کد خبر: 179701
A

سرفه چند هفته بعد از عفونت ادامه دارد؟

حتی چند هفته پس از عفونت با سرفه دست و پنجه نرم می‌کنید؟ محققان می‌گویند که سرفه پس از ابتلا به عفونت، بیماری نسبتا شایع است و حدود ۱۱ تا ۲۵ درصد از بزرگسالان را پس از یک دوره بیماری تنفسی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سرفه چند هفته بعد از عفونت ادامه دارد؟

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛به نقل از هلث، سرفه پس از عفونت یا سرفه پس از ابتلا به ویروس، سرفه‌ حادی است که بین سه تا هشت هفته طول می‌کشد.

به گفته محققان، عفونت باعث ایجاد آبشار التهابی می‌شود، حساسیت برونش و تولید مخاط را افزایش و در عین حال پاکسازی مخاط را کاهش می‌دهد.

اگر بیمار عفونت تنفسی قبلی داشته باشد و هیچ یافته نگران‌کننده دیگری در معاینه جسمی وی ازجمله بیماری‌هایی مانند آسم، بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) و بیماری ریفلاکس معده به مری مشاهده نشود، سرفه وی، سرفه پس از عفونت طبقه‌بندی می‌شود.

چگونه سرفه‌های طولانی‌مدت را مدیریت کنیم؟ 

محقق ارشد این تحقیق، دکتر کوین لیانگ می‌گوید: «بیشتر اوقات سرفه خود به خود و بدون هیچ دارو یا درمانی برطرف می‌شود اما می‌تواند بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کنید طول بکشد.»

محققان خاطرنشان کردند که نتایج تحقیقات فقدان شواهد روشنی در حمایت از اثربخشی کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، گشادکننده‌های برونش و داروهای خوراکی در درمان سرفه پس از عفونت را نشان داده‌اند.

نتایج بیشتر نشان داده‌اند که سرفه به خودی خود بدون هیچ دارویی بهتر می‌شود.

به گفته محققان، جدای این واقعیت که این داروها می‌توانند عوارض جانبی و هزینه زیادی در برداشته باشند، استفاده از دستگاه‌های استنشاقی نیز گازهایی را آزاد خواهد کرد که به افزایش تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند.

چه زمانی سرفه را بررسی کنیم؟ 

هر سرفه‌ای که بیش از هشت هفته طول بکشد، مزمن در نظر گرفته می‌شود و نیاز به ارزیابی بیشتر برای رد شرایطی مانند آسم یا بیماری انسداد مزمن ریه دارد همچنین هنگامی که علائمی مانند هموپتیزی (سرفه خونی)، علائم سیستمیک (مانند تب، لرز و درد بدن)، مشکل در بلع، تنگی نفس یا گرفتگی صدا وجود دارد، نگران‌کننده خواهد بود.

در چنین مواردی، بررسی‌های اضافی ضروری است که معمولا شامل رادیوگرافی قفسه سینه می‌شود. افراد مبتلا به ذات‌الریه مکرر یا سابقه طولانی کشیدن سیگار در صورت تجربه سرفه مداوم باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.

اطمینان دادن به بیماران مبنی بر اینکه سرفه پس از عفونت، محدود به زمان است، به خودی خود می‌تواند نسخه‌های غیرضروری ازجمله تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهد.

پزشکان باید به بیماران توصیه کنند که اگر سرفه‌هایشان طی هشت هفته برطرف نشد یا علائم جدی مشاهده کردند قرار ملاقات بعدی با پزشک معالج خود برای بررسی‌های بیشتر ترتیب دهند.  

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر