کد خبر: 163899
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۵۸:

اعلامیه شخصیت‌های سیاسی و مذهبی و اجتماعی در پی رحلت آیت الله طالقانی

آخرین وداع میلیونها ایرانی با ابوذر زمان به همراه دو عکس از مراسم تشییع و تدفین آیت الله طالقانی خبر مهم صفحه اول روزنامه کیهان در نوبت چاپ دوم روز سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۵۸ است. کیهان در این شماره صفحه اول خود را تماما اختصاص داده است به این رخداد غم انگیز. از گزارش لحظه به لحظه خبرنگارانش از تشییع و تدفین جنازه آیت الله طالقانی و تسلیت برژنف رهبر شوروی به امام تا سیاه‌پوش شدن شهرهای ایران و برگزاری صدها مجلس ختم و عزاداری در تهران و شهرستانها‌. روزنامه امروز را ورق زده به صفحات داخلی آن می رویم به یک اعلامیه از شخصیت‌های سیاسی - مذهبی درباره ارتحال آیت الله طالقانی بر می خوریم که متن این اعلامیه که برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم

اعلامیه شخصیت‌های سیاسی و مذهبی و اجتماعی در پی رحلت آیت الله طالقانی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آخرین وداع میلیونها ایرانی با ابوذر زمان به همراه دو عکس از مراسم تشییع و تدفین آیت الله طالقانی خبر مهم صفحه اول روزنامه کیهان در نوبت چاپ دوم روز سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۵۸ است. کیهان در این شماره صفحه اول خود را تماما اختصاص داده است به این رخداد غم انگیز. از گزارش لحظه به لحظه خبرنگارانش از تشییع و تدفین جنازه آیت الله طالقانی و تسلیت برژنف رهبر شوروی به امام تا سیاه‌پوش شدن شهرهای ایران و برگزاری صدها مجلس ختم و عزاداری در تهران و شهرستانها‌. روزنامه امروز را ورق زده به صفحات داخلی آن می رویم به یک اعلامیه از شخصیت‌های سیاسی -  مذهبی درباره ارتحال آیت الله طالقانی بر می خوریم که متن این اعلامیه که برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم به شرح زیر می باشد؛

photo_2023-09-10_17-35-23

امروز از طرف گروهها و شخصیت‌های مذهبی و علمی و اجتماعی کشور اعلامیه ای بدین شرح به مناسبت درگذشت مجاهد کبیر حضرت آیت الله سیدمحمود طالقانی در تهران منتشر شد.

انا لله و انا الیه راجعون

مجاهد نستوه حضرت آیت الله طالقانی که از سوی خدا آمده بود با عشق او و در راه او و در ستیز با دشمنان او و بخاطر رضای او در نیمه شب نوزدهم شهریورماه بسوی او شتافت.

بنده بزرگ خدا که بزرگی و بزرگواری اش بخاطر توجه به حق و تمایل به مردم او را بعنوان مظهر همه رزمندگان مسلمان و همه سربازان و همه سرداران و بمنزله نماینده یک ملت و یک امت و سرانجام امامی صدیق و عادل برآورده بود امامی نه برای جمعه که برای جمعه ها نه برای یک شهر که برای یک دیار نه برای یک ملت که برای همه خلقهای مسلمان و برای همه امت از فیلیپین تا اریتره از شمال آفریقا تا فلسطین و از غرب تا شرق و نه در یک زمان که در طول یک زندگی و در راستای همه زندگی ها.

photo_2023-09-10_17-35-30

آیت الله طالقانی - مجاهد نستوه - همیشه رزمنده همیشه پایدار همیشه استوار همیشه پیشاپیش مردم همواره در میان مردم و در قلبها و در یادها و در قلب هر شهید و همه جا حاضر و شاهد که تا آخرین لحظه و در گورستان شهدای یک ملت و بر تربت شهیدان یک تاریخ و با بانگی به بلندی هر مناره و با کلامی به استحکام همه کلمات حق و با فریادی به رسائی همه فریادها و باز هم‌ برای مردم و خطاب به مردم و هدایت و هشدار که باید - حکومت از آن خلق باشد - و بناچار در واپسین روز حیات این سخن‌ را با موکلینش در میان‌ گذاشت که مشورت و شورا اصل است و جز این هر چه هست نه خدایی است و نه اسلامی و چاره نهایی را از آنها خواست غرنده بسان یک طوفان و در پهنه گستره شهادت و در آخرین کلام باز هم تکیه به دو اصل شهادت و شورا هدفی که از آغاز برگزیده بود و در طول بیش از ۷۰ سال در این راه مجاهده و مبارزه کرد که در روزهای سخت و حساس با همین پیام و یا همین وصایت، مردم را به خدا سپرده و خود به خدا پیوست. 

 

و اکنون ما با خدا پیمان می بندیم که راه ربوبیت را، راه قرآن و اسلام را که او بر روی مردم گشوده و راه همه امامان را تا بی نهایت ادامه دهیم‌. 

 

مجلس یادبود در صحن چمن دانشگاه تهران، ساعت ۹ صبح شنبه ۲۰ شهریور ۵۸؛

 

احمد علی بابایی - دکتر کاظم سامی- حسین فهمیده - محمدمهدی جعفری - مهندس عزت الله سحابی - دکتر حسن حبیبی- دکتر بدیع زادگان - علی اصغر حاج سید جوادی- محمد شانه چی - نصرالله اسماعیل زاده - دکتر حبیب الله پیمان- محمد مهدی حیدری- احمد حسینی- محمد مجتهد شبستری- محمود مرتضایی فر - احمد جلالی- دکتر نظام الدین قهاری- عباس رادنیا- دکتر علی اسلامی- دکتر مهدی عسگری- دکتر محمد ملکی - مسعود رجوی - موسی خیابانی- لطف الله میثمی - مهدی ابریشم چی - جمشید حقگو- اباذر بیدار.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر