کد خبر: 71897
A

گزارشی از یک هفته نگرانی و سردرگمی در روستانی چنار محمودی لردگان / چه کسانی مقصر شیوع ایدز در چنار محمودی هستند؟!

حادثه‌ای در میان تمام اخبار ریز و درشت هفته گذشته با وجود اینکه در یک روستای کوچک رخ داده بود، تمام کشور را درگیر کرد. آن‌ خبر شیوع بیماری ایدز، در میان جمع زیادی از مردم روستای چنارمحمودی استان چهارمحال و بختیاری بود.

گزارشی از یک هفته نگرانی و سردرگمی در روستانی چنار محمودی لردگان / چه کسانی مقصر شیوع ایدز در چنار محمودی هستند؟!
به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ ظهر روز دهم مهرماه، خبری در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از آلوده شدن برخی اعضای یک روستا به ویروس «اچ‌آی‌وی» داشت. بر اساس اخبار منتشرشده، حدود 10 نفر از مردم روستای «چنارمحمودی» از روستاهای شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شده بودند. رقمی که البته با گذشت زمان افزایش یافت و مردم بیشتری را هم درگیر کرد. تا اینکه امروز صحبت از 65 یا 70 نفر می شود
 
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همان روز درباره این خبر گفت: «موضوعات مطرح‌شده در مورد علل ابتلای تعدادی از سکنه یکی از روستاهای شهرستان لردگان به ویروس اچ‌آی‌وی، هیچ‌گونه ارتباطی با تست قند خون و اقدامات غربالگری در منطقه نداشته است.»
اما بهرامی،‌ رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری، در پی انتشار این خبر عنوان کرد: «در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شده و دستگاه قضایی با پیگری‌های فوری خود موضوع را مورد بررسی قرار داده است. برخی ادعا می‌کنند یکی از بهیارانی که در یکی از مراکز بهداشت کار می‌کرده است زمانی که برای انجام آزمایشات از آنها خون می‌گرفته به جای اینکه برای هر فرد از یک سرنگ استفاده کند، از سرنگ مشترک استفاده می‌کرده که در حال حاضر فرد مذکور در بازداشت به سر می‌برد.»
در ادامه این اظهارنظرات مجید شیرانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: «از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری، تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی و تماس با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد.»

 

او ادامه داد: «در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی شده و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایشات تکمیلی در راستای شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.»

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در ادامه، با توصیه مردم به حفظ خویشتن‌داری و آرامش، از آنان خواست اخبار را از کانال‌های رسمی پیگیری کنند و به شایعات و اخبار کذب به خصوص درباره علل و تعداد افراد مبتلا توجه نکنند.

 

همچنین یکی از اهالی روستا گفت: «مردم نگران‌اند و ترسیده‌اند و انتظارشان از مسئولان این است که یک تیم پزشکی برای آزمایش از همه اهالی به روستا اعزام کنند.»

 

او اضافه کرد: «به دلیل انتشار ویروس در روستای چال‌کندی مردم دچار رعب و وحشت زیادی شده‌اند و از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی خواستاریم هرچه سریع‌تر چاره‌ای بیندیشند. در این روستا 450 خانوار با جمعیت 2 هزار و 150 نفر زندگی می‌کنند که همگی به خاطر این اتفاق سردرگم و وحشت‌زده هستند. آنها نمی‌دانند به چه بیماری‌ای مبتلا هستند که این‌گونه در سطح روستا منتشر شده است. امیدواریم تیم‌های پزشکی و مراقبتی هرچه زودتر منطقه را زیر نظر بگیرند و افراد این روستا را تحت آزمایش قرار دهند تا مردم خیال‌شان بابت این ویروس آسوده شود.»
 
وزارت بهداشت پیگیر وضعیت بهورز بود
 
روز بعد سعید نمکی، وزیر بهداشت، اظهاراتی کرد که باعث دلخوری مردم این روستا شد. وزیر بهداشت گفت: «در روستای چنارمحمودی، از مدت‌ها قبل و از بیش از 40 روز پیش، گزارش‌هایی از موارد آلودگی با ویروس HIV داشتیم که همکاران ما بسیار آرام و بی‌صدا و با حفظ حرمت مردم شریف آن منطقه کارها را پیش می‌بردند.»
او  در همین راستا توضیح داد: «متاسفانه بهورز زحمتکش و خدوم روستای چنارمحمودی مورد اتهام قرار گرفت و پاسخ ما این است که سرنگ آلوده عامل شیوع این بیماری نیست و عوامل را شناسایی کرده‌ایم. البته مردم شریف و پاکیزه آن منطقه بی‌دلیل یا از راه‌هایی به این ویروس آلوده شده‌اند که هیچ گناه و تقصیری ندارند. کودکی که از مادر مبتلا به HIV متولد می‌شود معصوم‌تر از آن است که مورد اتهام قرار گیرد؛ یا زنی که به شیوه‌ای آلوده شده که شاید اطلاعی از آن نداشته باشد.»
 
او با بیان اینکه هزینه‌های درمان مبتلایان ویروس HIV کاملاً رایگان است، گفت: «کمترین هزینه‌ای را در این زمینه به مردم تحمیل نمی‌کنیم و در مورد عوامل آلودگی به این ویروس نیز بعد از بررسی دقیق کارشناسان بهداشتی، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

 

کمیسیون بهداشت مجلس مسئول بررسی پرونده شد
 

سه روز بعد نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اعزام هیاتی از این کمیسیون به روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان برای بررسی ادعای ابتلای تعدادی از روستاییان به ویروس ایدز خبر داد.

محمدحسین قربانی گفت که کمیسیون گزارش جامعی از علل وقوع این اتفاق دارد، اما طی سفر به این روستا می‌خواهد با مردم و مسئولان مربوطه در مراکز بهداشتی صحبت کند تا با به دست آوردن گزارش میدانی نتیجه نهایی را به کمیسیون اعلام کند.

همچنین فاطمه سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در توییتی نوشت: «در صورت موافقت هیات‌رئیسه مجلس با درخواست امروز ما، کمیسیون بهداشت موظف می‌شود گزارش جامعی از حوادث روستای چنارمحمودی لردگان به صحن علنی مجلس ارائه کند.»

او همچنین افزود: «این درخواست در هیات‌رئیسه فراکسیون امید تصویب و نامه مرتبط با آن نوشته شد.»

نمایندگان مجلس در شرایطی نظرات‌شان را اظهار می‌کردند که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی این ماجرا را بر عهده کمیسیون بهداشت مجلس گذاشت.

 
دولت هم واکنش نشان داد
 

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره شیوع ایدز در روستای چنارمحمودی لردگان که در روزهای گذشته با حواشی گسترده‌ای همراه بوده است، تاکید کرد که با مقامات محلی در چهارمحال و بختیاری در همه سطوح ذی‌صلاح صحبت کرده است، و همچنین در مورد اتفاقات اخیر این شهرستان گفت: «اولاً هر گونه استفاده از سرنگ آلوده را از طریق نیروی وزارت بهداشت تکذیب می‌کنم.»

 

او در ادامه اتفاقات رخ‌داده در این روستا را این‌طور توضیح داد: «ماجرا از این قرار است که فردی به بهیار روستا مراجعه می‌کند و چون میزان ایمنی پایین بوده بررسی‌های بیشتری از سر مسئولیت‌پذیری انجام می‌شود. به نظر من مشکل از آنجا شروع شده و به انحراف رفته است که بهورز بازداشت‌ شده، آن هم بدون اینکه بررسی تخصصی در این باره صورت گیرد. البته اعلام کردند که این کار به دلیل تامین امنیت او بوده است. من همین‌جا از تریبون سخنگویی استفاده می‌کنم و از این بهیار که مسئولانه برخورد کرده تشکر می‌کنم.»

ربیعی در ادامه با تاکید بر تاثیر منفی موج‌سواری رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران گفت: «مشکل از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران است که مشکلات را به تهدید اجتماعی و امنیتی تبدیل می‌کنند. تیم‌های وزارت بهداشت در محل حاضر و در حال پیگیری موضوع هستند. این مشکل به هیچ عنوان اساسی نیست. حدود 26 نفر از این افراد اعتیاد داشته‌اند و ممکن است در هر جای دیگری چنین اتفاقی رخ دهد. من آمار دقیقی از افراد آلوده ندارم. اما طبق آماری که از این ماجرا به دست آوردم، تعداد معتادان 26 نفر است.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «موضوع با دقت در حال پیگیری است. مردم این منطقه بافرهنگ هستند و تحت تاثیر موج‌سواری‌های سیاسی رسانه‌های خارجی قرار نمی‌گیرند.»

 

او همچنین با اشاره به پخش سرنگ‌ بین معتادان گفت: «در دوره‌ای که در وزارت تعاون حضور داشتم دستور دادم سرنگ‌های نو بین معتادان پخش شود تا درصد استفاده از سرنگ آلوده پایین بیاید.»

 

ربیعی در مورد اینکه این سرنگ‌ها همچنان به صورت رایگان پخش می‌شود یا خیر، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 

 

مردم روستا از وزارت بهداشت ناراضی‌اند
 
اگر مجموعه بهداشت و درمان از استان و کشور ما به معنای واقعی و با جدیت درباره این قضایای اخیر در میدان حاضر می‌شد، ماجرا تا اینجا کشیده نمی‌شد و مردم درمان می‌شدند و این فاجعه در نطفه خفه می‌شد؛ این بخشی از صحبت‌های یکی از اهالی چنارمحمودی است.

 

محمودی یکی از اهالی چنارمحمودی در همین رابطه گفت: «مردم چنارمحمودی مردمی انقلابی‌اند و در منطقه اولین روستایی هستند که نخستین شهدا را تقدیم انقلاب کردند، در جبهه‌های جنگ حضور داشتند و همه مردم پیرو ولایت فقیه و دوستدار انقلاب و نظام هستند. آن ناهنجاری‌هایی که در روزهای گذشته به وجود آمد از طرف مردم چنارمحمودی نبوده و نیست.
او اضافه کرد: «با وجود اینکه اطلاعات جامعه نسبت به بیماری ایذر و راه‌های درمان آن بالا رفته، اما همچنان ایدز در حال حاضر در جامعه ما یک داغ بزرگ محسوب می‌شود و از آنجا که قوم بختیاری قوم تعصبی و غیرتی‌ای است، از همه مسئولان می‌خواهیم بار روانی و روحی این مساله را از مردم بکاهند.»
 
او ادامه داد: «مردم چنارمحمودی اکثراً کشاورز هستند و درآمد چندانی ندارند و برای درمان با مشکل مواجه هستند. لازم است وزارت بهداشت برای درمان بیماران در محل اقدام و پیگیری جدی کند نه اینکه به صورت نمایشی یک کاری انجام بدهد و ادامه نداشته باشد. درمان باید به جد پیگیری شود تا سلامت مردم تامین شود.»
 
محمودی گفته، مردم چنارمحمودی مردمی منطقی و معقول و متدین هستند، اما اینکه مسئولی در گوشه‌ای بنشیند و به احساسات پاک مردم لطمه وارد کند و بگوید این بیماری بر اثر سرنگ و روابط جنسی شایع شده واقعاً ناراحت‌کننده است.
او تاکید کرد: «مردم ما مردمی پاک هستند و چیزی به نام روابط جنسی ناسالم در بین قوم بختیاری وجود ندارد، خواهش می‌کنیم این گلایه و ناراحتی به اطلاع وزیر برسد و از مردم عذرخواهی شود.»

 

روز چهارشنبه وزیر بهداشت نیز مجدداً از برپایی هرچه سریع‌تر مرکز خدمات جامع سلامت در روستای چنارمحمودی گفت. با وجود این اظهارات، چیزی که مردم این روستا در حال حاضر به آن نیاز دارند آغاز مراحل درمان است. از سوی دیگر، جامعه هم در انتظار است حواشی این یک هفته گذشته شفاف‌سازی شود تا از بروز چنین اتفاقاتی در شهرها و روستاهای دیگر بتوان جلوگیری کرد. ضمن اینکه کارشناسان در این یک هفته نسبت به این موضوع نقدهای زیادی داشتند؛ اینکه چرا با گذشت چندین سال از حضور این ویروس در کشور، میزان اطلاعات و آگاهی و دانش مردم تا این حد پایین است.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر