کد خبر: 101117
A

روزنامه جوان: دولت می خواهد روند مذاکرات افغانستان را با بازگشت بایدن به برجام پیوند بزند

این روزنامه نزدیک به سپاه نوشت: جواد ظریف توانست در عرض چند دقیقه او را متقاعد کند که بدون پیش‌شرط به این روند ملحق شود. ماحصل این کمک کلیدی ایران به روند صلح افغانستان، چیزی بود که بعد‌ها مجله تایم آن را نوشت: «حاصل معامله بزرگ با امریکا درج نام ایران در محور شرارت بود.»

روزنامه جوان: دولت می خواهد روند مذاکرات افغانستان را با بازگشت بایدن به برجام پیوند بزند

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه جوان در تحلیل دیدار هیات طالبان در تهران با مقامات جمهوری اسلامی نوشت: 

گفته شده که هیئت طالبان به دعوت ایران به تهران سفر کرده و قاعدتاً وزارت امور خارجه طرحی احتمالی برای آنچه که «تسهیل مذاکرات» صلح است، پیش‌بینی کرده که البته جزئیاتی از آن بیان نشده است. حدس و گمان‌هایی وجود دارد در این باره که تیم دیپلماسی دولت دوازدهم بخواهد بین روند مذاکرات افغانستان با بازگشت دولت بایدن به برجام پیوند بزند به خصوص که دیروز چهار مقام ارشد ناتو به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که نظامیان بین‌المللی قصد دارند بیش از مهلت ماه می، که در توافق میان طالبان و ایالات متحده پیش‌بینی شده، در افغانستان باقی بمانند. با این حال، پیش از ایفای هرگونه نقش میانجیگری، باید تجربه ناخوشایند گفتگو‌های سازمان ملل در بن در گوشه ذهن دیپلمات‌های برجامی باشد.

این روزنامه می نویسد: سال ۲۰۰۱ بود که شهر بن میزبان کنفرانس «سازمان ملل متحد» برای ترسیم آینده سیاسی افغانستان از طریق تشکیل دولت موقت بود. از امریکا «جیمز دابینز» نماینده وقت امریکا در امور افغانستان در این کنفرانس شرکت کرد و نماینده ایران نیز محمدجواد ظریف نماینده وقت وزیر خارجه بود. جیمز دابینز بعد‌ها در خاطرات خود نوشت که در جریان آخرین جلسه کنفرانس بُن، در حالی که «یونس قانونی» نماینده ائتلاف شمال حاضر نبود به دولت موقت افغانستان ملحق شود، اتفاقی که می‌توانست به شکست این کنفرانس منجر شود، علاوه بر اخضر ابراهیمی (فرستاده وقت سازمان ملل)، نمایندگان سایر قدرت‌های ذی‌نفوذ از جمله نماینده روسیه، آلمان، هند و امریکا هر یک به‌نوبه خود با نماینده «ائتلاف شمال» صحبت و رایزنی کردند تا او را به تقسیم عادلانه‌تر کابینه متقاعد کنند، ولی این جواد ظریف بود که توانست در عرض چند دقیقه او را متقاعد کند که بدون پیش‌شرط به این روند ملحق شود. ماحصل این کمک کلیدی ایران به روند صلح افغانستان، چیزی بود که بعد‌ها مجله تایم آن را نوشت: «حاصل معامله بزرگ با امریکا درج نام ایران در محور شرارت بود.» گفته می‌شود همان موقع رئیس وقت دولت اصلاحات چیزی به این مضمون گفته بود که به امریکایی‌ها کمک کردیم و بعد هم برچسب محور شرارت خوردیم.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر