کد خبر: 100727
A

داریوش قنبری: نمایندگان فعلی مجلس پایگاه مردمی کمی دارند/ سخت گیری باعث ورود افراد بهتری به مجلس نمی‌شود

فعال سیاسی اصلاح طلب: نظارت استصوابی فرصت انتخاب را مردم گرفته و سبب می‌شوند که نتوانند حرف خود را بزنند یا نمایندگانی که مایل هستند به مجلس بفرستند.

داریوش قنبری: نمایندگان فعلی مجلس پایگاه مردمی کمی دارند/ سخت گیری باعث ورود افراد بهتری به مجلس نمی‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ ماجرای درگیری آقای نماینده با سرباز وظیفه که در روزهای اخیر عمده توجه‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ای را جلب کرده سبب شد که بار دیگر بحث نظارت استصوابی نیز مطرح شود. بخش زیادی از واکنش‌ها به این برخورد ناشایست جناب عنابستانی به این مهم اشاره داشت و نماینده شدن او را ناشی از این نحوه نظارت می‌دانست مثلا پروانه سلحشوری نماینده تهران در مجلس دهم هم در توئیتی نوشت: «در یکی از نطق‌های سالانه گفتم «اگر نظارت استصوابی نبود، شاید حق افراد شایسته دیگری بود که نماینده‌ مردم باشند.» او با اشاره به آنچه «سیلی نظارت استصوابی به ملت» می‌خواند، یادآور شد: «سیلی امروز هم فقط یک سیلی بر روی گونه‌‌ سرباز نبود.»


اظهاراتی از این دست اما سبب شد که برخی نیز پرچم دفاع از نظارت استصوابی بلند کرده و حتی تا آنجا پیش روند که مساله اخیر را ناشی از کاستی‌های نظارت استصوابی بدانند. به عنوان مثال محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا به «اعتماد آنلاین» گفت: «عده‌ای در حالی نظارت استصوابی را دلیل رفتار غلط نماینده مجلس در قبال سرباز وظیفه می‌دانند که اتفاقاً اگر اعضای شورای نگهبان در تعیین صلاحیت‌ها به درستی نظارت استصوابی را لحاظ می‌کردند، نه در این دوره و نه در دوره‌های قبلی شاهد رفتارهای این چنینی نبودیم.»


دفاع و موضع کوشکی و همفکرانش در رابطه با نظارت استصوابی این نگرانی را ایجاد می‌کند که نکند این ماجرا بهانه‌ای برای اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر در فرایند تایید صلاحیت‌ها شود! داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما معتقد است که از این سختگیرانه‌تر وجود ندارد و بیش از آنچه که در جریان انتخابات مجلس یازدهم صورت گرفت، امکان سخت‌گیری وجود ندارد.


او نقش نظارت استصوابی در بروز مسائلی مثل درگیری عنابستانی و سرباز وظیفه را تشریح کرد و گفت: « به هرحال نمایندگان فعلی افرادی عادی که کاندیدا شده و مردم با توجه شناخت خود از آنان و کارنامه‌شان به آنان رای داده باشند، نیستند. این مجلس نتیجه محدود شدن انتخاب مردم با نظارت استصوابی است».


وی افزود: «نظارت استصوابی فرصت انتخاب را مردم گرفته و سبب می‌شوند که نتوانند حرف خود را بزنند یا نمایندگانی که مایل هستند به مجلس بفرستند». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: «نظارت فعلی علاوه براینکه موجب محدود کردن انتخب مردم است، باعث دلسردی مردم از انتخابات نیز شده است. اینکه میزان مشارکت در انتخابات سال 98 به 40 درصد می‌رسد این یک زنگ خطر برای دموکراسی است. در واقع مردم با این رویه پیام می‌دهند که فرد متناسب با مطالبات خود را پیدا نکرده‌اند تا پای صندوق بیایند لذا عملا نظارت استصوابی باعث عدم مشارکت مردم نیز می‌شود».


وی با اشاره به اینکه « به واسطه نظارت‌های اعمال شده روز به روز انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات کمتر می‌شود» گفت: «قطعا آنچه که ما الان در مجلس فعلی می‌بینیم محصول نتیجه نظارت استصوابی است. اگرچه مجالس قبلی را نیز می‌توان تاحدی محصول همین رویه دانست اما مجلس یازدهم به خاطر آن شکل انتخابات و ترکیب آن بیش از همه محصول نظارت استصوابی است».


وی افزود:« نمایندگان فعلی کمتر دارای پایگاه مردمی هستند. این‌ها کسانی هستند که شانس آورده و از نظارت عبور کرده و بر مبنای معیارهای قومی و قبیله‌ای، طایفه‌ای و محلی هم رای گرفته‌اند. مشارکت وسیع نبوده که بتوان آنان را نتیجه مشارکت مردمی دانست و نام نماینده مردم را به آنان داد. چه بسا که اگر این نظارت نبود اکنون نمایندگانی با توان و درک بالاتر نسبت به جایگاه نمایندگی انتخاب شده بودند و ما نه تنها شاهد چنین حادثه‌ای نبودیم، بکله می‌شد که شاهد بسیاری از اقدامات که در راستای منافع ملی نیست، نباشیم».


قنبری خاطرنشان کرد: « به هرحال گاهی تصمیماتی گرفته می‌شود که صدمات آن بیش از اقدام علیه یک فرد خاص است و آسیب آن به یک ملت و یک جامعه می‌رسد. در کل همه این‌ها نتیجه محدود کردن حضور مردم در انتخابات است و این بر کسی پوشیده نیست».
وی در پاسخ به اینکه آیا دفاع برخی سیاسیون از نظارت استصوابی و ربط دادن ماجرای اخیر به کم بودن سخت‌گیری، موجب افزایش سخت‌گیری‌های شورای نگهبان خواهد شد یا خیر؟ گفت: « به نظر من از اینکه سال گذشته دیدیم سخت گیرانه‌تر وجود ندارد. ضمن اینکه هرچه سخت گیری بیشتر شود نمایندگانی با استاندارهای پایین تر وارد شده و این وضعیت موجود نتیجه همین رویه است.»


این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: «نمی‌توان ادعا کرد که سخت گیری باعث ورود افراد بهتری به مجلس می‌شود و طی سال‌های گذشته دیده‌ایم که افزایش سخت‌گیری‌های شورای نگهبان موجب کاهش انگیزه مردم برای مشارکت و ورود افرادی با تعهد کمتر به افکار عمومی و جامعه به مجلس می‌شود».


وی در پایان گفت: « اقدام این نماینده مجلس در جهت تقابل با منافع جمعی و تلاش برای ویژه خواری بوده است. بدیهی است که اگر مردم با انگیزه بیشتری در انتخابات شرکت کنند و به توانند به کاندیداهای مورد نظر خود رای دهند، افرادی قانون‌گرا تر و متعهدتر به جامعه به مجلس راه خواهند یافت».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر