کد خبر: 177292
A

۱۱ فایده آب چغندر

چغندر یک سبزی ریشه ای و شیرین است که اکثر مردم یا  آن را دوست دارند یا از آن متنفرند  که در دهه گذشته به  یک  غذای ویژه  ارتقا یافته است. 

۱۱ فایده آب چغندر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب چغندر یا آب  ریشه ی چغندر   میتواند برای سلامتی شما مفید باشد که ما اینجا به چگونگی این موضوع میپردازیم: 

۱_ میتواند به کاهش فشار خون کمک کند

شود.

نیترات ها ترکیباتی در آب چغندر هستند که به اکسید نیتریک در خون تبدیل می شوند و به گشاد شدن و شل شدن رگ های خونی کمک می کنند

۲_ میتواند استقامت در ورزش را بهبود بخشد

نوشیدن آب چغندر   میتواند سطوح نیترات پلاسما و عملکرد فیزیکی را افزایش دهد.

یک بررسی سال 2017  مشخص  میکند  که مصرف طولانی مدت آب چغندر (بیش از 5 تا 6 روز) میتواند  مزایای زیر را داشته باشد:

افزایش عملکرد در تست های  زمانی یا تایم تریل

افزایش زمان برای رسیدن به  مرز خستگی

بهبود عملکرد قلبی تنفسی

با این حال، محققان همچنین خاطرنشان کردند که ترکیب آب چغندر با کافئین   میتواند مزایای آن را کاهش دهد، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

۳ میتواند قدرت عضلانی را در افراد مبتلا به نارسایی قلبی بهبود بخشد

نتایج یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که مصرف روزانه 70 میلی لیتر (یک سوم فنجان) آب چغندر به مدت یک هفته   میتواند  تاب آوری در ورزش را در افراد مسن مبتلا به نارسایی قلبی بهبود بخشد.

محققان خاطرنشان کردند که استقامت شرکت کنندگان در این آزمایش  در ورزش های هوازی، 24 درصد بهبود یافته است  .

۴_میتواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند

آب چغندر کالری کمی دارد و عملاً چربی ندارد.   که آن را تبدیل به یک گزینه عالی برای اسموتی صبحگاهی  میکند که  در شروع روز ، مواد مغذی به بدن میرساند  و انرژی شما را تقویت می کند،اما توجه داشته باشید که قند طبیعی بالایی دارد.

۵ میتواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند

چغندر رنگ غنی خود را از بتالین ها که آنتی اکسیدان های محلول در آب هستند، به دست می آورد   همچنین حاوی سایر فلاونوئیدها و ترکیبات پلی فنلی است که   میتواند خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشند .

بتالین ها و سایر آنتی اکسیدان ها   میتواند به یافتن و از بین بردن رادیکال های آزاد یا مولکول های ناپایدار در بدن کمک کنند، که در تعداد زیاد می توانند باعث التهاب و افزایش خطر ابتلا به  سرطان شوند

۶ میتواند در حین شیمی درمانی به سلامت کمک کند

تحقیقات دیگر نشان می دهد که آب چغندر دارای خواص بالقوه  ضد شیمیایی است .  این بدان معنی است که   میتواند به کاهش عوارض جانبی و آسیب ناشی از شیمی درمانی کمک کند.

با این حال، نویسندگان این تحقیق  خاطرنشان می کنند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، به ویژه برای بررسی اینکه آیا آب چغندر   میتواند با شیمی درمانی و سایر داروها تداخل داشته باشد یا خیر.

۷ منبع غنی از  پتاسیم

چغندر منبعی  غنی از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیت است که به عملکرد صحیح اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند.   نوشیدن آب چغندر در حد متعادل می تواند به حفظ سطح پتاسیم بهینه کمک کند .

اگر سطح پتاسیم خیلی کم شود ممکن استخستگی، ضعف و گرفتگی عضلانی   رخ دهد.   پتاسیم بسیار پایین   همچنین  میتواند  منجر به  ضربان غیر طبیعی قلب شود.

داشتن سطوح بیش از حد پتاسیم می تواند علائم مشابهی داشته باشد و مرگبار باشد.

افراد مبتلا به بیماری های  کلیوی مزمن ،   ممکن است نیاز به پیروی از یک رژیم غذایی کم پتاسیم داشته باشند، بنابراین قبل از مصرف منظم آب چغندر با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید .

۸ منبع غنی از  سایر مواد معدنی

بدن شما بدون مواد معدنی ضروری نمی تواند به درستی عمل کند.   برخی از مواد معدنی ،سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، در حالی که برخی دیگر باعث سلامت  استخوان ها و دندان ها  میشوند.

آب چغندرعلاوه بر پتاسیم حاوی مقدار معتنی بهی از مواد معدنی که در پایین می آید نیز هست:

اهن

منیزیم

منگنز

سدیم

روی

مس

سلنیوم

۹ منبع غنی از فولات

فولات یک  نوع ویتامین  بیاست که به جلوگیری از ابتلا به بیماری های  نقص مجاری عصبی مانند اسپاینا بیفیدا (مهره شکاف) و آنسفالی(بی مخ زایی) کمک می کند.   همچنین   میتواند خطر زایمان زودرس را کاهش دهد

آب چغندر منبع خوبی از فولات است .  اگر باردار هستید، افزودن آب چغندر به رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند که روزانه 600 میکروگرم  فولات مورد  نیازبرای افراد باردار را دریافت کنید .

۱۰میتواند به سلامت کبد شما کمک کند

بر اساس مطالعات  روی حیوانات، آنتی اکسیدان بتائین به طور بالقوه به جلوگیری یا کاهش رسوبات چربی در کبد کمک می کند  . بتائین همچنین   میتواند به کبد شما در برابر سموم و توکسین ها کمک کند،اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

رسوب چربی در کبد می تواند منجر به شرایطی شود که به عنوان بیماری کبد چرب شناخته می شود. دلایل  ابتلا به این بیماری به شرح زیر است:

رژیم غذایی کمتر مغذی

مصرف بیش از حد الکل

قرار گرفتن در معرض مواد سمی

شیوه زندگی کم تحرک

۱۱میتواند به کاهش کلسترول کمک کند

اگر کلسترول بالایی دارید، آب چغندر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر