کد خبر: 181457
A
روزنامه‌گردی دیده‌بان تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۵۷؛

آیت‌الله خمینی از دولت بازرگان خواست تا انقلابی عمل کند

تیتر اول صفحه یک امروز کیهان چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۵۷، درباره انتقاد شدید آیت‌الله خمینی از دولت بازرگان اختصاص دارد.

آیت‌الله خمینی از دولت بازرگان خواست تا انقلابی عمل کند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ انتقاد شدید آیت‌الله خمینی از دولت بازرگان و اینکه از دولت موقت خواسته که انقلابی عمل کند! تیتر اول صفحه یک امروز کیهان چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۵۷ است. همچنین به دیگر خبرها می‌توان به مشخص شدن ترکیب جبهه دموکراتیک ملی و رسیدن پست استانداری خراسان به طاهر احمدزاده و تیرباران ۶ عامل تجاوز به کودکان. اما دیگر روزنامه امروز یعنی اطلاعات، اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی با ۹۰ جت و ۵۰ هزار تفنگدار را تیتر اول خود انتخاب کرده و در خبری دیگر به آغاز انعقاد قراردادهای طویل المدت فروش نفت از سوی ایران اشاره کرده است که خلاصه متن این خبر را که در صفحه آخر روزنامه منتشر شده است را از نظر می‌گذرانیم.

IMG_20220307_074108_734

یک سخنگوی شرکت ملی نفت ایران اعلام‌کرد که این شرکت با مشتریان خارجی خود برای عقد قراردادهای طویل المدت وارد مذاکره شده است. اگرچه سخنگوی مزبور اسمی از مشتریان خارجی شرکت ملی نفت ایران نبرد ولی ایران از دو روز پیش صادرات نفت خود را مجددا از سر گرفته است و نفت را از طریق مزایده به کسانی که بالاترین رقم را از نظر قیمت پیشنهاد می کنند می‌فروشد.

IMG_20220307_073705_771

سخنگوی شرکت ملی نفت ایران با این حال اظهار داشت که این شرکت ترجیح خواهد داد که عده ای مشتری قابل اعتماد در دست داشته باشد و با آن قراردادهای طویل المدت ببندد تا اینکه به وسیله مزایده نفت خود را بفروشد. کمبود جهانی نفت از اینجا آشکار شد که شرکت رویال داچ شل که در کنسرسیوم نفت ایران دادای ۱۴ درصد سهم است مجبور شده که ۳۲۰ هزار تن نفت مورد نیاز خود را در ایران بر اساس قیمت جاری محلی بخرد. شرکت ملی نفت ایران همچنین اعلام کرده است که از این پس این شرکت با کنسرسیوم که اعضای آن شرکتهای نفتی آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی و هلندی هستند کاری نخواهد داشت بلکه با آنها بطور انفرادی معامله خواهد کرد.
 ضمنا خبرهای رسیده از توکیو حاکیست که شرکت میتسوبیشی هیاتی را برای مذاکره در مورد خرید نفت به تهران اعزام داشته است اما یک سخنگوی این شرکت اظهار داشت که اعزام هیات نفتی از سوی این شرکت بنا به دعوت شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته است. لازم به ذکر است که قبل از قطع صدور نفت ایران، ژاپن تقریبا ۱۷ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کرد. ضمنا اولین محموله نفت ایران پس از سر گرفته شدن صدور به شرکت دیگر ژاپنی - میتسوپی- تعلق داشت که ۲ روز پیش کشتی حامل آن جزیره خارک را ترک گفت. 

IMG_20220307_074106_100

به دنبال اعلام خبر اعزام هیات نفتی به ایران توسط ژاپنی ها، شرکت نفت ایتالیا نیز گفت که رییس این شرکت هفته آینده برای مذاکرات نفتی به ایران خواهد آمد. در حالی که گزارشهای مطبوعات آمریکا حاکی از آن است که چندین شرکت نفتی این کشور اعلام تمایل به تحریم نفت ایران کرده اند! در حال حاضر ایران نفت خود را بشکه ای ۱۸ دلار میفروشد در حالی که قیمت پایه ای اوپک ۱۳/۳۵ دلار است.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر