصفه برگشت خورده از شورای نگهبان چه بود؟

صفحه نخست روزنامه همشهری ۲۰ سال قبل امروز دوشنبه ۳۱ تیر سال ۱۳۸۱ را مشاهده می کنید که در ۲۴ صفحه و به قیمت ۴۰۰ ریال و در تیراژ ۴۶۰ هزار نسخه منتشر شده بود.

اصلاحیه مجلس ششم بر طرح هیات منصفه برگشت خورده از شورای نگهبان چه بود؟

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحه نخست روزنامه همشهری ۲۰ سال قبل امروز دوشنبه ۳۱ تیر سال ۱۳۸۱ را مشاهده می کنید که در ۲۴ صفحه و به قیمت ۴۰۰ ریال و در تیراژ ۴۶۰ هزار نسخه منتشر شده بود. 

تیتر یک روزنامه اختصاص دارد به خبری از مصوبه مجلس ششم درباره بیمه کردن همه ایرانیان از آغاز سال ۸۲  و از دیگر تیترهای مهم روزنامه به اعلام احکام متهمان نهضت آزادی در شنبه آینده از سوی دادگاه انقلاب تهران و از قول معاون سیاسی وقت وزیر کشور هم آمده است؛ بدون استقرار نهادهای مدنی نمی توانیم ادعای مردمسالاری کنیم. اما خبری با عنوان ۳ پرسش مجلس از وزیر دفاع درباره بیانیه سپاه با امضای ۱۰۰ نماینده مجلس هم در صفحه نخست دیده میشود. همچنین طرح هیات منصفه که از مجلس به شورای نگهبان فرستاده و از آن شورا برگشت داده شده بود با اصلاحاتی تصویب گردید که بدین شرح است؛
....در ادامه این جلسه طرح  هیات منصفه نیز که از سوی شورای نگهبان به مجلس برگشت داده شده بود بررسی و اصلاحات لازم در آن انجام شد.  بر اساس اصلاح صورت گرفته در ماده یک این طرح، رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیات منصفه در دادگاه صالحه صورت می گیرد. 
 
ماده ۱۳ این طرح نیز به شرح ذیل اصلاح و به تصویب رسید: پس از اعلام ختم رسیدگی بلافاصله اعضاء هیات منصفه به شور پرداخته و نظر کتبی خود را در دو مورد - متهم بزهکار است یا خیر؟-  و -در صورت بزهکاری آیا مستحفپق تخفیف است یا خیر؟-  به دادگاه اعلام می دارند.
بر این اساس، اعضای هیات منصفه از میان اصناف و گروههای مختلف اجتماعی نظیر؛ روحانیون، اساتید دانشگاه، دانشجویان، پزشکان، مهندسان، کارگران، کشاورزان، نویسندگان، روزنامه نگاران، معلمان، وکلای دادگستری، کارمندان، هنرمندان، پیشه وران و تجار برای مدت چهارسال انتخاب می شوند. 
اعضای هیات منصفه باید شرایطی چون مسلمان بودن، تابعیت جمهوری اسلامی، التزام عملی به قانون اساسی، حداقل سی سال سن، عدم محرومیت از فعالیتهای اجتماعی و حداقل مدرک دیپلم متوسطه یا معادل آن در علوم حوزوی را داشته باشند.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر