کد خبر: 172844
A
۳۴ سال پیش چنین روزی؛

روایت هاشمی رفسنجانی از سفر رئیس جمهور رومانی به ایران

هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز ۲۷ آذر سال ۱۳۶۸، سفر نیکلای چائوشسکو رئیس جمهور رومانی به ایران را روایت کرده است.

روایت هاشمی رفسنجانی از سفر رئیس جمهور رومانی به ایران

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز  ۲۷ آذر  سال ۱۳۶۸، سفر نیکلای چائوشسکو رئیس جمهور رومانی به ایران را روایت کرده است.

بنابرگزارش دیده‌بان ایران مرحوم هاشمی رفسنجانی نوشته است:

به خاطر آماده شدن برای میزبانی آقای نیکلای چائوشسکو رئیس جمهوری رومانی امروز ملاقات نگذاشته بودم. ساعت یک بعدازظهر، بعد از ناهار و نماز برای استقبال رئیس جمهور رومانی به فرودگاه رفتیم. ساعت یک و چهل دقیقه وارد شد استقبال رسمی انجام شد صحبت کوتاهی با خبرنگارها کردیم و بسوی کاخ سعدآباد حرکت کردیم. در یک ماشین نشستیم مطلب مهمی در راه مطرح نشد. آقای چائوشسکو را به اقامتگاه رساندم و به دفترم برگشتم. 

ساعت پنج بعدازظهر برای مذاکره به دفتر آمدند قبل از جلسه، آقای دکتر ولایتی از من خواست که برای معامله کالاهای ویژه در سطح بالا صحبت کنیم. به تقاضای او جلسه خصوصی داشتیم فقط یک مترجم بود. پرسید که روابط با ترکیه چگونه است و تاکید بر تحسین روابط با ترکیه و پاکستان داشت و مدعی بود که رابطه رومانی با آنها خیلی خوب است و می‌تواند در انجام همکاری چند جانبه نقش داشته باشد. درباره همکاری موشکی هم مذاکره کردیم. 

سپس به جلسه رسمی با حضور اعضای دولت رفتیم. این جلسه یکساعت طول کشید صحبت‌ها معمولی و در اطراف زمینه های همکاری اقتصادی بود. ساعت هشت شب برای شرکت در ضیافت شام که به افتخار مهمان دادم به باشگاه وزارت خارجه رفتیم. سر میز شام من و او نطقی از رو خواندیم. مطالب معمولی و تکراری بود. ضمن شام خوردن سوالات زیادی درباره اوضاع اجتماعی و اقتصادی رومانی کردم که جوابهای روشنی می داد. آمار و ارقام کشورش را خوب می داند‌. ایشان‌به اقامتگاه رفتند و من به خانه آمدم.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر