کد خبر: 140724
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۵۸؛

از مصادره اموال عالیخانی تا لغو طرح تولید پژو ۳۰۵ در ایران

روزنامه های اطلاعات، کیهان و بامداد امروز ۴۳ سال قبل در چنین روزی۱۵ مهر سال ۱۳۵۸ پیش روی شماست

 از مصادره اموال عالیخانی تا لغو طرح تولید پژو ۳۰۵ در ایران

دیدبان تاریخ: روزنامه های اطلاعات، کیهان و بامداد امروز ۴۳ سال قبل در چنین روزی یکشنبه ۱۵ مهر سال ۱۳۵۸ پیش روی شماست. اطلاعات این روز متن مصاحبه اوریانا فالاچی با امام از روزنامه کوریره دولاسرای ایتالیا را دوباره بازنشر کرده است و تیتر یک روزنامه به این موضوع اختصاص دارد. اما تیتر اول کیهان ۱۲ صفحه ای امروز به نقل قولی از دکتر ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه در نیویورک اختصاص دارد که در آن آمده، کلیه قراردادهای ایران و آمریکا از اعتبار ساقط شد. اما روزنامه بامداد امروز متن سخنان رئیس بنیاد مستضعفان را بعنوان تیتر اول خود برگزیده که در آن چگونگی اداره اموال مصادره شده اعلام شده است. 20221007_132056

از دیگر تیترهای مهم این جراید میتوان به ممنوعیت تفتیش عقاید در مدارس از سوی محمدعلی رجائی کفیل وزارت آموزش و پرورش به نقل از کیهان و ولایت فقیه حاکمیت مردم‌ را سلب نمی کند( آیت الله شریعتمداری)/ درخواست مصادره اموال عالیخانی و اصول تشکیل شوراهای کارکنان در موسسات دولتی و خصوصی به نقل از اطلاعات و برطرف شدن کمبود کتب درسی تا نیمه آبان/تکذیب شایعه فرار حسن نزیه/ حمایت همه جانبه حافظ اسد از انقلاب ایران/ ولایت فقیه راه نجات این کشور و ملت است(آیت الله حاج سیدعبدالله شیرازی) و تصویری از سفر هیات دولت موقت به مشهد و حضور در حرم امام رضا(ع) به نقل از روزنامه بامداد امروز اشاره کرد. 

20221007_132059

روزنامه بامداد امروز را ورق زده و به صفحه اقتصادی می رویم به خبری راجع به ادامه یا توقف تولید پژو ۳۰۵ در ایران بر می خوریم که متن کامل این خبر را یکبار دیگر مرور می کنیم.

 

اجرای طرح تولید پژو ۳۰۵ و یا لغو قطعی این پرونده در دست بررسی است. یک مقام آگاه در کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال در این زمینه اظهار داشت؛ برای ادامه یا لغو پروژه تولید پژو ۳۰۵ در ایران که مقدمات آن پیش از انقلاب فراهم‌ شده و حتی سالن مخصوص نصب ماشین آلات و پرس ها نیز آماده گردیده بود مطالعاتی در جریان می باشد که بر اساس آن در این زمینه تصمیم قطعی اتخاذ خواهد شد. 

مسئولان ایران ناسیونال برای اجرای این‌طرح پیش از پیروزی انقلاب با کارخانجات تولید کننده اتومبیلهای پژو در فرانسه تماس گرفته و بودمد نسبت به سفارش ۲۵۰۰ دستگاه پژو ۳۰۵ و ۵۰۴ به فرانسه اقدام کردند تا  آموزش عملی قسمت مونتاژ خود را با این اتومبیلها آغاز نموده و در مراحل بعدی نسبت به ساخت آن اقدام کنند و در نظر بود از موتورهای چهارسیلندر ساخت ایران و سایر قطعاتی که تولید آنها در ایران امکانپذیر است در ساخت این اتومبیلها استفاده شود اما پس از ورود ۵۰۰ دستگاه پژو به ایران سفارش دو هزار دستگاه دیگر که با جریان انقلاب و مشکلات اعتباری کارخانه در ماههای پس از انقلاب مواجه شد لغو گردید. 

20221007_132103

طرح تولید پژو از جمله پروژه های مشترک اقتصادی ایران و فرانسه بود که در محدوده همکاریهای نزدیکتر صنعتی بین دو کشور و به موازات انعقاد قراردادهای احداث نیروگاههای اتمی، مترو تهران و چندین طرح بزرگ صنعتی دیگر مقدمات اجرای آن فراهم شده بود و اینک مسئولان ایران ناسیونال در چهارچوب  سیاست کلی کشور و نیاز واقعی بازار مصرف امکان تولید یا لغو طرح مذکور را مورد بررسی قرار داده اند.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر