کد خبر: 23082
A
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

تعداد مبتلایان تب کریمه کنگو به ٣٨ نفر رسید

سیستان و بلوچستان بیشترین آمار مبتلا به تب کریمه کنگو را دارد هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در تهران دیده نشده است

تعداد مبتلایان تب کریمه کنگو به ٣٨ نفر رسید

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ دیروز خبر رسید که نخستین مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در تهران دیده شده. خبر را بازپرس شعبه ششم دادسرای جنایی تهران اعلام کرده بود. مورد مشکوک متعلق به جسدی بود که تا بعد از ظهر در بخش ایزوله بهشت‌زهرا قرار داشت تا تکلیف جواب آزمایشش مشخص شود. بیمارستان مشکوک به ابتلای او به بیماری تب کریمه کنگو بود. قرار بود اگر بیماری تایید شود جسد که متعلق به مرد ٢٧ ساله‌ای است از سوی بهشت‌زهرا  در شرایط ویژه دفن شود و در صورت تایید نشدن برای تشخیص علت مرگ، به پزشکی قانونی منتقل شود. علایم بیمار شبیه تب کریمه کنگو بود، همین هم شد تا ماجرا به سرعت به بازپرس شعبه ششم دادسرای جنایی تهران اطلاع داده شود، تا جسد در بهشت‌زهرا ایزوله شود و بخش بستری، ضدعفونی. اما در ساعات پایانی روز گذشته محسن مدیر روستا، بازپرس شعبه ششم دادسرای جنایی تهران، در گفت‌وگو با «شهروند»، تاکید کرد که:«جواب آزمایش بیمار منفی بود.» او  درباره ماجرای انتقال این بیمار مشکوک به کریمه کنگو توضیح داد: «ساعت حدود ٤ بعدازظهر بود که کلانتری ١١٢ ابوسعید خبر مرگ یک مرد ٢٧ساله را به ما اعلام کرد که دارای علایم تب کریمه کنگو بود. پس از این ماجرا  با رئیس بیمارستان صحبت کردم که تأکید کرد این بیمار تنها به مدت دوساعت در بیمارستان بستری بود و با وخیم‌شدن حال، جانش را از دست داده است.» او ادامه داد: «براساس اعلام بیمارستان، این بیمار قبل از انتقال به آنجا، به یک درمانگاه محلی رفته بود اما در آن‌جا نتوانسته بودند بیماری او را تشخیص دهند. با وخیم‌شدن حالش، درنهایت به بیمارستان منتقل می‌شود و همان جا جانش را از دست می‌دهد. پس از اطلاع از مشکوک‌بودن مرگ این بیمار و احتمال ابتلای او به تب کریمه کنگو، بیمارستان آزمایش‌ها را برای اطلاع از علت مرگ به آزمایشگاه انستیتوپاستور فرستاد و در نهایت مشخص شد که بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو نبوده و تنها علایمش شبیه به این بیماری بود. حالا باید جسد از بخش ایزوله اجساد در بهشت زهرا به پزشکی قانونی منتقل شود تا علت مرگ مشخص شود.» پیش از مشخص شدن جواب آزمایش، مدیرروستا تاکید کرده بود که این نخستین مورد مشکوک ما در ارتباط با بیماری تب کریمه کنگوست.

هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در تهران دیده نشده است

با این که بازپرس شعبه ششم دادسرای جنایی تهران، و حتی مسئولان بیمارستان این بیمار را مشکوک به تب کریمه کنگو می دانستند اما محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تأکید می‌کند که علایم بالینی این بیمار، شباهتی به تب کریمه کنگو ندارد. او به «شهروند» می‌گوید: «بیمار بستری‌شده در بیمارستان لقمان دارای علایم بالینی مشکوک به بیماری کریمه کنگو نبود و به نظر می‌رسد به بیماری‌های دیگری مبتلا باشد؛ چراکه برخی از علایم تب کریمه کنگو به حصبه و سرطان‌های خون شباهت دارد، از این‌رو از نظر ما این بیمار مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو نیست.» او ادامه می‌دهد: «این بیمار کمتر از دوساعت در بیمارستان بستری بود. براساس قوانین، اگر بیماری در کمتر از ٢٤ساعت از زمان بستری جانش را از دست داده باشد و علت مرگ هم معلوم نباشد، جسد به پزشکی قانونی فرستاده می‌شود.» براساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تاکنون هیچ موردی از این بیماری درتهران شناسایی نشده است: «از ابتدای امسال حتی یک مورد بیماری تب کریمه کنگو در تهران شناسایی نشده است، اما به‌طورکلی براساس گزارش کشوری، تاکنون ٣٨ مورد ابتلا به این بیماری شناسایی شده اما میزان فوت همان سه‌نفر است.»

سیستان و بلوچستان  بالاترین میزان موارد ابتلا را دارد

گویا بیشترین موارد ابتلا به این بیماری را مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان اعلام می‌کند: «تاکنون ٢٤ تا ٢٥ مورد از موارد شناسایی‌شده از تب کریمه کنگو، مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان است.» او درباره این‌که گفته می‌شود؛ منبع بیماری در سیستان‌وبلوچستان، افغانستان و پاکستان است، توضیح می‌دهد: «نمی‌توان گفت که تمام موارد ابتلا، از این دوکشور است، ما موارد داخلی هم داریم، با این حال در سیستان‌وبلوچستان اقدامات سختگیرانه و جدی برای کنترل مرزها برای جلوگیری از ورود دام غیرمجاز صورت گرفته که سازمان دامپزشکی، نیروی انتظامی و مسئولان مربوط، در این زمینه وارد عمل می‌شوند و وزارت بهداشت در این زمینه مسئولیتی ندارد.» او تأکید کرد که این بیماری، امسال تغییر خاصی نداشته است و مانند هر‌سال در برخی از استان‌های کشور شایع می‌شود. به گفته گویا، تنها کسانی که در کار ذبح و نگهداری دام هستند، باید مراقب باشند: «این بیماری با خوردن گوشت منتقل نمی‌شود، اما مردم باید توجه داشته باشند که گوشت را از کنار خیابان یا جاده نخرند، چراکه احتمال آلودگی آن وجود دارد. کسانی هم که در نزدیکی منزل‌شان دام نگهداری می‌شود هم باید مراقب باشند.»

همین دیروز بود که وزیر بهداشت در مراسمی، تأکید کرد که:  «بیماری تب کریمه کنگو تحت کنترل است و از این پس نباید موارد جدیدی از ابتلا به این بیماری را شاهد باشیم.» حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی، به این موضوع هم اشاره کرده که موارد ابتلا به این بیماری، امسال نسبت به ‌سال گذشته افزایشی نداشته است:  «طی دو، سه هفته اخیر بروز موارد جدید این بیماری متوقف شده و می‌توان گفت، این موضوع تمام شده است.»

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر