کد خبر: 101107
A

سخنگوی وزارت خارجه: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است/ آخرین وضعیت پرداخت غرامت پرواز ۷۵۲

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر وزی رامور خارجه به کشورهای حوزه قفقاز یکی از موفق‌ترین سفرهای منطقه‌ای وی بود.

سخنگوی وزارت خارجه: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است/ آخرین وضعیت پرداخت غرامت پرواز ۷۵۲

به گزارش دیده بان ایران؛ سعید خطیب زاده در نشست خبری دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه ۹۹ ضمن تبریک دهه فجر، اظهار داشت: امیدوارم همه ما در پاسداشت دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران موفق باشیم و بیش از پیش بتوانیم در مسیر ملت آزاده و عدالت روی ایران که در سال ۵۷ روشن کردند، حرکت کنیم و تعالی کشور را بیش از گذشته ببینیم. این چیزی است که استحقاق فرزندان ایران بزرگ است. 

وی با اشاره به گاهشمار هفته گذشته وزارت خارجه، گفت دوشنبه ششم بهمن ماه آغاز سفر منطقه وزیر امور خارجه ایران را داشتیم که ابتدا به آذربایجان سپس مسکو و بعد در برگشت ارمنستان و  گرجستان و  بعد به ترکیه و در مسیر برگشت نیز توقف کوتاهی را در نخجوان داشتند و یکی از موفق ترین سفرهای منطقه خودشان را انجام دادند.

وی افزود: وزیر امور خارجه ۶ بهمن‌ماه ملاقات خودشان را با آقای علی‌اف داشتند همچنین با مقامات دیگر از جمله آقای مصطفی اف دیدار داشتند. دوشنبه هفتم بهمن ماه با آقای لاوروف دیدار  و امضای سند همکاری امنیت اطلاعات را داشتند. چهار شنبه ۸ بهمن علاوه بر ملاقات با نخست وزیر، با همتای خود در ارمنستان دیدار کردند. در پنجشنبه نهم بهمن ماه سفری را به گرجستان داشتند که علاوه بر رئیس جمهور با وزیر امور خارجه به صورت تلفنی صحبت کردند که به دلیل بیماری کرونا نتوانست در جلسات حضور داشته باشند. 

وی ادامه داد: در ترکیه ملاقاتی با رئیس جمهور ترکیه همراه با همتای خودشان داشتند و در برگشت نیز با رئیس مجمع عالی نخجوان و مقامات دیگر این کشور دیدار و مسیر ترانزیتی ایران و بازگشایی مسیر سنتی جلفا به ارمنستان در ایروان را از نزدیک بررسی کردند. در این سفر موضوعات مختلف از جمله همکاری‌های منطقه‌ای و چگونگی ایجاد صلح و ثبات دائمی و پایدار در این منطقه و همچنین همکاری‌های تجاری و اقتصادی فعال سازی مکانیزم پیشنهادی ایران مبنی بر ۳+۳ و همچنین تفاهم نامه‌ها و موضوعات متعددی در حوزه های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

طالبان  بخشی ازواقعیت افغانستان امروز و آینده و نه همه آن است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که ایران طالبان را تروریستی دانسته اما با این گروه مذاکره هم می‌کند، اظهار داشت: همانطور که بارها به تکرار گفته شده، طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است. دفتر سیاسی این گروه در پاکستان و کشورهای دیگر به صورت رسمی بر قرار است و با دولت مستقر در افغانستان در حال گفت‌وگو و مذاکره هستند. این سفر نیز به اطلاع دولت افغانستان رسانده شده و هم در این مورد تبادل نظرهایی از پیش انجام شده بود.

وی افزود: در مورد فعالیت‌های این گروه صحبت‌های زیادی هست و ما موضوع شهدای خودمان در مزارشریف را فراموش نکرده‌ایم و همواره برای پیداکردن عاملین آن گفت‌وگو کرده‌ایم. این سفر نیز در راستای و چارچوب گفتگوهای جاری میان دولت افغانستان و این گروه صورت گرفته است. ما همواره اعلام کرده‌ایم که از گفت‌وگوهای بین الافغانی حمایت می‌کنیم و طالبان نیز بخشی از این گروه‌ها هستند طبیعی است که همانطور که پیش‌تر کاملاً اعلام شده طالبان  بخشی ازواقعیت افغانستان امروز و آینده و نه همه آن است.

امیدواریم کودتا در میانمار باعث بدتر شدن شرایط اقلیت‌ها نشود

وی درباره کودتای ارتش میانمار و دستگیری رهبر حزب حاکم، اظهار داشت: با توجه به اینکه در این کشور سفارت نداریم مسائل اطلاعاتی ما محدود است اما امیدوارم که تحولاتی که امروز از دور شاهد آن هستیم و اخبار ضد و نقیضی که از این کودتا می‌شنویم منجر به بدتر شدن شرایط اقلیت‌ها نشود.

 باید آثار رفع تحریم را در ایران ببینیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره امکان پذیرش آمریکا توسط ایران برای حضور در برجام، بیان داشت: ما منتظر اقدام ایالات متحده هستیم اقدام یعنی رفع موثر تمامی تحریم‌هایی که بعد از روی کار آمدن آقای ترامپ با گردن کشی و سرکشی د باره معادلات و نظام‌های بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام اتفاق افتاده است. ما باید آثار رفع تحریم را در ایران ببینیم؛ یک امضا بر روی کاغذ کفایت نمی‌کند و پاسخ آنها یک امضا بر روی کاغذ است؛ آنچه که ما منتظر آن هستیم اظهار نظر نیست و این است که سرمایه‌های ملت قابل دسترسی باشد، نفت ملت به راحتی توسط شرکت‌ها مبادله شود و پول آن بازگردد، بیمه تامین شود و زنجیره از آثار رفع تحریم را ببینیم و روشن است که هر موقع این اقدامات عملی را از ایالات متحده ببینیم متناسب و مناسب با آن پاسخ خواهیم داد.

وی تصریح کرد: ایالات متحده نه‌تنها از برجام خارج شده بلکه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد نیز هست. بازگشت ایالات متحده آمریکا به صورت اتومات و با یک امضای خاص نمی‌تواند انجام شود، مهمترین بخش آن بخش رفع تحریم است.

وی افزود: تا تمام کمال و بدون پیش شرط، رفع موثر تحریم‌ها از سمت ایالات متحده اتفاق نیفتد؛ آمریکا به عنوان یک ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ ذیل برجام شناخته می شود. ما حداقل و حداکثر نداریم؛ برای ما آنچه که روی کاغذ نوشته شده و تعهدی را که ایالات متحده پذیرفته و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ ملاک است؛ بنابراین انتظار می‌رود اگر دولت آقای بایدن به دنبال اصلاح مسیر غلط دولت پیشین ایالات متحده است باید این مسیر را انجام دهد. نظرات منفی و مثبت برای ما  مهم نیست اما تنها به اقدام ایالات متحده نگاه می‌کنیم و آنها مبنای پاسخ خواهد بود. 

کشورهای فرامنطقه‌ای ریشه‌ گرفتاری و بحران در منطقه ما هستند

خطیب‌زاده درباره روابط ایران و عربستان سعودی اظهار داشت: همانطور که در دوران رژیم پیشین کاخ سفید  درباره عربستان گفته‌ایم، همواره موافق همکاری در منطقه بدون دخالت کشورهای فرامنطقه ‌ای هستیم. کشورهای فرامنطقه‌ای ریشه‌ گرفتاری و بحران در منطقه ما هستند و چندین دهه است که منطقه را به دلایل نیات شومشان گروگان سیاست‌های غلط کرده‌اند. برخی از این همسایگان ما نیز با توهم باز شدن پنجره فرصت آقای ترامپ در کاخ سفید برخی موارد بسیار نامناسب را انجام دادند. 

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: مسیر گفت‌وگو همچنان باز است؛ هر روزی که عربستان سعودی مسیر را اصلاح کند و به جنگ‌ یمن خاتمه دهد و بپذیرد تنها در گفت‌وگوهای و منطقی می‌توان به یک فهم مناسب  متناسب رسید و ترتیبات امنیتی و منطقه‌ای پایداری داشت، جمهوری اسلامی آغوشش باز خواهد بود.

 

عزم ایران گسترش همکاری‌ها با آفریقا است

وی درباره روابط ایران و آفریقا و سفر هیات ایرانی به کنیا، گفت: هفته گذشته آقای ستاری به همراه ۴۰ شرکت مختلف سفر بسیار خوبی به کنیا داشتند و مرکز فناوری و نوآوری را در شرق آفریقا در کنیا افتتاح کردیم. دومین نمایشگاه فناوری  را با همکاری دو کشور داشتیم که افتتاحیه آن توسط وزیر فناوری اطلاعات کنیا انجام شد و هم اینکه اعضای اتاق بازرگانی و بسیاری از معاونین وزارتخانه های مختلف کنیایی در آن جلسه حاضر بودند، آقای ستاری علاوه بر وزیر امور خارجه کنیا با شخصیت های دیگر دیدار داشتند. عزم ایران گسترش همکاری‌ها با افریقا است. تبادلات جدی برای همکاری در حال انجام است.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه درباره غرامت به خانواده‌های سقوط هواپیمای اوکراینی توضیحاتی ارائه کرد و گفت:

گزارش ما آماده شده و سازمان هواپیمایی کشوری در ویدئو کنفرانس ارائه داد و پس از آن، مکتوب گزارش به کشورهای مرتبط ارسال شد. دولت اعلام کرده به صورت یکسان فارغ از ملیت قربانیان غرامت پرداخت می‌شود، در مسیر پرداخت است.

 

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر