کد خبر: 148447
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۵۸؛

بدستور رئیس کل بانک مرکزی؛ کلیه نمایندگی بانکهای آمریکایی در ایران تعطیل شد

روزنامه بامداد امروز ۱۰ بهمن ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. تیتر و تصویر یک روزنامه اختصاص دارد به امام خمینی و پیام ایشان از بیمارستان قلب خطاب به ملت که همه گروهها را به برادری دعوت کرده اند. خبر داغ دیگر این روزنامه اختصاص دارد به فراری شدن شش دیپلمات آمریکایی که به سفارت کانادا در تهران پناهنده شده بودند به همراه اتباع سفارت کانادا به دنبال تعطیلی سفارت این کشور در تهران اشاره داشت. اعلام حمایت و پشتیبانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از بنی صدر، تصویب آرم جمهوری اسلامی در شورای انقلاب و اعلام آمادگی آمریکا برای حل بحران با ایران نیز از دیگر تیترهای شاخص این جریده هستند.

بدستور رئیس کل بانک مرکزی؛ کلیه نمایندگی بانکهای آمریکایی در ایران تعطیل شد

به گزارش دیدبان تاریخ؛ روزنامه بامداد امروز روز چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. تیتر و تصویر یک روزنامه اختصاص دارد به امام  خمینی و پیام ایشان از بیمارستان قلب خطاب به ملت که همه گروهها را به برادری دعوت کرده اند. خبر داغ دیگر این روزنامه اختصاص دارد به فراری شدن شش دیپلمات آمریکایی که به سفارت کانادا در تهران پناهنده شده بودند به همراه اتباع سفارت کانادا به دنبال تعطیلی سفارت این کشور در تهران اشاره داشت. اعلام حمایت و پشتیبانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از بنی صدر، تصویب آرم جمهوری اسلامی در شورای انقلاب و اعلام آمادگی آمریکا برای حل بحران با ایران نیز از دیگر تیترهای شاخص این جریده هستند. اما خبر مهم دیگر این روزنامه اختصاص دارد به تعطیلی کلیه نمایندگی بانکهای آمریکایی در ایران بدستور علیرضا نوبری رئیس کل بانک مرکزی و پیامی که بدین شرح صادر نموده است؛

photo_2023-01-30_09-12-59

علیرضا نوبری رئیس کل بانک مرکزی ایران دیروز اعلام کرد، بانک مرکزی اخیرا کلیه نمایندگی بانکهای آمریکایی در ایران را تعطیل کرد و از هر گونه فعالیت این نمایندگی ها جلوگیری بعمل آمد. در ارتباط با این خبر، نوبری رئیس کل بانک مرکزی اطلاعیه ای بدین شرح صادر کرد؛

 

در سالهای قبل و بخصوص پس از افزایش قیمت نفت و بالا رفتن درآمدهای ارزی کشور در سال ۱۳۵۳، تعداد زیادی از بانکهای آمریکایی با توجه به وضعیت موجود در ایران و حمایت های مستقیم رژیم خائن حاکم‌ و بخاطر سود بری از موقعیت آشفته عملیات بانکی در ایران و عدم وجود هیچگونه کنترل ارزی با موافقت مقامات هیات عامل وقت بانک مرکزی، دفاتر نمایندگی در ایران ایجاد کردند. وظیفه این دفاتر قاعدتا رفع مشکلات مشتریان بانکهای آمریکایی بود ولی در عمل این دفاتر با استفاده از حمایت رژیمی که خود عامل رشد سرمایه داری غرب بود و باعث تجزیه و متلاشی شدن اقتصاد و فرهنگ ایران‌می باشد به هر گونه عملیات بانکی غیر مشروع و خلاف منافع ملت اقدام نمودند و از عوامل عمده صدور درآمدها و ثروت ملی از کشور گشتند. متاسفانه در دوران بعد از انقلاب به دفع این دفاتر نمایندگی رسیدگی نشد و نمایندگان این‌ بانکها کم و بیش به فعالیتهای خود ادامه می دادند.‌ با توجه به تحولات سیاسی ایران و مراقبتهای اخیر بانک مرکزی فعالیت این دفاتر عملا در دو ماه اخیر غیر ممکن شد و اکنون که بانک مرکزی ایران اقدامات اولیه حقوقی بین المللی لازم‌ را بعمل آورده، زمینه اقدامات بعدی را نیز فراهم کرده است. بخصوص اینکه پیروزی بزرگی در دادگاه پاریس بر علیه سیتی بانک آمریکا بدست آورده است.

photo_2023-01-30_09-14-53

 در مقام پاسخ به اراده ملت مسلمان ایران اقدام به تعطیل این دفاتر گردید و امیدوار است که در دعاوی خود بر علیه بانکهای غارتگر آمریکایی همچنان به لطف خدا موفق باشد.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر