کد خبر: 152116
A
گزارش دیروز

روایت روزنامه ها از مسافرت نوروزی به تهران ۴۵ سال قبل

« شهرستانی ها برای تلافی به تهران آمدند.» این تیتری است که بر پیشانی صفحه گزارش روز، روزنامه اطلاعات ۴۵ سال قبل در روز یکشنبه ۷ فروردین سال ۱۳۵۶ نقش بسته است.

روایت روزنامه ها از مسافرت نوروزی به تهران ۴۵ سال قبل

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «شهرستانی ها برای تلافی به تهران آمدند.» این تیتری است که بر پیشانی صفحه گزارش روز، روزنامه اطلاعات ۴۵ سال قبل در روز یکشنبه ۷ فروردین سال ۱۳۵۶ نقش بسته است

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ این تیتری است که بر پیشانی صفحه گزارش روز، روزنامه اطلاعات ۴۵ سال قبل در روز یکشنبه ۷ فروردین سال ۱۳۵۶ نقش بسته است. در مقدمه این گزارش آمده است؛

در تعطیلات پنج روز اول نوروز، تنها مسافران تهرانی نبودند که به شهرهای دور و نزدیک سفر کردند بلکه بر خلاف سالهای گذشته، تهران نیز از میهمانان شهرستانی پذیرایی کرد. 

photo_2023-03-28_17-05-38

گزارشگران اطلاعات در همان اولین روزهای تعطیلات خبر دادند که امسال بیش از هر سال اتومبیلهای نمره شهرستان و مسافرین شهرستانی در تهران به چشم می خورند. امسال گویا شهرستانی ها تصمیم گرفته اند تلافی کنند و حالا که در ایام عید، تهرانی ها قیافه شهرهای آنان را عوض می کنند آنان نیز قیافه تهران را عوض کنند.

این‌گزارش از آذربایجانی های مسافر شروع کرده است که گروه زیادی از مسافران نوروزی تهران را آذربایجانی ها تشکیل می دهند و اینکه هموطنان آذربایجانی ما صرفا بخاطر دیدار اقوام خود که اکثرا کاسب هستند نمی توانند در تعطیلات نوروز کار و کسب خود را تعطیل کنند به تهران آمده اند.

photo_2023-03-29_13-41-44

سپس سری به شیرازیها زده و می خوانیم؛ بسیاری از شیرازیها نیز برای گذراندن تعطیلات نوروزی تهران‌ را انتحاب کرده اند. وقتی جلوی یکی از اتومبیلهای نمره شیراز را گرفتیم و از او سوال کردیم چطور شد به تهران آمدید؟ ابتدا متعجب ما را نگاه کرد و بعد با لهجه دلپذیر شیرازی گفت؛ این‌ به اون در! مگر کسی تو شیراز از تهرونیها می پرسه برای چی اومدین که شما از ما سوال می کنید؟!

در ادامه گزارش با اصفهانی ها هم صحبت شده و آمده است؛ اصفهانی ها با سه هزار اتومبیل شخصی و گروهی هم‌ بوسیله اتوبوس و هواپیما به تهران آمده اند. اصفهانی ها از نرخ گران هتل های تهران گله داشتند و بعضی از آنها ترجیح می دادند که شبها در اتومبیل خود بخوابند. آقای عبدالحسین سرکوب یکی از میهمانان اصفهانی که به تهران آمده است گفت؛ ما شهرستانی ها به هیچوجه نمی توانیم در تهران رانندگی کنیم به همین دلیل برای دیدار از تهران، تعطیلات نوروز را انتخاب کردیم که شهر خلوت است ولی روزی که به تهران رسیدیم تهران هنوز شلوغ بود و من اتومبیلم‌ را در پارکینگ گذاشتم و با اتومبیلی که از یکی از آژانسها کرایه کرده بودم به تفریح پرداختم. یکی دیگر از اصفهانی ها که به تهران آمده بود گفت؛ امسال به تهران آمدم تا از سر مزاحمین و دوستان سالی چند روز در امان باشم. شاید باور نکنید سال گذشته هر شب سی و دو نفر در خانه من دراز به دراز می خوابیدند که از این عده فقط دو نفرشان قوم و خویش من بودند و بقیه آنها دوستانشان!!

 رختخواب نداشتیم و من و همسرم شبها بدون لحاف و تشک و متکا می خوابیدیم!  همان پارسال تصمیم گرفتم امسال فرار را بر قرار ترجیح دهم!

گزارشگران اطلاعات اهوازی ها را بی نصیب نگذاشته اند آنجا که می نویسند؛ امسال یکصد هزار اهوازی در ایام تعطیلات نوروز از دست میهمانان ناخوانده از اهواز فرار کردند و به شهرستانهای مختلف و از جمله تهران سفر کردند. این یکصد هزار اهوازی پیش از تحویل سال نو و حتی بعضی ها چندین روز به سال نو مانده شهر خود را ترک کردند و امسال با اینکه هتل ها و مسافرخانه های اهواز جا پیدا نمی شد اغلب خانه های اهواز خالی بود. رضا منوچهری یکی از اهالی اهواز و همسرش می گویند؛ سال گذشته مهماندار ۶۷ میهمان نوروزی بودیم و علاوه بر اینکه تمام اتاقهای خانه ما دراختیار میهمانان بود، در کوی زیتون اهواز نیز خانه ای اجاره کرده و و در اختیار میهمانها گذاشتیم و ما خودمان شبها در حیاط می خوابیدیم!! میهمانان اهوازی که به تهران آمده اند سخت از مسافرین نوروزی گله مند بودند و عقیده داشتند که تهرانی ها به هیچوجه فکر صاحبخانه را نمی کنند و تصور می کنند شهرستانی ها روی گنج خوابیده اند که یکباره و ناگهانی بسوی آنها سرازیر می شوند.

اما از مشهدی ها این گزارش را داریم که؛ در برابر یک و نیم میلیون زائر و مسافر نوروزی که در تعطیلات نوروزی به مشهد آمده بودند ۹۵ هزار نفر از ساکنان مشهد از این شهر بیرون رفته بودند که این عده نیز دیروز و پریروز به مشهد بازگشتند. از این گروه ۹۵ هزار نفری، بیست درصد به تهران آمده بودند، پنجاه درصد نیز اصفهان و شیراز را برای گذراندن تعطیلات نوروز برگزیده بودند، سی درصد بقیه هم راهی شهرهای شمالی شده بودند. غلامرضا جعفرزاده، آموزگار گفت؛ کوشش ماموران پلیس راه برای من قابل تحسین بود چرا که در طول راه از مشهد به تهران به موردی برخورد نکردیم که برایمان تولید اشکال کند. یک دانش آموز دختر که از مشهد به تهران آمده بود گفت؛ بنویسید که من بالاخره در تهران، تاکسی خالی پیدا کردم! خانم‌ نیره وزیری هم گفته است؛ تهران در روزهای اول هفته نوروز شهری آرام و قابل زندگی می شود، چه خوب بود که این آرامش در طول سال نیز برای تهرانی ها حفظ می شد تا آنها این همه ننالند.

در بخش پایانی این گزارش می خوانیم؛ به هر حال این بود علت سفر شهرستانی ها به تهران که شاید خواندنش بعضی ها را برای سالهای آینده به فکر اندازد. هم آنها که می روند، هم آنها که می آیند و هم آنها که می مانند.

گزارش: سایت دیده بان ایران مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر