کد خبر: 178079
A

سرانه جنگل در ایران یک سوم میانگین جهانی است

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: جنگل‌های ایران ۱۴.۳ میلیون هکتار مساحت و دارای ۸.۷ درصد پوشش درخت است و سرانه جنگل ایران کمتر از میانگین جهانی است

سرانه جنگل در ایران یک سوم میانگین جهانی است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بی‌توجهی به منابع طبیعی مسئله‌ای جهانی است؛ بنا بر اعلام رسمی فائو هر سال میانگین 5 میلیون هکتار جنگل در دنیا از بین می‌رود.

وی ادامه داد: همچنین سالیانه ۱۵ میلیارد درخت در جهان تخریب می‌شود.

شعبانیان افزود: جنگل‌های ایران 14.3 میلیون هکتار مساحت و دارای 8.7 درصد پوشش درخت است و سرانه جنگل ایران کمتر از میانگین جهانی است، سرانه جنگل ایران به ازای هر نفر ۱۷۰۰ متر مربع، میانگین جهانی ۶ هزار متر مربع و در اسیا ۷ هزار متر مربع است، این یعنی کمتر از یک سوم میانگین دنیا جنگل داریم.

شعبانیان خاطر نشان کرد: جنگل‌های هیرکانی ایران با تنوع گونه‌ای بی‌نظیر، به تنهایی با جنگل‌های قاره اروپا برابری می‌کنند. 

وی گفت: امسال 150 میلیون اصل نهال در اجرای این طرح کشت خواهد شد، اما این نهال‌ها باید یک تاسه سال در نهالستان‌ها باقی بمانند تا آماده انتقال به عرصه شود.

وی در ادامه تاکید کرد: تا ۱۵ بهمن تنها ۱۳ درصد از اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای حفاظت از جنگل‌ها در سال ۱۴۰۲ تخصیص پیدا کرده است. البته مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط وعده داده‌اند که در روزهای آینده میزان تخصیص اعتبارات به ۲۳ درصد افزایش یابد و با توجه به این که معمولا عمده اعتبارات تا پایان سال تخصیص پیدا می‌کند، امیدواریم تا پایان سال مقدار تخصیص به ۱۰۰ درصد برسد.

شعبانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره آخرین وضعیت طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران گفت: در حال حاضر ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شده و آماده است که در زمان مناسب به عرصه‌های پیش‌بینی‌شده کشور انتقال یابد. البته امسال ۱۵۰ میلیون اصل نهال در اجرای این طرح کشت خواهد شد، اما برخی نهال‌ها باید دو تا سه سال در نهالستان‌ها باقی بمانند تا آماده انتقال به عرصه شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی با بیان این که در حال حاضر ۲۰ میلیون نهال در عرصه‌های طبیعی کاشته شده است، عنوان کرد: ردیف اعتباری مستقل برای اجرای این طرح در سال اول در بودجه ۱۴۰۲، ۲۳۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که هنوز یک ریالی نگرفته‌ایم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: براساس قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی باید سرانه جنگل‌ها بین سال‌های ۸۹ تا ۹۹ به ۲۵۰۰ متر مربع در هر هکتار می‌رسید، اما در اجرای طرح‌های جنگل‌کاری با تاخیر گسترده‌ای مواجه شدیم و این مساله باعث شد که اکنون نیاز جدی به درختکاری داشته باشیم و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران با همین تفکر آغاز شود.

شعبانیان افزود: در دنیا مردم زودتر از دولت‌ها متوجه می‌شوند که چه خطری در راه است و هسته اولیه شکل‌گیری کنوانسیون‌ها نیز از مردم بوده است. دنیا به این نتیجه رسیده که در راستای حفاظت از منابع طبیعی و همچنین کاهش گازهای گلخانه‌ای یک تریلیون درخت بکارد و برای این مهم نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند. در کشور ما نیز برنامه‌ریزی شده که یک میلیارد درخت در بازه ۴ سال کاشته شود.

وی همچنین افزود: در ۲۰ سال اخیر بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون اصله نهال در کشور کاشته شده است که بسیاری از آنها موفق بوده است. در بخش آبخیزداری و طرح های مدیریت جنگل نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است ولی این اقدامات کافی نیست و باید افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت اشاره کرد و گفت: در این طرح قرار است در بازه ۴ ساله یک میلیارد درخت یعنی سالی ۲۵۰ میلیون اصله نهال کاشته شود. سال اول طرح یعنی ۱۴۰۲ آغاز شد که تاکنون از تعهدات خود در این طرح عقب نیستیم. امسال ۲۵ میلیون اصل نهال در نهالستان‌های کشور تولید شده و برای سال آینده هم در حال برنامه‌ریزی هستیم. تاکنون  حدود ۲۰ میلیون نهال در عرصه‌ها کاشته و گودبرداری ها نیز انجام شده است.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر