کد خبر: 141913
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۳ آبان ۱۳۵۷:

لغو قراردادهای ۱۲ میلیارد دلاری خرید اسلحه/ از متوقف شدن پروژه خرید آواکس و ۶زیر دریایی و نیروگاه هسته ای تا لغو خرید ۱۰۶ فروند جنگنده اف ۱۶

روزنامه اطلاعات چهارشنبه ۳ آبان سال ۱۳۵۷ گرچه تیتر اول آن به مصاحبه اختصاصی دکتر کریم سنجابی با این روزنامه اختصاص دارد که گفته است در شرایط فعلی مذاکره با آیت الله العظمی خمینی را مهمترین اقدام می داند اما در چند خبر دیگر با روزنامه رقیب خود کیهان اشتراک تیتر دارد. از آزادی زندانیان سیاسی که برخی چهره های معروف چون صفر قهرمانی قدیمی ترین زندانی سیاسی جهان با ۳۰ سال سابقه زندان، ویدا حاجبی، نسیم خاکسار، محمدعلی عمویی‌، محسن یلفانی، علی اشرف درویشیان و...از جمله آنها می باشند‌ تا خبر تظاهرات خونین در شهرهای قم، گرگان و همدان. اما یک خبر داغ این جراید به مذاکرات تهران برای لغو خرید ۱۲ میلیارد دلار اسلحه می باشد که گزارش آن رادر دیدبان تاریخ می خوانیم

لغو قراردادهای ۱۲ میلیارد دلاری خرید اسلحه/ از متوقف شدن پروژه خرید آواکس و ۶زیر دریایی و نیروگاه هسته ای تا لغو خرید ۱۰۶ فروند جنگنده اف ۱۶

به گزارش دیدبان تاریخ؛ روزنامه اطلاعات چهارشنبه ۳ آبان سال ۱۳۵۷ گرچه تیتر اول آن به مصاحبه اختصاصی دکتر کریم سنجابی با این روزنامه اختصاص دارد که گفته است در شرایط فعلی مذاکره با آیت الله العظمی خمینی را مهمترین اقدام می داند اما در چند خبر دیگر با روزنامه رقیب خود کیهان اشتراک تیتر دارد. از آزادی زندانیان سیاسی که برخی چهره های معروف چون صفر قهرمانی قدیمی ترین زندانی سیاسی جهان با ۳۰ سال سابقه زندان، ویدا حاجبی، نسیم خاکسار، محمدعلی عمویی‌، محسن یلفانی، علی اشرف درویشیان و...از جمله آنها می باشند‌ تا خبر تظاهرات خونین در شهرهای قم، گرگان و همدان. اما یک خبر داغ این جراید به مذاکرات تهران برای لغو خرید ۱۲ میلیارد دلار اسلحه می باشد که متن خبر فوق به نقل از کیهان به شرح زیر می باشد

 

IMG_20221025_075009_022

ایران در برنامه کاهش خرید اسلحه خود حذف سفارش شش زیردریایی و ۴ نیروگاه هسته ای از آلمان فدرال را گنجانیده است. این دو طرح بیش از ۶ میلیارد دلار ارزش دارد و وتولا مبدورف وزیر اقتصادی آلمان فدرال نیز با شتاب به ایران می آید تا موضوع را با مقامهای ایرانی در میان بگذارد.

در ضمن به رغم تکذیبی که از طرف سفارت انگلستان در ایران به عمل آمد مقامهای ایران بعید نمی دانند که سفارش خرید تانکهای چیفتن از انگلستان نیز مشمول حذف قرار گیرد.

و اما در مورد فرانسویها باید گفت که اعضای انجمن شهر تهران دست به مبارزه تبلیغاتی زده و خواستار آن شده اند که دولت ایران درباره سیستم مترو که به فرانسه سفارش داده است تجدیدنظر کند. اعضای انجمن شهر مقامهای دولت سابق را متهم کرده اند که برای ساختن مترو دو برابر آنچه که لازم بود میخواستند هزینه بتراشند. رقم دقیق ارزش ساختمان مترو هنوز افشاء نشده است.

همچنین در حالیکه مقامهای ایران و امریکا از افشاء جزئیات این مذاکرات خودداری کرده اند گزارش رسید که مذاکرات سری درباره کاهش جدی در خرید نظامی میان ارتشبد حسن طوفانیان معاون وزارت جنگ و چارلز دانکن معاون وزارت دفاع آمریکا و ژنرال ارنست گریوز مدیر فروش اسلحه وزارت دفاع آمریکا در جریان است.

بطور غیر رسمی گفته شده است که با حذف برنامه های خرید اسلحه ایران بیش از ۷ میلیارد دلار برای پنج سال آینده صرفه جویی خواهد شد و این اقدام اوضاع سیاسی را نیز آرامتر خواهد کرد و گروههای مخالف دولت از انتقادهای خود خواهند کاست.

IMG_20221025_075000_367

ظرف یکسال گذشته از زمانی که ایران رادارهای پرنده آواکس را که قرار بود در مرز ایران و شوروی مورد بهره برداری قرار گیرد این موضوع موجب ناراحتی شورویها شد.

سایر اقلام تسلیحاتی که ایران قصد حذف آنرا دارد و از قرار معلوم بین چارلز دانکن و ارتشبد طوفانیان مورد بحث است عبارتند از؛ هفتاد فروند جنگنده بمب افکن اف - ۱۴ و ۱۰۶ فروند جنگنده اف - ۱۶ در مقابل فروش نفت و همچنین ۳۱ فانتوم و یکهزار موشک هوا به زمین ضد رادار.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر