کد خبر: 11192
A

دلیل بی‌علاقگی برخی افراد به موسیقی، کاهش ارتباطات مغزی است

- دانشمندان می‌گویند در تحقیقات خود متوجه شده‌اند کسانی که علاقه‌ای به شنیدن موسیقی از خود نشان نمی‌دهند احتمالا با کاهش ارتباطات مغزی و اتصالات دو ناحیه مرتبط با هم در قسمت‌هایی از مخ خود روبرو هستند.

دلیل بی‌علاقگی برخی افراد به موسیقی، کاهش ارتباطات مغزی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، معدودند افرادی که دوست نداشته باشند به موسیقی گوش دهند اما در این کسانی که چنین علاقه‌ای وجود ندارد احتمالا اتصال میان دو منطقه از مغز کاهش یافته است که نقش پاداش‌دهی و پردازش صدا را بر عهده دارد.
 یافته‌های تحقیقی جدید نشان داده است افرادی که علاقه‌ای به شنیدن موسیقی ندارند در  واقع به نوعی بیماری یا وضعیتی خاص دچارند که ناشی از فقدان لذت موسیقی است: در این اشخاص اتصال و برقراری ارتباط بین منطقه موسوم به «کورتیکال» مغز که مسئول پردازش صدا و منطقه موسوم به «سابکورتیکال» آن که مربوط به پاداشدهی است کاهش یافته.
در نتایج این مطالعه گفته شده که ناتوانی در تجربه لذت بردن از موسیقی بر ۳ تا ۵ درصد از مردم جهان اثر می‌گذارد.
محققان دانشگاه مک‌گیل در کانادا، ۴۵ فرد سالمی را برای بررسی این موضوع به خدمت گرفتند که در حین گوش دادن به آهنگهای موسیقی منتخب درون خودرو باید همزمان به میزان لذت خود رتبه می‌دادند. برای کنترل واکنش یا میزان پاسخدهی مغز آنها به انواع دیگر پاداش، برای شرکت‌کنندگان در تحقیق یک نوعی بازی قمار هم طراحی شد که به عنوان برنده یا بازنده صاحب پول واقعی می‌شدند یا مجبور بودند پولشان را از دست بدهند.
نتایج نشان داد در حال گوش دادن به موسیقی، در کسانی که از موسیقی درنظرگرفته‌شده لذت نمی‌بردند ارتباط عملکردی بین ناحیه کورتیکال مرتبط با پردازش شنیداری و فعالیت نوکلئوس اکومبنس (nucleus accumbens ساختاری کلیدی در سابکورتال و جزو شبکه پاداشی مغز) کاهش داشت. برعکس، در افرادی با حساسیت بالا به موسیقی این اتصال و ارتباط حاکی از افزایش بود.
جزئیات بیشتری از این تحقیق در مجله آکادمی ملی علوم (National Academy of Sciences) منتشر شده است.

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر