کد خبر: 151687
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۵۸؛

ایران صدور گاز به شوروی را قطع کرد

صفحه نخست آخرین شماره روزنامه بامداد امروز در سال ۱۳۵۸ روز سه شنبه ۲۸ اسفند را مشاهده می نمایید. تیتر اول روزنامه اختصاص دارد به اعلام اسامی حائزین اکثریت آراء انتخابات اولین دوره مجلس شورای ملی در تهران. ایجاد سازمانی به نام جهاد ارزان فروشی، اعلام برنامه های ویژه نوروز تلویزیون، دستور رئیس جمهور بنی صدر برای جلوگیری از بی انضباطی و توطئه در ارتش، اعتراض گروهها، سازمانها و پاره ای از ناظران به تخلفات انتخاباتی و اعلام اینکه تخلفات انتخابات امشب در شورای انقلاب مطرح میشود.

ایران صدور گاز به شوروی را قطع کرد

به گزارش دیده بان تاریخ؛ صفحه نخست آخرین شماره روزنامه بامداد امروز در سال ۱۳۵۸ روز سه شنبه ۲۸ اسفند را مشاهده می نمایید. تیتر اول روزنامه اختصاص دارد به اعلام اسامی حائزین اکثریت آراء انتخابات اولین دوره مجلس شورای ملی در تهران. ایجاد سازمانی به نام جهاد ارزان فروشی، اعلام برنامه های ویژه نوروز تلویزیون، دستور رئیس جمهور بنی صدر برای جلوگیری از بی انضباطی و توطئه در ارتش، اعتراض گروهها، سازمانها و پاره ای از ناظران به تخلفات انتخاباتی و اعلام اینکه تخلفات انتخابات امشب در شورای انقلاب مطرح میشود. از جمله عناوین شاخص و تیترهای برتر دیگر این روزنامه هستند. ایران صدور گاز به شوروی را قطع کرد. این خبری است که اگر در میان خبرهای صفحه اول روزنامه بگردید آنرا خواهید یافت، که سوژه امروز دیدبان تاریخ است.

صادرات گاز به شوروی قطع شد و هیات نمایندگی شوروی ایران را ترک کردند. مهندس علی اکبر معین فر وزیر نفت دیشب در پایان جلسه در مورد نتیجه مذاکرات ایران و شوروی درباره فروش گاز به این کشور گفت؛ مذاکرات میان ایران و هیات نمایندگی شوروی قطع شد و این هیات ایران را ترک کرد. وی در مورد علت قطع مذاکرات گفت؛ ما پیشنهاداتی به آنها کردیم ولی آنها قبول نکردند به همین علت ضمن قطع مذاکرات، صادرات گاز به این کشور نیز قطع شد.

IMG_20230319_083115_662

ابوالحسن بنی صدر ریاست جمهوری ایران نیز در این باره گفت؛ قطع مذاکرات بخاطر قیمت آن است زیرا آنها ۶۰ سنت می خرند حال آنکه در دنیا قیمت گاز بیش از ۴ دلار است و قیمت پیشنهادی وزیر نفت هم در همین مورد است و آنها در حال حاضر ظاهرا زیر بار این پیشنهاد نرفته اند. وی اضافه کرد که هیات نمایندگی شوروی البته تا ۲/۳ دلار پذیرفته اند ولی ما مجانی گاز به شوروی نخواهیم داد زیرا می خواهیم استقلال خود را حفظ کنیم.

IMG_20230319_083133_193

بدنبال قطع این مذاکرات علی اکبر معین فر وزیر نفت ایران اعلام کرد قیمتی را که ایران برای هر یک هزار متر مکعب گاز صادراتی خود به اتحاد جماهیر شوروی پیشنهاد کرد معادل ۱۶۴/۵ دلار است در حالیکه هیات نمایندگی شوروی برای این‌ میزان حاضر به پرداخت ۱۱۲/۶ دلار است.

وزیر نفت سپس افزود؛ متاسفانه در سابق گاز به قیمت ارزانی به شوروی فروخته و صادر می شد و شورویها اگر چه اکنون قبول کرده اند که رقمی حدود سه و نیم برابر قیمتی را که زمان شاه مخلوع می پرداختند بپردازند ولی ما با کمال صراحت اعلام کردیم در صورتی حاضر به فروش گاز به شوروی هستیم که با ما بصورت یک کشور مستقل رفتار کنند و حقوق حقه ما را بپردازند وگرنه ما به سادگی میتوانیم از درآمدی که از راه صدور گاز عایدمان می شود صرفنظر کرده و این درآمد را از طریق بالا بردن حتی کمتر از نیم دلار بر بهای هر بشکه نفت خام صادراتی برای خود ایجاد کنیم.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر