کد خبر: 101206
A

سخنگوی دولت: به محض بازگشت آمریکا به تعهداتش، ایران فوراً به‌طور کامل تعهداتش را عملی می کند

سخنگوی دولت افزود: رایزنی و مشورت با همه اعضای برجام ادامه خواهد داشت، از نظر ما فرآیند بازگشت آمریکا به برجام تابع فرمول پیچیده‌ای نیست و با بکار افتادن اراده سیاسی این اتفاق با همه الزامات آن به سرعت می‌تواند رخ بدهد.

سخنگوی دولت:  به محض بازگشت آمریکا به تعهداتش، ایران فوراً به‌طور کامل تعهداتش را عملی می کند

به گزارش دیده بان ایران؛ علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود در واکنش به موضع دولت به اظهارات دولت آمریکا مبنی براینکه ابتدا باید ایران به تعهدات پیشین خود در برجام برگردد، گفت: موضع ما درباره این موضوع همیشه روشن بوده است. آمریکا تنها طرفی است که به عضویت خود در برجام خاتمه داده و با اقدامات متعددی از جمله وضع تحریم‌های یک‌جانبه نه تنها برجام بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر خلاف آمریکا هرگز از برجام خارج نشده است و تا یک‌سال پس از خروج آمریکا به تعهدات خود بطور کامل عمل کرده است اما در واکنش متناسب به خروج آمریکا و ناتوانی دیگر اعضای برجام درعمل به تعهدات‌شان ناگزیر از متوسل شدن به حق قانونی خود مطابق با بند ۳۶ برجام شدیم که این بند به ما اجازه می‌دهد در واکنش به عدم اجرای تعهدات سایر طرف ها، تعهدات خود را بطور جزئی یا کلی متوقف کنیم.

ربیعی گفت: دولت جدید آمریکا نمی‌تواند تاریخ را وارونه بخواند و یا قانون علت و معلول را معکوس کند. تنها راه منطقی برای بازگشت ما به اجرای کامل تعهدات، بازگشت شرایط به قبل از شروع نقض فاحش برجام از سوی آمریکاست. اما به محضآنکه چنین اتفاقی رخ بدهد، ما هم بلافاصله به انجام کامل تعهدات خود بازخواهیم گشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت به انتخاب راب مالی به‌عنوان مسوول پرونده ایران در آمریکا نیز گفت: ما نظری درباره انتصاب افراد در دولت آمریکا نمی‌دهیم اما متوجه قاعده کلی دیپلماسی سازنده هستیم. دیپلماسی سازنده بدون کسانی که به آن باور دارند، به نتیجه نمی‌رسد اما در عین حال ما در ارزیابی نهایی نه به افراد و جملات آنها، بلکه به رفتارها و تصمیم‌های آنان توجه داریم.

سخنگوی دولت افزود: رایزنی و مشورت با همه اعضای برجام ادامه خواهد داشت، از نظر ما فرآیند بازگشت آمریکا به برجام تابع فرمول پیچیده‌ای نیست و با بکار افتادن اراده سیاسی این اتفاق با همه الزامات آن به سرعت می‌تواند رخ بدهد.

ربیعی تاکید کرد : به محض بازگشت دولت آمریکا به تعهدات خود، ایران بدون فاصله زمانی به‌طور کامل تعهداتش را عملی خواهد کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر