کد خبر: 141457
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۵ مهر مهر ۱۳۵۸؛

صرفنظر کردن ایران از طلب خود از مصر و آغاز ارسال قطعات یدکی هواپیما و هلی کوپترهای نظامی به ایران از سوی آمریکا

گزارش ها واخبار ۲۵ مهر ۱۳۵۸ رادر دیدبان تاریخ بخوانید

صرفنظر کردن ایران از طلب خود از مصر و آغاز ارسال قطعات یدکی هواپیما و هلی کوپترهای نظامی به ایران از سوی آمریکا

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحات اول دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز چهارشنبه ۲۵ مهر سال ۱۳۵۸ را از نظر می گذرانید. اطلاعات که در نوبت چاپ دوم و در ۱۶ صفحه روانه دکه ها شده بود از دگرگونی وسیع در کادر رهبری و نقش سیاسی آینده جبهه ملی خبر داده است. شناسایی رهبر گروه فرقان، موافقت دولت با برپایی شبهای کانون نویسندگان ایران از دوم تا دهم آبان در زمین چمن دانشگاه تهران و گزارشی از حوادث خونین بندرانزلی در کنار تصویری از مقایسه بین مجالس معارفه بازرگان و ضیافت شریف امامی از دیگر تیترهای مهم این روزنامه عصرگاهی کشور هستند‌. اما کیهان ۱۲ صفحه ای امروز در کنار خبری از مصاحبه اختصاصی این روزنامه با آیت الله العظمی شریعتمداری که در آن نکات تازه ای از طرح ترور ایشان برملا شده است، جزئیات مذاکرات مهم فروهر با رهبران کرد را بعنوان تیتر اول خود انتخاب کرده است. گزارش لحظه به لحظه از دو روز خشونت و برادرکشی در انزلی و پاسخ آیت الله منتظری به ایرادات سیداحمد خمینی از اهم تیترهای دیگر این روزنامه می باشند.

IMG_20221017_072634_968

به صفحات داخلی اطلاعات می رویم در ستون (ایران در آئینه مطبوعات عرب) به دو خبر درباره کشورمان برمی خوریم که متن کامل هر دو خبر فوق به شرح زیر است؛

۱- ایران از طلب خود صرفنظر کرد - روزنامه السیاسیه کویت

IMG_20221017_072707_884

گزارش رسیده از تهران حاکی است که دولت ایران از طلب هایی که رژیم‌ شاه سابق در اختیار مصر و اسرائیل گذاشته و بیش از ۲/۵ میلیارد دلار می باشد چشم‌ پوشیده است. ایران که روابط خود را با مصر و اسراییل قطع کرده است از مصر حدود دو هزار میلیون دلار و از اسرائیل در حدود هفتصد میلیون دلار طلب دارد. ناگفته نماند که بدنبال قطع روابط ایران و مصر که به دستور امام خمینی و بدنبال عقد قرارداد صلح مصر و اسرائیل صورت گرفت، دنبال کردن مطالبات ایران منتفی گردید.

۲- ارسال قطعات یدکی به ایران - روزنامه الاتحاد

-5935998859157289261_121

ایالات متحده آمریکا ارسال وسایل نظامی را برای نیروی هوایی ایران از سر گرفت. از ده روز قبل، هواپیماهای هرکولز و بوئینگ ۷۴۷ پروازهای منظمی میان آمریکا و ایران از طریق فرودگاه نظامی مادرید انجام می دهند. در روزهای اخیر هواپیماهای ایرانی حامل قطعات یدکی و وسایل نظامی مورد نیاز هلیکوپترها و هواپیماهای ساخت آمریکا همه روزه در مادرید مشاهده شده است. در صورتی که این امر به مدت هشت ماه متوقف شده بود. در ماه اوت گذشته آخرین مانع اصلی مالی که در برابر از سر گرفتن ارسال سلاح های آمریکا به ایران وجود داشت برطرف گردید. زیرا کنگره آمریکا موافقت کرد وزارت دفاع آمریکا چهار ناوشکن سبریانس را که رژیم شاه سابق قرارداد آنرا منعقد و دولت انقلاب آنرا لغو کرده بود خریداری نماید.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر