کد خبر: 175948
A
روزنامه گردی دیدبان_تاریخ ۲۷ دی ۱۳۵۷:

کارتر: تغییر حکومت، به معنی از بین رفتن ایران نیست

"الله اکبر!" اولین واکنش آیت الله خمینی پس از خروج شاه از کشور، اینگونه در صفحه نخست چاپ‌ سوم روزنامه اطلاعات روز چهارشنبه ۲۷ دی سال ۱۳۵۷ بازتاب یافته است. هرج و مرج در کشور کماکان ادامه دارد و ارتشبد قره باغی، کودتا و تمرد لشگر اهواز را تکذیب کرده است اما گویا بر اثر تیراندازی نظامیان، گروهی کشته و مجروح شده اند. آیت الله مفتح هم در پیامی از جانب جامعه روحانیت مبارز، از مردم خواسته اند که جلو حمله به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و موسسات دولتی و ملی و ماموران را بگیرند. وزیر خارجه ایران ۸ سفیر را برکنار کرده و وزیر دادگستری هم استعفا نموده اند.

کارتر: تغییر حکومت، به معنی از بین رفتن ایران نیست

به گزارش سایت دیده بان ایران؛"الله اکبر!" اولین واکنش آیت الله خمینی پس از خروج شاه از کشور، اینگونه در صفحه نخست چاپ‌ سوم روزنامه اطلاعات روز چهارشنبه ۲۷ دی سال ۱۳۵۷ بازتاب یافته است. هرج و مرج در کشور کماکان ادامه دارد و ارتشبد قره باغی، کودتا و تمرد لشگر اهواز را تکذیب کرده است اما گویا بر اثر تیراندازی نظامیان، گروهی کشته و مجروح شده اند. آیت الله مفتح هم در پیامی از جانب جامعه روحانیت مبارز، از مردم خواسته اند که جلو حمله به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و موسسات دولتی و ملی و ماموران را بگیرند. وزیر خارجه ایران ۸ سفیر را برکنار کرده و وزیر دادگستری هم استعفا نموده اند. اخبار دیگر اینکه، سازمان ملی دانشگاهیان ایران هم سه محل حرکت راهپیمایی دانشگاهیان‌ را اعلام‌ کرده است. جبهه ملی ایران هم در پیامی مردم و همه احزاب را به حضور در راهپیمایی اربعین دعوت کرده است. مجلس شورای ملی هم‌ با موج استعفاهای پیش آمده تقاضای جلسه فوق العاده کرده است و در راه انحلال است. اما خبر زلزله خراسان که بالای هزار کشته داده است در پایین صفحه نخست روزنامه هم دیده می شود. به صفحه آخر می رویم به سخنان جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا درباره ایران و رخدادهای اخیر آن بر می خوریم که متن خبر به شرح زیر می باشد؛

IMG_20240117_070909_433

واشنگتن - آسوشیتدپرس:

جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا دیروز گفت که معتقد است شوروی خواستار یک ایران با ثبات است.

کارتر که با خبرنگار تلویزیون ان بی سی مصاحبه می کرد گفت؛ ما امیدواریم که در ایران ثبات و دوام‌ سیاسی و اقتصادی پدید آید. او اضافه کرد من فکر میکنم و این عقیده من است که شوروی در اساس، خواستار وجود یک ایران باثبات است.

IMG_20240117_070908_836

کارتر گفت؛ علیرغم بی نظمی های اخیر ایران، تغییرات دولتی در محدوده قانون اساسی ایران صورت گرفته است. رئیس جمهوری آمریکا این فکر را که وجود یک ایران هوادار آمریکا و در مقام‌ پلیس برای ادامه صدور نفت از خاورمیانه لازم است رد کرد و گفت؛  مردم ایران، قوی، توانا و پر آوازه اند. آنها تاریخی درخشان را پشت سر گذارده اند آنها سنت هایی دارند که در حفظ آن می کوشند و من فکر میکنم که شما نمی توانید این واقعیت را نادیده بگیرید که از ۲۵۰۰ سال پیش ملت ایران توانسته است بر خودش حکومت کند و بنابراین تغییراتی در رهبران دولت یا حتی تغییراتی در نحوه حکومت ایران بدان‌ معنا نیست که ایران دیگر وجود ندارد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر