کد خبر: 85231
A

احتمال بازگشت دوباره قرنطینه خانگی در ایران

علیرضا رییسی درباره احتمال بازگشت تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها در شرایطی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور رو به افزایش است، بیان کرد: آمار کشوری رعایت پروتکل‌ها که حدود 78 درصد بود، در حال حاضر به 23 درصد و در تهران از 62 درصد به 11 درصد رسیده است. عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی باعث انتقال ویروس می‌شود. شاید نگرانی ما در مورد جوانان کمتر باشد، اما مشکل و نگرانی اصلی ما، ارتباط جوانان با سالمندان در منازل است.

احتمال بازگشت دوباره قرنطینه خانگی در ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علیرضا رییسی درباره احتمال بازگشت تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها در شرایطی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور رو به افزایش است، بیان کرد: بیماری ناشی از ویروس کرونا، نه درمان مشخص و نه واکسن دارد و در نتیجه راهی به جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک نیست. اگر این رعایت‌ها انجام نشود، افراد زیادی بیمار شده و بیمارستان‌ها پر از بیمار می‌شود. این موضوع در جهان هم تجربه شده است.

 

وی ادامه داد: بسیاری از موفقیت‌هایی که تاکنون در مورد کنترل کرونا کسب کردیم را مدیون مردم هستیم. در تاریخ کشور سابقه نداشته که اماکن مقدس و مساجد را تعطیل کنیم یا مردم روز سیزده به در از منازل خود بیرون نروند. سوال مهم این است که تا چه زمانی می‌توان همه کسب و کارها و مسائل روحی و معنوی و مذهبی را تعطیل کرد؟ از طرفی نمی‌توان این مراکز را برای همیشه تعطیل کرد و از طرفی وقتی بازگشایی‌ها انجام می‌شود، احتمال انتقال ویروس بالاتر می‌رود. در نتیجه تنها راه حل در این شرایط، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

 

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

 

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: آمار کشوری رعایت پروتکل‌ها که حدود 78 درصد بود، در حال حاضر به 23 درصد و در تهران از 62 درصد به 11 درصد رسیده است. عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی باعث انتقال ویروس می‌شود. شاید نگرانی ما در مورد جوانان کمتر باشد، اما مشکل و نگرانی اصلی ما، ارتباط جوانان با سالمندان در منازل است.

 

وی درباره علت کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: در حال حاضر از عادی سازی شرایط بیشتر از ویروس کرونا می‌ترسیم. این عادی سازی کرونا است که مشکل ایجاد می‌کند و افراد در جمع‌ها حاضر می‌شوند یا مجالس عروسی برگزار می‌کنند.

 

تعطیلی واحدهای صنفی متخلف

 

رییسی گفت: تاکنون 290 هزار واحد صنفی متخلف که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده‌اند، پلمب کردیم. البته این کافی نیست و یک طرف موضوع، مردم هستند که اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنند، همین مشکل وجود دارد و باز برخی مراکز و اماکن باید تعطیل شود.

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: اصلا علاقه‌ای به تعطیلی یا بازگشت محدودیت نداریم، اما اگر شیوع بیماری افزایش پیدا کند، مجبور به این کار هستیم.

 

رییسی پیش از این نیز در نشست خبری ویدیو کنفرانس گفته بود: مردم به سمت عادی شدن کرونا رفته‌اند و بزرگ‌ترین ترس ما عادی شدن کرونا است که بسیار خطرناک از خود ویروس محسوب می‌شود.

 

محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در نشست خبری ویدیو کنفرانس در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا در همین رابطه گفته بود: وضعیت اجرای پروتکل‌ها تا 27 اردیبهشت ماه مطلوب بود و تا آن زمان در شهر تهران میزان رعایت پروتکل‌ها به 56 درصد می‌رسید. تا 15 خرداد ماه میانگین کل کشور به 22.66 درصد رعایت پروتکل رسید و در شهر تهران این میزان به 10.54 درصد کاهش یافت. این زنگ خطری را برای ما به صدا در آورد. زمانی می‌توان بازگشایی‌ها را ادامه داد و با ویروس کرونا هم‌زیستی داشت که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

 

منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر