کد خبر: 101293
A

عضو کمیسیون تلفیق: دولت اگر بودجه را اصلاح نکند؛ بودجه سه دوازدهمی اجرایی خواهد شد

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پس از آن‌که دولت بودجه را اصلاح کرد آن را دوباره باید به مجلس ارائه تا مجدداً مورد بررسی قرار گیرد. از این جهت منتظریم در این فاصله دو هفته‌ای، دولت فرصت دارد اصلاحات لازم را انجام می‌دهد یا خیر ، که اگر این اتفاق نیفتد و دوره زمانی تعیین شده سپری شود آن زمان بودجه سه دوازدهم خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق: دولت اگر بودجه را اصلاح نکند؛ بودجه سه دوازدهمی اجرایی خواهد شد

به گزارش دیده بان ایران؛ مجتبی یوسفی درباره رد کلیات بودجه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و این که گفته می‌شود آن چیزی که باید در صحن به رأی گذاشته می‌شد گزارش کمیسیون تلفیق بوده است نه کلیات بودجه از سوی دولت، گفت: آیین‌نامه مجلس در اینجا یک ابهام دارد و ابتدا باید اصلاح شود. زیرا در حال حاضر در  آیین نامه از کلیات بودجه گفته شده است، اما برخی آن را به کلیات بودجه‌ای که در کمیسیون تلفیق رأی آورده است، تفسیر می‌کنند.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ خاطر نشان کرد: معمولاً در مواردی که آیین نامه ابهام دارد؛ گفته می‌شود  رئیس جلسه که همان ریاست مجلس شورای اسلامی است باید تصمیم بگیرد. آقای قالیباف هم در جلسه روز بررسی بودجه برداشت‌شان این بود که در حال حاضر ما لایحه دولت را به رأی می‌گذاریم که در نهایت هم رد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براین که بودجه رد شده از سوی دولت به صورت سه دوازدهم اجرایی می‌شود یا خیر اظهار داشت:باز هم در اینجا یک ابهام وجود دارد.در مجلس قبل هنگامی که این اتفاق روی داد نمایندگان بودجه را به کمیسیون تلفیق بازگرداندند اما در حال حاضر آقای قالیباف لایحه را به دولت بازگرداندند که دولت ۲ هفته فرصت دارد تا اصلاحات مد نظر نمایندگان محترم را انجام دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از آن‌که دولت بودجه را اصلاح کرد آن را دوباره باید به مجلس ارائه تا مجدداً مورد بررسی قرار گیرد. از این جهت منتظریم در این فاصله دو هفته‌ای، دولت فرصت دارد اصلاحات لازم را انجام می‌دهد یا خیر ، که اگر این اتفاق نیفتد و دوره زمانی تعیین شده سپری شود آن زمان بودجه سه دوازدهم خواهد شد.

وی درباره این که در صحن مجلس بعضی از نمایندگان اعلام کردند رد شدن بودجه از سوی نمایندگان خواست دولت بود، اظهار داشت:نمی‌توان به قطعیت این را گفت و باید از خود دولت پرسید اما در این که بودجه دارای ایرادات جدی است شکی نیست.

عضو کمیسیون تلفیق ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه ای که امسال دولت به مجلس ارائه داد دارای ایراداتی در تامین منابع و کسری بودجه مصارف داشت. در بحث تحقق درآمدها مانند ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در بودجه دیده شده بود در صورتی که در این زمینه ما یک چالش جدی داریم چرا که عملاً  در روز ما زیر یک میلیون بشکه نفت می‌فروشیم.

وی ادامه داد: دولت پیش‌بینی کرده بود از صندوق توسعه ملی  ۹۳ هزار میلیارد تومان برداشت داشته باشد  که بر اساس قوانین بالادستی و برنامه ششم توسعه این امر خلاف قانون بود و  یا مورد دیگر کسری عملیاتی تراز منفی ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی بود که خود یک چالش جدی به حساب می‌آید. این ها نکاتی بودند که سوالات جدی را برای نمایندگان به وجود می‌آوردند.

این عضو کمیسیون تلفیق ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی افزود: در بررسی بودجه، افزایش اعتبارات جاری دولت بسیار مدنظر بود چرا که افزایش ۴۵ درصدی داشت و از سوی دیگر شاهد کاهش سهم درآمدهای مالیاتی و افزایش سهم درآمدهای نفتی بودیم.

 وی ادامه داد: در بحث ارز کالاهای اساسی و دارو نگرانی‌های بود چرا که سوءمدیریت‌هایی در این زمینه  توسط دولت صورت گرفته است. باید تاکید کنم خط قرمز ما سفره مردم است چرا که روزبه‌روز در حال کوچکتر شدن است.

یوسفی در پایان گفت: امیدوارم دولت باتوجه به فرصتی که به دست آورده است با نگاه اصلاحی به بودجه بنگرد تا هنگامی که مجدداً به صحن بازگشت، مورد قبول نمایندگان قرار گیرد.َ

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر