کد خبر: 49069
A

با خودروی زرهی جان سخت انگلیسی آشنا شوید+ تصاویر

Jackal یا MWMIK نوعی خودروی زرهی جنگی است که توسط گروه SC واقع در شهرستان دوون کشور انگلستان طراحی و توسعه یافت. اپراتورهای اصلی این خودرو ارتش بریتانیا و هنگ سلطنتی به شمار می روند و Jackal نیز منحصرا برای آنها ساخته شده است.

با خودروی زرهی جان سخت انگلیسی آشنا شوید+ تصاویر

دیده بان ایران : Jackal یا MWMIK نوعی خودروی زرهی جنگی است که توسط گروه SC واقع در شهرستان دوون کشور انگلستان طراحی و توسعه یافت. اپراتورهای اصلی این خودرو ارتش بریتانیا و هنگ سلطنتی به شمار می روند و Jackal نیز منحصرا برای آنها ساخته شده است. نقش اولیه خودروی مذکور در ارتش بریتانیا، مشارکت در عملیات های شناسایی، حملات سریع و همچنین پشتیبانی آتش عنوان شده است؛ نقش هایی که در آن تحرک، استقامت و توانایی مانور پذیری اهمیت زیادی دارد. جالب است بدانید که از این خودرو برای محافظت از کاروان نیز استفاده شده است.

سفارش ابتدایی مبنی بر ساخت 100 خودروی زرهی Jackal به دست کمپانی سازنده رسید. در تاریخ 27 ژوئن سال 2008 نیز اعلام شد که وزارت دفاع تصمیم دارد 72 دستگاه خودروی زرهی دیگر نیز درخواست کند. در 23 ژوئن سال 2010، وزارت دفاع 140 دستگاه Jackal جدید سفارش داد که بدین ترتیب تعداد خودروهای تولیدی به 500 دستگاه افزایش یافت. MWMIK در مقایسه با نمونه های قبلی، ظرفیت حمل و نقل و همچنین سوخت گیری بالاتری دارد و از این رو می تواند حجم قابل توجهی از تجهیزات اضافی را جا به جا کند. از نظر محافظتی نیز Jackal نسبت به خودروهای زرهی مشابه، توان مناسب تری در اختیار خواهد داشت. این خودرو می تواند خود و خدمه اش را تا مسافت 800 کیلومتری پشتیبانی کند.

 

 

طراحی و توسعه

طبق گفته وزارت دفاع بریتانیا، Jackal ساخته شد تا پاسخ گوی طیف متنوعی از الزامات ارتش این کشور به خصوص نیاز به یک وسیله نقلیه نظامی پر قدرت، مسلح و همینطور سبک وزن باشد. از طرفی یکی از مهم ترین مزایای این خودروی جنگی، قابلیت آفرود مطلوب آن خواهد بود. با برخورداری از این ویژگی، نیروهای نظامی می توانند از مسیرهای ناهموار که مانند مسیرهای معمول جاده ای در معرض کمین دشمن نیستند، خود را به محل مورد نظر برساند و احتمال آسیب را به حداقل میزان ممکن کاهش دهند.

Jackal بر اساس HMT 400 چهار چرخ متحرک که پیش تر توسط یکی از زیرمجموعه های گروه SC ساخته می شد و هم اکنون نیز تحت لیسانس لاکهید مارتین است، طراحی شد. لازم به ذکر است که موتور این خودروی نظامی در انحصار تولید شرکت کامینز (صنایع سنگین آمریکایی، تاسیس در سال 1919) قرار دارد. طراحی و تولید بخش مهمی از بسته های الکترونیکی نیز بر عهده شرکت فناوری اطلاعات ژاپنی و چند ملیتی فوجیتسو قرار گرفته است. امکان تجهیز Jackal به انواع سیستم های تسلیحاتی قوی همچون تیربار سنگین M2 برونینگ با کالیبر 12.7 میلی متر، تیربار چند منظوره اف ان- ام آژ با کالیبر 7.62 میلی متر و نارنجک انداز اتوماتیک 40 میلی متری وجود خواهد داشت. این خودرو می تواند سرعت آفرود معادل 79 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت 130 کیلومتر بر ساعت را تامین کند.

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، هدف از ساخت Jackal تجهیز نیروهای بریتانیایی در افغانستان به یک خودروی آفرود با قابلیت پشتیبانی آتش بود که بتواند عملکرد بهینه این نیروها را افزایش دهد. طبق گزارش های به دست آمده از وزارت دفاع بریتانیا، بدنه خودروی مورد نظر از جدید ترین سیستم های محافظتی (پوشش زرهی) بهره می برد و می توان آن را در شمار بهترین خودروهای زرهی دنیا به شمار آورد. البته HMT 400 نیز پوشش زرهی مناسبی در سطح زیرین اتاق خدمه و طرفین خودرو دارد. سطح فوقانی کابین این نسخه برای دید بهتر، فاقد پوشش است.

 

 

انواع

– Jackal 2: نسخه ارتقا یافته Jackal تحت عنوان Jackal 2 وارد میدان رقابت با خودروهای نظامی زرهی دیگر شد. در این نسخه تغییرات مختلفی را شاهد هستیم. به عنوان مثال ظرفیت خدمه به 4 تن افزایش یافته است. همچنین محل قرارگیری سلاح اصلی، به منظور دست یابی به زاویه گسترده برای شلیک دست خوش تغییر شده است. یکی از مهم ترین مزایای این خودروی ارتقا یافته، شاسی آن است که اجازه حمل محموله های سنگین تر و پوشش زرهی قوی تر برای مقابله موثر با بمب های کنار جاده ای را می دهد. حجم موتور در این نسخه بیشتر بوده (6.7 لیتر) اما تاثیری بر افزایش سرعت خودرو نداشته است. سفارش اولیه حدودا 110 دستگاه خودروی Jackal 2 در سال 2009 به ثبت رسید و آخرین نمونه ها نیز در فوریه سال 2010 تحویل داده شد. درخواست تولید 140 خودروی دیگر هم به تاریخ 23 ژوئن سال 2010 مربوط می شود.

– Coyote: این نمونه یک طراحی بزرگتر6×6  است که بیش از 70 دستگاه از آن سفارش داده شد. از این خودرو به عنوان حامل متوسط و یا تراکتور توپخانه استفاده شده است. نمونه نام برده نیز با الهام از شاسی  HMT 600 6×6 توسعه یافت. بدین ترتیب می توان آن را مشتق بزرگتری از Jackal 2 به شمار آورد. دور چرخ اضافه در این مدل، آن را آماده پشتیبانی از Jackal 2 و همچنین ظرفیت بارگیری بیشتر 3،900 کیلوگرم کرده است.

 

 

اپراتور

همانطور که گفته شد در مجموع 500 دستگاه خودروی نظامی Jackal تولید شد و اپراتور اصلی آن نیز انگلستان است.

مشخصات خودروی نظامی زره پوش Jackal

– نوع: خودروی زرهی جنگی

– محل تولید: بریتانیا

– وزن: 6،650 کیلوگرم

– طول: 5.39 متر

– پهنا: 2.00 متر

– ارتفاع: 1.97 متر

– خدمه: 4+1

– تسلیحات اصلی: m2 برونینگ با کالیبر 12.7 میلی متر یا هکلر و کخ GMG

– تسلیحات ثانویه: تیربار چند منظوره اف ان- ام آژ با کالیبر 7.62 میلی متر

– موتور: کامینز ISBe Euro3 با قدرت 185 bhp

– سرعت: 130 کیلومتر بر ساعت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر