کد خبر: 180588
A
۳۵ سال پیش چنین روزی؛

روایت هاشمی رفسنجانی از عدم تمایل انگلستان به قطع همکاری با جمهوری اسلامی ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز ۹ اسفند سال ۱۳۶۷ عدم تمایل انگلستان به قطع همکاری با ایران را روایت کرده است.

روایت هاشمی رفسنجانی از عدم تمایل انگلستان به قطع همکاری با جمهوری اسلامی ایران

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز  ۹ اسفند سال ۱۳۶۷ عدم تمایل انگلستان به قطع همکاری با ایران را روایت کرده است.

بنابر گزارش دیده‌بان ایران، مرحوم هاشمی رفسنجانی نوشته است:

صبح زود به مجلس رفتم‌ بیشتر مطالب  اخبار به مسئله سلمان رشدی و حکم امام است. انگلیس از طرح مجلس جا زده و اعلان‌ کرده مایل به قطع رابطه با ایران نیست. 

قبل از شروع جلسه به نمایندگان اطلاع دادم که حضرت امام نظر خاصی درباره طرح قطع رابطه با انگلیس ندارند و گفتم بهتر است مخالفان طرح صحبت نکنند که مورد بهره برداری دشمنان خواهد شد پیشنهاد کردم طرح را تعدیل کنیم و قطع رابطه را مشروط به عدم محکومیت کتاب سلمان رشدی از سوی انگلیس کنیم و عملا هم با پیشنهاد اصلاح نمایندگان به همین صورت درآمد. آقای علی اکبر ولایتی وزیر خارجه هم با طرح مخالفت نکرد با اینکه مخالفت داشت اعلان موافقت کرد. 

ظهر آقای ولایتی تلفن کرد گفت انگلستان کاردار ما را به وزارت امور خارجه احضار کرده و گفته مایل به قطع رابطه با ایران نیست و خواسته بگوییم چگونه می توانند به خواسته مجلس عمل کنند که روابط قطع نشود گفتم مفاد مصوبه را به آنها بگویید و آنها بیانیه ای بدهند که خواسته ها در مخالفت با محتوای کتاب آیات شیطانی و مخالفت با اقدامات اهانت آمیز اخیر نسبت به جهان اسلام و جمهوری اسلامی در آن می باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر