کد خبر: 13723
A
شعار امسال روز جهانی مبارزه با سرطان:

ما می‌توانیم،‌ من می‌توانم

در ایران سالانه بیش از 100 هزار نفر به جمع مبتلایان به سرطان اضافه می‌شوند. شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران،‌ سرطان پستان،‌ معده، ‌روده بزرگ و مثانه است. مردان بیشتر به سرطان معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ مبتلا می‌شوند اما در میان زنان سرطان‌های پستان، روده بزرگ، معده و لوسمی شایع‌تر است.

ما می‌توانیم،‌ من می‌توانم

دیده بان ایران - امروز روز جهانی سرطان است و آمار بالا را چند ماه پیش ایرج حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت به رسانه‌ها داده است. او همچنین گفته که از هر صد هزار مرد ایرانی 134 نفر و از هر صد هزار زن ایرانی 128 نفر در طول زندگی‌شان به سرطان مبتلا می‌شوند.

در تمام دنیا،‌ تعداد افرادی که هر روز به جمع مبتلایان به سرطان اضافه می‌شوند رو به افزایش است. پزشکان می‌گویند عمر طولانی مردم در دوران معاصر یکی از عوامل افزایش آمارهای ابتلا به سرطان است. زندگی شهری،‌ مصرف کم غذای سالم،‌ سیگار کشیدن و فعالیت بدنی کم هم از مواردی است که خطر ابتلا به سرطان را بیشتر می‌کند.

در سال 2000 در جریان اجلاس جهانی اهداف هزاره در پاریس،‌ روز  چهارم فوریه را روز جهانی سرطان نام‌گذاری کردند. ارتقای بودجه‌های مصوب برای پژوهش در مورد سرطان،‌ ارتقای خدمات ارائه‌شده به بیماران مبتلا به سرطان، ‌کاهش شمار مبتلایان به سرطان با آموزش و تبلیغات در مورد زندگی سالم و جمع‌آوری کمک و حمایت برای مبتلایان و خانواده‌های آنها در سطح جهانی هدف تعیین یک روز خاص در تقویم جهانی به عنوان روز سرطان بوده است.

در حال حاضر هر سال 8 میلیون نفر در جهان بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند که حداقل 4 میلیون نفر از آنان بین 30 تا 69 سال سن دارند.

در بیانیه اجلاس جهانی اهداف هزاره در مقابله با سرطان آمده است: «از آنجا که سرطان هیچ حد و مرزی ندارد و هیچ‌کس به تنهایی نمی‌تواند با آن به مقابله بپردازد، باید یک رویکرد کمکی جدید نسبت به تحقیقات، حمایت، پیشگیری و درمان این بیماری اتخاذ شود. امضاکنندگان منشور پاریس متعهد می‌شوند که یک بسیج عمومی برای تحقیقات در این زمینه در کشورهایشان ایجاد کنند و با پیوستن به یک سازمان بین‌المللی در این زمینه به پیشرفت تحقیقات در این حوزه کمک کنند.»

از سال 2016 تا به حال هر سال یک کشور در روزهای اول تا چهارم فوریه میزبان اجلاس جهانی «جامعه متعهد برای مبارزه با سرطان» بوده است؛ اجلاسی که به منظور کاهش بار سرطان بر کشورها،‌ ترویج برابری در دسترسی به امکانات درمانی برای همه و ادغام مراکز کنترل و درمان سرطان در سطح جهانی برای کمک به کشف راه‌حل‌های موثرتر برای مقابله با سرطان تشکیل می‌شود و در حال حاضر 950 سازمان از 150 کشور در آن عضویت دارند.

UICC یا همان جامعه متعهد برای مبارزه با سرطان هر سال علاوه بر برگزاری اجلاس جهانی راهبران مبارزه با سرطان‌  و کنگره بین‌المللی سرطان،‌ روز جهانی سرطان را هم برگزار می‌کند تا به یک برنامه زمان‌بندی مشخص برای دستیابی به شیوه‌ای جهت کنترل بیماری سرطان برسد،‌ اولویت سرطان را در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت کشورهای جهان بالاتر ببرد و در بهترین حالت یک پاسخ جهانی برای بیماری سرطان پیدا  کند.

در بیانیه رسمی امسال روز جهانی سرطان،‌ با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030،‌ بیش از 21 میلیون نفر در سراسر دنیا به سرطان مبتلا شده باشند، بر نقش فعالیت جسمی در مبارزه با سرطان تاکید شده است.

«امروز، در روز جهانی سرطان میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در حال مبارزه برای دریافت کمک‌های بیشتر جهت مبارزه با کشنده‌ترین بیماری دنیا هستند. زیر پرچم شعار امسال ما یعنی "ما می‌توانیم،‌ من‌ می‌توانم"، می‌توانیم مردم را تشویق کنیم تا در راه این مبارزه فعال‌تر باشند. ما در حال مبارزه با بیماری‌ای هستیم که در دو دهه گذشته هر سال حداقل زندگی یک میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است و این آمار در حال افزایش است.»

در ایران، امروز همزمان با روز جهانی سرطان،‌ موسسه خیریه محک برنامه‌هایی برای گرامی‌داشت این روز و کمک به پیشبرد اهداف آن اعلام کرده است. از امروز به مدت دو هفته، کار توزیع هفت هزار صندوق جمع‌آوری کمک‌های مردمی محک در تهران آغاز شده است. هفته گذشته،‌ این سازمان میزبان سازمان‌های خیریه،‌ مسئولان وزارت بهداشت‌ و مسئولان دولتی از سراسر کشور بوده است تا شبکه ملی سرطان را در کشور راه‌اندازی کند و با تمرکز بر افزایش تشخیص زودهنگام سرطان، ‌ابزارها و تجهیزات لازم برای غربالگری سرطان را فراهم کند و به توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه کمک کند.

هفته آینده هم چهارمین کنفرانس مسئولیت اجتماعی محک همزمان با بیست و پنجمین سالگرد تاسیس این سازمان خیریه کمک به کودکان سرطانی برگزار خواهد شد.

سرطان درد کمی نیست اما می‌شود دست به دست هم داد و همه با هم خانواده مبتلایان به این بیماری شد. شعار امسال روز جهانی سرطان این است: «ما می‌توانیم،‌ من می‌توانم».


منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر