کد خبر: 141538
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۵۷؛

از ماجرای برخورد ماموران با دانش آموزان در اصفهان تا گزارش رادیو مسکو از اعتصاب ها در ایران

گزارش ها و اخبار ۴۴ سال پیش ۲۶ مهر ۱۳۵۷ رادر دیدبان تاریخ بخوانید

از ماجرای برخورد ماموران با دانش آموزان در اصفهان تا گزارش رادیو مسکو از اعتصاب ها در ایران

به گزارش دیدبان تاریخ؛ دولت امتیازات استخدامی و مالی تازه ای به کارمندان داد، حقوق فوق العاده و مزایای کارمندان افزایش یافت. این خبر تیتر یک روزنامه اطلاعات در ۴۴ سال قبل چنین روزی ۲۶ مهر سال ۱۳۵۷ است. این روزنامه همچنین از ادامه اعتصاب معلمان در بسیاری از شهرهای کشور تیتر زده است و خبر از لایحه محکمه ملی برای محاکمه مقامات فاسد نوشته است. در ضمن جمعیت دفاع از حقوق بشر طی اعلامیه ای از خانواده های کشته شدگان اخیر خواسته است که اسامی آنها را به آدرس این جمعیت بفرستند. اما کیهان از زد و خورد ماموران با دختران دانش آموز در تهران خبر داده و تیتر یک خود را به هشدار کریم سنجابی رهبر جبهه ملی درباره اینکه راه حل نظامی ایران را نابود می کند، اختصاص داده است.

 

-5938258003365050217_121

این روزنامه همچنین از آزادی ۱۰۰۰ زندانی سیاسی تا چند روز آتی هم خبری منتشر کرده است. به صفحه آخر کیهان می رویم و به خبری از رادیو مسکو درباره حوادث و رویدادهای جاری کشور بر می خوریم که متن کامل خبر را عینا در ادامه می خوانید؛

رادیو مسکو دیشب به نقل از آسوشیتدپرس خبر داد که دیروز [پریروز] تنها در تهران ۱۰۰ هزار تن در تظاهرات شرکت کردند. این اجتماع برای تجلیل خاطره شهیدان تظاهرات ۱۷ شهریور در پایتخت برپا شد. رادیو مسکو گفت؛ گزارشهای رسیده از تهران نمودار آن است که در کشور جنبش گسترده ای بخاطر دموکراتیزه کردن امور اجتماعی و علیه بی عدالتی اجتماعی و بهبود وضع اقتصادی ادامه دارد.

IMG_20221018_073351_140

در پی تظاهرات چندی پیش که در ایران برپا شد جنبش اعتصابی سراسر ایران را فراگرفته است. گزارشهای رسیده از تهران حاکیست که کارگران واحدهای صنعتی و واحدهای اتوبوسرانی و کارمندان سازمانها و ادارات دولتی و پزشکان در حال اعتصاب هستند و بازارها تعطیل شده است. دانشجویان دانشگاهها و دیگر آموزشگاهها به اتفاق همه زحمتکشان اعلام اعتصاب کرده و دموکراتیزه کردن سیستم آموزش و لغو حکومت نظامی را خواستار شده اند. بسیار جالب توجه است که کارکنان کیهان و اطلاعات و آیندگان و رستاخیز و دیگر روزنامه های تهران هم در جنبش اعتصابی شرکت کرده اند. آنها خواهان آزادی و دموکراتیزه کردن مطبوعات و واگذاری حقوق و امکانات جهت انتشار صحیح تر حوادث و آگاه ساختن محافل اجتماعی کشور از حوادث داخلی و خارجی هستند. بدون مبالغه می توان گفت که ایران از دوران مبارزه در راه ملی شدن صنعت نفت و اخراج شرکت نفت انگلیس و ایران، یک چنین دامنه جنبش اعتصابی در مقیاس سراسر کشور به خود ندیده است

-5938258003365050216_121

. حوادث دوران اخیر به نحو مقنع نشان داد که هر گونه تلاش برای سرکوب تظاهرات مردم از راه توسل به زور و نادیده گرفتن خواستهای عادلانه زحمتکشان با شکست کامل روبرو شده است. اکنون بر همه روشن است که علل واقعی نارضایتی عمیق قشرهای وسیع مردم ایران را نمیتوان سکوت گذاشت و نادیده گرفت.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر