کد خبر: 160594
A

چرا بیرقدار ترکیه تا این حد مشتری دارد؟/ جایگاه پهپادهای ایرانی و چینی در منطقه چیست؟

خرید اخیر عربستان سعودی بر مقرون به صرفه بودن، پشتیبانی فنی و قابلیت های تهاجمی خودروهای جنگی بدون سرنشین تاکید دارد.

چرا بیرقدار ترکیه تا این حد مشتری دارد؟/ جایگاه پهپادهای ایرانی و چینی در منطقه چیست؟

به گزارش دیده بان ترکیه ؛ به نقل از المانیتور، از زمانی که ترکیه فروش پهپادهای بایکار را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد، این تسلیحات در مناطق درگیری در سراسر جهان از جمله اوکراین، قره باغ، لیبی، سوریه، عراق، اتیوپی و سومالی استفاده شده است. به گفته موسسه سیاست خاور نزدیک برای واشنگتن، تاکنون ۲۹ کشور هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ترکیه را خریداری کرده اند، در حالی که چهار کشور در حال مذاکره هستند و هفت کشور دیگر به طور علنی علاقه خود را برای خرید آنها ابراز کرده اند. ترکیه همچنین قراردادهای پهپاد را با عربستان، اوکراین و قزاقستان بررسی کرده است. کویت، قطر، امارات متحده عربی، الجزایر، مراکش و عراق از جمله کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا هستند که هواپیماهای بدون سرنشین (بیرقدار تی‌بی۲) را خریداری کردند. ریچ اوتزن، یکی از اعضای ارشد غیر مقیم شورای آتلانتیک به المانیتور گفت: «ترک ها تیم های آموزشی طولانی مدت، پشتیبانی نگهداری و تامین، و یکپارچه سازی عملیاتی با سایر سیستم ها را بدون سرنشین را ارائه می دهند». او افزود: نیروهای ترکیه تجربه جنگی اخیر با پهپادها را دارند، «بنابراین مفاهیم و رویکرد یکپارچه آنها دارای تازگی (و شناسایی برند) است». وی افزود:«پهپادهای ترکیه به طور کلی ارزان‌تر از پهپادهای ساخت آمریکا و سایر کشورهای غربی هستند و نسبت به سایر سامانه‌های غیرغربی مانند پهپادهای ساخت چین یا ساخت ایران برتری دارند». با افزایش محبوبیت این تسلیحات، سایر کشورهای خلیج فارس ممکن است در آینده نزدیک آنها را خریداری کنند. تعداد کشورهایی که به آکینجی ها نیاز دارند ممکن است تا حدودی کمتر باشد، اما هنوز باید در عرض یک یا دو سال به ده ها دولت برسد. پاکستان و لیبی هم اکنون آنها را دارند. امارات و قطر ممکن است نامزد شوند، آذربایجان هم اکنون نامزد شده است. طبق گزارش ها، اندونزی و بنگلادش نیز علاقه مند هستند.

در همین حال کریستن فونترز، رئیس Red-Six International، یک ارائه دهنده خدمات خلبانی جهانی پهپاد، گفت که آکینجی تقریباً دو برابر بزرگتر از (بیرقدار تی‌بی۲) است. او گفت: آکینجی به عنوان یک سکوی نظارتی مفید خواهد بود، اما من فکر می کنم در برابر موشک های زمین به هوا آسیب پذیر است، که حوثی ها آن را در اختیار دارند.

فونتنروز گفت: «این یک هواپیمای خوب برای امنیت داخلی خواهد بود، زیرا نیروی هوایی عربستان می تواند برای مدت زمان بسیار طولانی از صحرا عبور کرده و در دریای سرخ گشت زنی کند.»

پیتر ویلسون، تحلیلگر ارشد سیاست دفاعی در موسسه RAND، نیز می گوید: «پهپادهای بیرقدار در میدان نبرد ثابت شده هستند و هزینه کمتری دارند.»

ویلسون در پایان گفت: «سرمایه گذاری عمده در هواپیماهای بدون سرنشین جنگی و موشک های کروز و بالستیک هدایت شونده با دقت بالا برای عربستان منطقی به نظر می رسد، چرا که حملات هوایی گسترده بدون به خطر انداختن خلبانان ناراضی را امکان پذیر می کند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر