کد خبر: 184560
A

اولین بیمار پیوند کلیه خوک از بیمارستان مرخص شد

چندی قبل جراحان آمریکایی برای اولین‌بار در جهان کلیه اصلاح ژنتیکی‌شده یک خوک را به یک بیمار زنده ۶۲ ساله پیوند زدند. حالا این مرد دو هفته پس از عمل جراحی در بیمارستان ماساچوست، به خانه فرستاده شد.

اولین بیمار پیوند کلیه خوک از بیمارستان مرخص شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ به نقل از بی بی سی، «ریچارد اسلیمن»، اولین بیمار زنده دریافت‌کننده کلیه خوک اصلاح ژنتیکی شده در جهان، دو هفته پس از عمل، از بیمارستان مرخص شد. پزشکان می‌گویند او به‌خوبی درحال بهبود است. جراحان این عمل پیشتاز گفته‌اند که کلیه جدید اسلیمن می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد؛ بااین‌حال ناشناخته‌های زیادی درباره پیوند عضو از حیوان به انسان وجود دارد.

اولین بیمار دریافت‌کننده کلیه اصلاح‌شده خوک، از بیمارستان مرخص شد

 

ریچارد اسلیمن، اولین دریافت‌کننده زنده پیوند کلیه خوک

ترخیص اولین بیمار زنده با کلیه اصلاح ژنتیکی شده خوک

عمل اخیر ریچارد اسلیمن سومین پیوند خارجی (xenotransplant) از خوک به انسان زنده محسوب می‌شود. در دو پیوند قبلی، جراحان قلب خوک را به بیماران زنده پیوند زدند، اما هر دو بیمار چند هفته پس از دریافت عضو جان خود را از دست دادند.

اعضایی مانند کلیه و قلب بسیار کمتر از میزان موردنیاز برای پیوند موجود است. هر روز ۱۷ نفر در ایالات‌متحده در انتظار پیوند عضو، جان خود را از دست می‌دهند. کلیه نیز اندامی محسوب می‌شود که مقدار آن از تعداد بیماران نیازمند به پیوند کمتر است. براساس گزارش‌ها، تقریباً ۲۷ هزار کلیه در سال ۲۰۲۳ پیوند زده شد، اما نزدیک به ۸۹ هزار نفر در لیست انتظار برای این عضو بودند.

به همین دلیل محققان و پزشکان از کلیه حیوانات دیگر مانند خوک، برای پیوند عضو استفاده می‌کنند. اگرچه کلیه‌های انسان و خوک از نظر اندازه شباهت دارند، اما محققان شرکت داروسازی eGenesis مجبور شدند ۶۹ ویرایش مختلف در کد ژنتیکی کلیه این خوک انجام دهند. آن‌ها برخی از ژن‌ها را حذف کرده و برخی دیگر را وارد کردند تا خطر حمله سیستم ایمنی بیمار به عضو پیوندی کاهش یابد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر