کد خبر: 175136
A

شکست طرح کاشت یک میلیارد درخت در دولت رئیسی/ رئیس سازمان منابع طبیعی: ریالی برای طرح کاشت یک میلیارد درخت پرداخت نشده است

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر این که تا کنون ریالی برای طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران پرداخت نشده است، گفت: براساس سال پایه ۱۹۹۰ ایران در تولید کربن رتبه ۱۵ را در جهان داشت، اما امروز با افزایش تولید کربن در رتبه ششم جهانی قرار گرفته است. این در حالی است که صنایع کشورمان، از سال ۲۰۳۰ به عنوان تولیدکننده کربن باید به جهان پاسخگو باشند.

شکست طرح کاشت یک میلیارد درخت در دولت رئیسی/ رئیس سازمان منابع طبیعی: ریالی برای طرح کاشت یک میلیارد درخت پرداخت نشده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در جلسه هفتگی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران در محل وزارت جهاد کشاورزی گفت: صنایع تولیدکننده کربن به میزانی که براساس سال پایه ۱۹۹۰ کربن تولید می‌کنند، باید جذب‌کننده کربن هم باشند تا در سال‌های آتی توسط سازمان‌های بین‌المللی و کنوانسیون تغییر اقلیم ملل متحد دچار مشکل در حوزه تجارت نشوند. 

وی افزود: براساس سال پایه ۱۹۹۰ ایران در تولید کربن رتبه ۱۵ را در جهان داشت، اما امروز با افزایش تولید کربن در رتبه ششم جهانی قرار گرفته است. این در حالی است که از سال ۲۰۳۰ صنایع کشورما به عنوان تولیدکننده کربن باید به جهان پاسخگو باشند. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: اگر صنایع پتروشیمی ۴ درصد کربن در کشور تولید می‌کند، این ۴ درصد معادل ۲۸ میلیون تن کربن است و برای ترسیب یا ذخیره این میزان کربن باید ۹۳۳ هکتار جنگل‌کاری در کشور صورت گیرد. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره ظرفیت بالای کاشت درختان حرا در جنوب کشور گفت: ظرفیت کاشت نهال‌های حرا براساس مطالعات انجام شده در کشور ۴۷۰ میلیون اصله است و می‌توان در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران، بخشی از این نهال‌ها را در جنوب کشور کاشت.  

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه حراکاری، تفاهماتی با سازمان شیلات ایران برای مشارکت صیادان داشته‌ایم، زیرا معتقدیم کاشت نهال‌های حرا موجب افزایش تولید در عرصه دریا می‌شود.  

براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع و آبخیزداری کشور، نوبخت در پایان درباره کمبود اعتبارات برای اجرای طرح مردمی یک میلیارد درخت تصریح کرد: برای این طرح اعتباری بالغ بر ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته، اما تاکنون ریالی از این محل برای طرح پرداخت نشده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر