کد خبر: 183744
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۱ فروردین ۱۳۵۵؛

بعلت کمبود سیب زمینی و گرانی آن کارخانه های تولید چیپس نیمه تعطیل شدند/پیاز هر کیلو تا ۵۰ ریال و سیب زمینی تا ۴۰ ریال به مردم فروخته می‌شود.

روز چهارشنبه ۱۱ فروردین سال ۱۳۵۵ است. صفحه نخست روزنامه ۲۴ صفحه ای اطلاعات پیش روی شماست. این روزنامه در تیتری اختصاصی از ضوابط جدید تخلیه مستغلات و کرایه خانه نوشته که در یکی از این ضوابط آمده است میزان اجاره بها منوط به توافق طرفین است

بعلت کمبود سیب زمینی و گرانی آن کارخانه های تولید چیپس نیمه تعطیل شدند/پیاز هر کیلو تا ۵۰ ریال و سیب زمینی تا ۴۰ ریال به مردم فروخته می‌شود.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روز چهارشنبه ۱۱ فروردین سال ۱۳۵۵ است. صفحه نخست روزنامه ۲۴ صفحه ای اطلاعات پیش روی شماست. این روزنامه در تیتری اختصاصی از ضوابط جدید تخلیه مستغلات و کرایه خانه نوشته که در یکی از این ضوابط آمده است میزان اجاره بها منوط به توافق طرفین است. اما معجزه ای در دریای عمان که در آن ۱۳ ایرانی ۱۱ ساعت در میان کوسه ها و طوفان دست و پا می‌زدند خبر جالب این جریده عصرگاهی است گویا در نیمه شبی کشتی آنها غرق شد و مردم اروند کنار تصور کردند آنها مرده اند اما دو ماه پس از برپا شدن مجالس ترحیم همه ملوانان زنده بازگشتند!! اما ماجرای فروش شیر خشک حیوانات که آنرا به مردم می‌فروختند  و دستگیری عامل اصلی فروش آن هم خبر داغ دیگر آن است. اطلاعات از سکته قلبی اکبر گلپایگانی خبر داده و از محدودیت امکانات عراق برای زائران ایرانی عتبات عالیات نوشته است. آخرین اخبار هوا و مقررات عبور و مرور روز ۱۳ بدر هم در این صفحه به چشم می آید.

اما نیمه تعطیل شدن کارخانه های تولید چیپس بعلت کمبود سیب زمینی وگرانی آن سوژه امروز "روزنامه گردی دیدبان تاریخ" است که متن خبر به شرح زیر می باشد؛

IMG_20240330_092508_059

کمبود پیاز و سیب زمینی کماکان ادامه دارد و وارادت این دو کالای پرمصرف نیز نتوانسته است حتی بازار تهران را تکمیل کند‌. خانمهای خانه دار که اکثریت مصرف کنندگان پیاز و سیب زمینی را تشکیل می دهند اینروزها بندرت موفق می‌شوند که مصرف یک یا دو روز پیاز و سیب زمینی مورد نیاز خانواده خود را تامین کنند‌. اکثر فروشگاهها، پیاز و سیب زمینی خود را انحصارا در اختیار مشتریان مخصوص قرار می دهند و از عرضه آن به عموم مصرف کنندگان خودداری می کنند.

از طرف دیگر ذخیره سیب زمینی کارخانه های تولید مواد غذایی که اکثرا تولید چیپس هستند نیز تمام شده و این‌ کارخانجات به حال نیمه تعطیل درآمده اند. در حال حاضر تنها یک کارخانه تمام اتوماتیک تولید چیپس در تهران فعالیت می کند که می‌تواند از سیب زمینی های ریز، چیپس تهیه کند و اکثرا تولید این کارخانه مورد ایراد خریداران قرار می گیرد.

IMG_20240330_092508_295

با اینکه قیمت خرید سیب زمینی و پیاز تولیدی امسال به نرخ هر کیلو ۱۰ و ۱۱ ریال از طرف دولت تعیین شده است ولی بعلت کمبود، نرخ ها تا چهار برابر افزایش یافته و قیمت سیب زمینی در بازار هر کیلو تا ۴۰ ریال و پیاز تا ۵۰ ریال عرضه می‌شود. از اواخر سال گذشته دولت حدود ۶۰ هزار تن پیاز و سیب زمینی از کشور هند خریداری کرد که مقادیری از این خرید تاکنون وارد کشور شده است.

خبرنگار ما  گزارش می‌دهد که احتیاج به ورود سیب زمینی و پیاز کماکان وجود دارد و برداشت کلی این کالای پرمصرف از اواخر تابستان و اوایل پاییز با توجه به مناطق مختلف کشور خواهد بود. با اینکه مشوقهای دولت برای افزایش سیب زمینی و پیاز اعلام شده است مطلعین از اظهارنظر نسبت به تولید سال آینده این کالا خودداری می کنند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر