کد خبر: 143649
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۵۸؛

تامین کمبود داروهای ضروری کشور از طریق اروپای شرقی، هند و ژاپن

مصاحبه امام با خبرنگاران آمریکایی که از محاکمه گروگان های آمریکایی جاسوس خبر داده اند، تیتر اول روزنامه بامداد امروز در روز ۲۸ آبان سال ۱۳۵۸ است. ایشان همچنین در این مصاحبه گفته اند مایل به ملاقات با کارتر نیستم و اگر آمریکا شاه مخلوع را به ایران تحویل دهد و جاسوس ها را بر گردانیم یک تخفیفی است که داده ایم و کشوری که یک مجرم را پناه داده برخلاف قواعد بین المللی رفتار کرده است نه ما. و در ادامه ذکر کرده اند که جنگ سیاسی حتما به ضرر آمریکاست و جنگ اقتصادی به ما ضرری نمی رساند‌. کاهش صادرات نفت ایران به سه میلیون بشکه در روز، بررسی چگونگی قطع رابطه با آمریکا در شورای انقلاب در مصاحبه دکتر بهشتی دبیر این شورا، به عهده گذاشتن نظرخواهی درباره قانون اساسی به رادیو و تلویزیون به نقل از دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب و اعلام اینکه طی دیشب یا صبح امروز یک زن و دو سیاهپوست گروگان آزاد می شوند از جمله تیترهای مهم دیگر این جریده صبحگاهی هستند

 تامین کمبود داروهای ضروری کشور از طریق اروپای شرقی، هند و ژاپن

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مصاحبه امام با خبرنگاران آمریکایی که از محاکمه گروگان های آمریکایی جاسوس خبر داده اند، تیتر اول روزنامه بامداد امروز در روز دوشنبه ۲۸ آبان سال ۱۳۵۸ است. ایشان همچنین در این مصاحبه گفته اند مایل به ملاقات با کارتر نیستم و اگر آمریکا شاه مخلوع را به ایران تحویل دهد و جاسوس ها را بر گردانیم یک تخفیفی است که داده ایم و کشوری که یک مجرم را پناه داده برخلاف قواعد بین المللی رفتار کرده است نه ما. و در ادامه ذکر کرده اند که جنگ سیاسی حتما به ضرر آمریکاست و جنگ اقتصادی به ما ضرری نمی رساند‌. کاهش صادرات نفت ایران به سه میلیون بشکه در روز، بررسی چگونگی قطع رابطه با آمریکا در شورای انقلاب در مصاحبه دکتر بهشتی دبیر این شورا، به عهده گذاشتن نظرخواهی درباره قانون اساسی به رادیو و تلویزیون به نقل از دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب و اعلام اینکه طی دیشب یا صبح امروز یک زن و دو سیاهپوست گروگان آزاد می شوند از جمله تیترهای مهم دیگر این جریده صبحگاهی هستند. به صفحه آخر روزنامه رفته و به مصاحبه دکتر موسی زرگر وزیر جدید بهداری و بهزیستی بر می خوریم که از چگونگی تامین کمبود داروهای ضروری گفته اند و از راهکارهای پیش روی این وزراتخانه. متن کامل این خبر را پس از ۴۳ سال دوباره بازخوانی می کنیم؛

با توجه به تحریم داروهای آمریکایی بوسیله انجمن داروسازان ایران، دکتر موسی زرگر وزیر بهداری و بهزیستی دیروز در گفت و گویی اعلام کرد، شورایی متشکل از پزشکان و داروسازان در وزارت بهداری و بهزیستی برای رسیدگی همه جانبه به امر دارو که مسئله ای است فوق العاده اضطراری تشکیل شده و امروز سه تن از این عده، بعنوان عامل اجرایی بوسیله شورا انتخاب شدند تا بطور ضربتی در مورد خرید و جایگزینی داروهایی که از آمریکا خریداری می شود و حدود ۳۰ درصد کل داروی ایران را تشکیل می دهد اقدام کنند و در این زمینه ما بیشتر متوجه کشورهای اروپای شرقی، هند، چین و ژاپن هستیم و مذاکراتی نیز صورت گرفته است تا داروهای ضروری را که ۴۰ تا ۵۰ رقم است از این کشورها تهیه کنیم. وی با اشاره به اینکه ما از نظر مواد اولیه دارویی که مورد استفاده شرکتهای داروسازی داخلی است نزدیک به صددرصد وابسته به خارج هستیم گفت؛ باید مشکلات کارخانجات داخلی با همکاری دولت مرتفع شود و همچنین اقدام به تاسیس موسسات تهیه مواد اولیه کنیم که در مدت کوتاهی به مرحله خودکفایی برسیم.

دکتر زرگر همچنین با توجه به فرمایش امام خمینی در مورد مصرف آزمایشی بعضی از داروها در کشورهای جهان سوم گفت؛ برای جلوگیری از این امر از پزشکان متعهد درخواست شده که لیست داروهای مصرفی مورد تایید مجامع علمی جهان‌ را با فرمول شیمیایی آن تهیه کنند تا از این به بعد فقط داروهایی را که در کلیه کشورهای پیشرفته جهان به مصرف می رسد و هیچ جنبه آزمایشی ندارد وارد کنیم.

IMG_20221119_074317_716

وزیر بهداری و بهزیستی با اشاره به نارسایی ها  و کمبودهای موجود گفت؛ از کلیه همکاران پزشک درخواست همکاری و کمک بیشتر از وظیفه را دارم چون انجام وظیفه جوابگوی مشکلات ما نیست بلکه ملت ما محتاج ایثار و فداکاری است‌. همان چیزی که در اغلب پزشکان سراغ دارم و میدانم این تقاضا را حتما قبول خواهند کرد.

IMG_20221119_074318_173

وی در زمینه بهداشت گفت؛ برای بهداشت باید اعلام جهاد عمومی بکنیم و در همکاری نزدیک با جهاد سازندگی و روحانیت، خصوصا در زمینه آموزش، تبلیغ و گسترش بهداشت فعالیت بیشتری مبذول دارند‌. دکتر زرگر وزیر بهداری و بهزیستی در مورد طرح طب ملی گفت؛ بطور کلی یکی از موارد قانون اساسی این است که بهداشت و درمان برای تمام ملت باید بوسیله دولت تامین شده و ما در ارگانهای اجرایی مملکت مجری این مصوبات هستیم ولی برای رسیدن به این مهم نیاز به ارزیابی همه جانبه نیروها و تامین بودجه لازم، بیمارستان و کادر کافی و استفاده از نیروهای موجود به حداکثر ممکن را داریم.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر