کد خبر: 161646
A

۱۰ کانون بیماری سالک در اردستان شناسایی شد

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان از شناسایی ۱۰ کانون بیماری سالک در اردستان خبر داد.

۱۰ کانون بیماری سالک در اردستان شناسایی شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حسن ذبیحی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان، ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع بیماری سالک در شهرستان اردستان یک موضوع بسیار مهمی است که در دو سال قبل 107 مورد سالک به ثبت رسید که این آمار با همت همکاران در سال گذشته به 48 مورد کاهش پیدا کرد.

وی افزود: برنامه مبارزه با بیماری سالک از سال 84 با همکاری بسیج سازندگی سپاه ادامه داشته و 6 شهرستان استان و حدود 10 استان کشور درگیر این بیماری هستند و ما در منطقه شهرستان اردستان سالک روستایی داریم که مخزن آن موش‌های صحرایی هستند که از نوع خاکی و خشک بوده و در جاهایی از کشور هم همچون شیراز نوع مرطوب وجود دارد و مخزن آن سگ‌های ولگرد هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: سالک ماهیت عجیبی دارد و آن‌هایی که در این زمینه سال‌ها کار کرده‌اند و صاحب نظر هستند می‌گویند هر از چند سالی بدون دلیل آمار آن بالا می‌رود؛ برای نمونه ما در سال 91 تعداد 650 مورد گزش در شهرستان اردستان ثبت شده و در سال‌های بعد کاهش پیدا کرده و در ایام کرونا که تمام ظرفیت‌ها به آن سمت رفته بود این آمار به 130 مورد افزایش یافت.

وی ابراز داشت: آمار بیماری سالک 2 هزار مورد هم در سال 84 در اردستان به ثبت رسید که خانه به خانه آمار گرفته می‌شد اما ملاک آمار فعلی حضور افراد در بیمارستان‌ها است که آمارش به ثبت می‌رسد و امسال هم کارهای خوبی در عرصه مبارزه با بیماری سالک انجام شده که طرح زمستانه آن در اسفند سال گذشته و قبل از گزش پشه سالک صورت گرفته است.

ذبیحی بیان کرد: طرح زمستانه در روستاهای رحمت‌آباد، حیدرآباد، دولت‌آباد و جعفر آباد شهرستان اردستان به عنوان چهار کانون انجام شد و یک‌هزار و 100 هکتار با 30نفر روز کارگر صورت پذیرفت و همچنین مرحله بعدی روستاهای تلک‌آباد، موغار، حسن‌آباد، خوش‌آباد، حیدرآباد دولت‌آباد، جعفرآباد و رحمت آباد به عنوان کانون‌های اصلی لانه کوبی انجام شد.

وی گفت: در شهر اردستان کانون سالک فعالی در حال حاضر نداریم و شهرهای زواره و مهاباد در مرحله اول جمعا 10 کانون بیماری سالک با پنج هزار هکتار شناسایی و با 167 نفر روز کار لانه‌کوبی انجام شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان با بیان اینکه دو مرحله دیگر در این 10 کانون مبارزه با بیماری سالک انجام شده است، گفت: مجدد در ماه جاری این 10 کانون مبارزه با موش صحرایی در آن شروع شده و همچنان ادامه دارد و امسال فقط در اردیهشت و خرداد چهار مورد بیماری سالک به ثبت رسیده است و طبق آمار مشابه سال گذشته یک مورد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: به منظور مبارزه با این بیماری بیش از یک‌هزار و 500 قلم دافع حشرات در روستاها و کشاورزان و دوهزار و 500 اسپری دافع حشرات به صورت رایگان توزیع و توضیحاتی هم در این رابطه برای مردم گفته شده است.

منبع: تسنیم

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر