کد خبر: 12940
A

سرطان تا سال 2030 بیش از پنجاه درصد افزایش می‌یابد

رئیس برنامه اقدام در درمان سرطان آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: همانطور که میدانید سرطان یک مسأله در حال رشد در سلامت جهانی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و پیش بینی شده این آمار تا سال 2030 بیش از پنجاه درصد افزایش یابد.

سرطان تا سال 2030 بیش از پنجاه درصد افزایش می‌یابد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، درمراسم افتتاحیه نخستین کنگره بین‌المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان: سوی نلی برامسون رئیس برنامه اقدام در درمان سرطان آژانس بین المللی انرژی اتمی(PACT) گفت:همانطور که میدانید سرطان یک مسأله در حال رشد در سلامت جهانی است که باید به طور جدی مورد رسیدگی و توجه قرار گیرد. بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) در سال 2012 بیش از چهارده میلیون مورد جدید سرطان در دنیا وجود داشته است و پیش بینی شده این آمار تا سال 2030 بیش از پنجاه درصد افزایش یابد.


وی ادامه داد: سرطان به عنوان یک موضوع سلامت جهانی در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. در این اهداف، همت بلند جامعه جهانی در کاهش مرگ و میر زودرس در بیماری های غیرواگیر به یک سوم میزان کنونی آن تا پایان سال 2030 نقش بسته است.


این سخنران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت برای ایران تخمین زده است که سه چهارم از کل مرگ و میرها به دلیل بیماری های غیرواگیر و 17% آن مربوط به سرطان ها است. طبق برآوردهای موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان در سال 2012 در ایران حدود 85 هزار مورد جدید ابتلا و بیش از 53 هزار مرگ به دلیل سرطان وجود داشته است (اطلاعات بر اساس آخرین برآورد انجام شده در سال 2012 است). همچنین تخمین زده شده است که تا سال 2030 موارد جدید سرطان در ایران به طور متناوب تا 85% افزایش یابد و موارد مرگ و میر ناشی از سرطان تقریباً به دو برابر تعداد کنونی برسد.


وی افزود: در واکنش به این تهدید، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، به مدت بیش از چهل سال، از کشورهای عضو آژانس در توسعه ظرفیت های ملی کشورها به منظور استفاده از پرتو پزشکی برای تشخیص و درمان سرطان حمایت کرده است.


بنا به گفته این سخنران پرتوپزشکی و تکنولوژیهای آن، دو جزء ضروری در یک برنامه مؤثر کنترل سرطان هستند که نقش اساسی را در تشخیص زود هنگام، تشخیص، درمان و مراقبت های تسکینی در سرطان ها دارند. به عنوان مثال، رادیوتراپی برای حدود 60 درصد از بیماران مبتلا به سرطان به عنوان بخشی از درمان مطلوب، به تنهایی یا در ترکیب با سایر روش های درمانی توصیه می شود.


نماینده دکتر برامسون در این کنگره اظهار کرد: طی سی سال گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از 279 میلیون یورو در سطح دنیا در این زمینه سرمایه گذاری کرده است و ما همچنان کاملاً به ادامه انجام این فعالیتها متعهد هستیم.


وی تصریح کرد : برای بهینه سازی سرمایه گذاری در زمینه پرتو درمانی و تقویت ظرفیت های کشورهای عضو، در کنترل سرطان، آژانس بین المللی انرژی اتمی، برنامه اقدام برای درمان سرطان (PACT) را در سال 2005 ایجاد شده است. از آن زمان این برنامه به همراه سازمان جهانی بهداشت، موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان و دیگر شرکا، اقداماتی را برای حمایت از برنامه جامع کنترل سرطان در کشورهای عضو اتخاذ کرده است. در این همکاری، بیش از هشتاد کشور از کشورهای با درآمد متوسط و پایین دنیا، از نظر ابعاد مختلف "برنامه کنترل ملی سرطان" مورد ارزیابی قرار گرفته اند. در راستای همین فعالیت که " مأموریت ارزیابی یا (imPACT) " اتلاق می شود، در ژانویه 2012 در ایران، برای حمایت از وزارت محترم بهداشت، در شناسایی شکافهای موجود و ایجاد اولویت ها در برنامه کنترل سرطان پروژهای به انجام رسید.


وی افزود: نتایج ارزیابی مذکور، در توسعه برنامه جامع کنترل سرطان کشور بکار گرفته می شود و همه بخشهای اصلی کنترل سرطان را در برمیگیرد: این بخشهای اساسی شامل ثبت سرطان، پیشگیری، تشخیص زود هنگام، تشخیص، درمان و مراقبت های تسکینی است.


بر این اساس. این کنگره، بطور ویژه مشتمل بر دو جز است: "پیشگیری از سرطان و تشخیص زود هنگام". نتایج مذاکرات در این کنگره، راهنمای خوبی را برای کشور در زمینه چگونگی پیشرفت در این زمینه و چگونگی افزایش بقای بیماران مبتلا به سرطان در بلندمدت فراهم خواهد کرد. با اینحال برای کاهش موثرتر مرگ ومیر و بروز سرطان توصیه میشود که فعالیت های پیشگیری از سرطان و تشخیص زودهنگام در چارچوب بزرگتری به نام برنامه ملی جامع کنترل سرطان ادغام گردد. به عنوان مثال، افزایش خدمات پیشگیری و تشخیص زودهنگام همسو و هم جهت با امکان دسترسی کافی و مناسب برای خدمات درمانی سرطان رشد خواهد کرد.


وی تاکید کرد: بنابراین شما را تشویق می کنم این رویکرد جامع را در طول این سه روز در ذهن داشته باشید. برای حصول اطمینان از این امر باید سیاستهای پیشگیری و تشخیص زودهنگام که توصیه شده است، در تمام جوانب کنترل سرطان در ایران در نظر گرفته شود. این امر کشور را قادر به پیشرفت های مشهود و پایدار در تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان جهانی بهداشت و به نفع هزاران بیمار مبتلا به سرطان خواهد کرد.

همچنین، برنامه اقدام در درمان سرطان آژانس بین المللی انرژی اتمی، آماده ادامه حمایت از تلاش های ایران در کنترل سرطان است و آرزوی برگزاری خوب و پربار کنگره را دارد.

براساس این گزارش، نخستین کنگره بین‌المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها از نهم تا یازدهم بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر