کد خبر: 181538
A

سلاجقه: علت مازوت سوزی نیروگاه اصفهان انتقال لوله گاز بود / وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است

علی سلاجقه در حاشیه هجدهمین همایش ملی علوم زمین و مهندسی آبخیزداری ایران که در دانشگاه کاشان برگزار شد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیروگاه اصفهان امسال مازوت نسوزاند، اظهار داشت: این دولت اولین دولتی است که امسال سوزاندن مازوت در سه نیروگاه اصلی کشور کاملاً ممنوع شد. او افزود: در شهر اصفهان نیز آنچه که در حقیقت برای خط انتقال لوله گاز رخ داد مازوت به صورت موقت اتفاق افتاد.

سلاجقه: علت مازوت سوزی نیروگاه اصفهان انتقال لوله گاز بود / وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی سلاجقه در حاشیه هجدهمین همایش ملی علوم زمین و مهندسی آبخیزداری ایران که در دانشگاه کاشان برگزار شد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیروگاه اصفهان امسال مازوت نسوزاند، اظهار داشت: این دولت اولین دولتی است که امسال سوزاندن مازوت در سه نیروگاه اصلی کشور کاملاً ممنوع شد

وی ادامه داد: در نیروگاه شازند اراک که مازوت سوزی داشتیم هم، زمان بسیار کوتاه بود و هم مقدار سوخت مازوت یک سوم سال قبل بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور افزود: در شهر اصفهان نیز آنچه که در حقیقت برای خط انتقال لوله گاز رخ داد مازوت به صورت موقت اتفاق افتاد.

سلاجقه خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای اصلی دولت مردمی و انقلابی این است که استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها کم‌رنگ و حذف شود و موضوع دوم خاموش کردن مشعل‌ها است که ۷.۵ میلیارد دلار فقط در این دولت هزینه شد و ۵۴ مشعل گاز سوز کشور حذف شدند و گاز در چرخه تولید قرار گرفت، ارزش افزوده ایجاد کرده و آلایندگی‌ها کاهش پیدا کرد.‌

وی اضافه کرد: حذف مازوت، کاهش مازوت سوزی و حذف فلرها دارد انجام می‌شود هرچند در کشور هزینه‌های بسیار بالایی دارد اما خوشبختانه دولت در حال اجرای آن است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان اینکه حفاظت مشارکتی را به عنوان موضوع اساسی در دستور کار قرار دادیم، خاطرنشان کرد: در این بخش برای طبیعت‌گردی مناطق حفاظت شده برنامه‌ریزی می‌شود که شهرستان کاشان نیز در این قسمت از بومیان خود منطقه استفاده خواهد کرد و برای سراسر کشور آئین نامه حفاظت مشارکتی مناطق را ابلاغ کردیم.

سلاجقه همچنین مساله پسماندهای کشور را از جمله موضوعاتی دانست که دولت توجه ویژه به آن دارد و افزود: در موضوع پسماند سراوان در شمال کشور در استان گیلان حدود ۶۰ درصد کار انجام شده است و پسماندها ساماندهی شود زیرا پسماند ارزش افزوده برای کشور دارد؛ یک فرهنگ‌سازی خوبی در این باره صورت گرفته است و هر ماه یک نشست ملی داریم‌.

وی ادامه داد: درخصوص گردوغبار در بُعد داخلی و بین المللی موفقیت‌های بسیار عالی کسب کردیم که هفته قبل در نشست محیط زیست سازمان ملل پیشنهاد جمهوری اسلامی و قطعنامه ایران پذیرفته شد و یک ظرفیت ملی و بین المللی ایجاد کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در حوزه تنوع زیستی گام‌های خوبی برداشته شده به طوری که در کاهش شکار خوشبختانه وضعیت بسیار خوبی داشتیم، گفت: هم در آمار سرشماری حیات وحش و گونه‌ها وضعیت مناسبی است و اگر شرایط اقلیمی کمک کند مشکل تالاب‌های ما هم برطرف می‌شود.

سلاجقه با بیان اینکه قبل از بارش‌های اخیر بسیاری از تالاب‌های کشور وضعیت مناسبی نداشتند، افزود: با اقداماتی که شده تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه در وضعیت بسیار خوبی بودند و بارش‌های اخیر هم سبب شد که اکنون دریاچه در وضعیت بسیار مناسبی باشد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار موضوع حقابه در حال پیگیری است، وزارت نیرو دو تا از سدها را رهاسازی کرده است که تا پایان سال نیز بقیه سدهای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: وضعیت دریاچه ارومیه از آنچه که متأسفانه معاندین و مغرضین این دریاچه را از نقشه ایران حذف کرده بودند و به کوری چشم کسانی که نمی‌خواهند شادابی این کشور را بیند، رو به بهبود است.

سلاجقه با بیان اینکه استخوان لای زخم‌های بسیاری خوشبختانه در کشور حل شده است، ابراز داشت: مجله ساینس یکی از مجلات علمی مهم جهان درباره خلیج گرگان مطلبی نوشت و آن را یکی از دستاوردهای بسیار مهم برای کشور ایران دانسته است؛ در چهار هفته اول سه هزار هکتار به تالاب گرگان اضافه شد و در بحث طبیعت گردی آشوراده لایروبی که انجام شد و همچنان در حال انجام است.

وی ادامه داد: همه این اقدامات در حالی است که در بدترین شرایط اقلیمی و شاخص‌های جهانی محیط‌زیستی در جهان هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست زیست خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم چند میثاق‌نامه ملی محیط‌زیستی بسته است که آنها را رعایت می‌کند که از جمله آنها این است که هیچ پروژه عمرانی را بدون مجوز محیط زیست کلنگ نمی‌زند و میثاق دیگر این است هر صنعتی بخواهد اجرا شود قبل از آن حتماً باید تصفیه پساب را اجرا کند.

سلاجقه در ادامه به مسائل شهرستان کاشان پرداخت و گفت: این شهرستان با توجه به اینکه تحت تأثیر آلایندگی‌های متعدد مخصوصاً آلاینده‌های طبیعی در ۶ ماه اول سال و آلاینده‌های صنعتی در ۶ ما دوم سال است موضوع ایستگاه‌های سنجش آلایندگی آن در این سفر مطرح شد زیرا چندین سال با مشکل مواجه بوده است.

وی اضافه کرد: امروز مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در جلسه قول دادند که در هفته آینده نصب جدید صورت می‌گیرد و داده برداری از آلایندگی در سطح شهر کاشان خواهیم داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: درخصوص مسائل مربوط به بیابان زدایی در کاشان طرح داریم و سعی می‌کنیم دانشگاه کاشان به عنوان دانشگاه پیشرو در مباحث پژوهشی محیط‌زیست مشارکت کند ضمن اینکه اگر ظرفیت وجود داشته باشد حتماً یک پارک علم و فناوری محیط زیست سعی می‌کنیم که در شهر کاشان با کمک خیران و دولت ایجاد شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر