کد خبر: 10493
A

رئوفیان: کاری به پایداری ها نداریم

ممکن است در بررسی هایمان به این نتیجه برسیم که این فرد در داخل حزب ما نیست و حتی ممکن است داخل جبهه اصولگرایان هم نباشد. بنابراین نباید مصالح کشور و منافع ملی را در محدوده مصالح حزبی تعریف کنیم.

رئوفیان: کاری به پایداری ها نداریم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ابوالقاسم رئوفیان دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین می گوید که ممکن است در بررسی هایمان به این نتیجه برسیم فردی که شایستگی ریاست جمهوری دوازدهم را دارد در داخل حزب ما نیست و حتی ممکن است داخل جبهه اصولگرایان هم نباشد. بنابراین نباید مصالح کشور و منافع ملی را در محدوده مصالح حزبی تعریف کنیم. در ادامه مشروح گفت و گوی این فعال سیاسی با اعتمادآنلاین با ارئوفیان دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین را می خوانید:
 
حزب موتلفه کاندیدای حزبی خود را رسما اعلام کرد به نظر شما معرفی کاندیدای حزبی چه کمکی به وحدت در جریان اصولگرایی می کند؟
فرایند رسیدن به وحدت همین است. احزاب و گروههای سیاسی با بحث های درون گفتمانی و درون تشکیلاتی به یک فردی که آن راگزینه برترمیدانند می رسند وآن فرد رامعرفی می کنند.
 
فرض کنید که احزاب اصولگرا اگر هر کدام بررسی کنند و نتیجه بررسی ها و ارزیابی هایشان را که به یک شخصی می رسد به ائتلاف اصولگرایان معرفی کنند قطعا اسم برخی نامزدهای معرفی شده بصورت تکرا ری ازسوی احزاب به ائتلاف خواهد رسید که عدد تکرار هر اسمی بیشتر باشد صاحب آن به وحدت نزدیکتر و اجماع نسبی روی آن فرد مجاب کننده تراست.
برخی از احزاب افراد پیشنهادیشان مشترک است بر فرض اگر قرار باشد 50 حزب کاندیدا معرفی کنند ممکن است 20 حزب پیشنهادشان یک نفر باشد.
این موضوع نشان می دهد که 20 حزب بر روی یک نفر نظر مثبت دارند که به وحدت کمک می کند. اگر  تعداد احزابی که یک کاندیدا را پیشنهاد می دهند بیشتر باشد اطمینان بیشتری وجود دارد که این انتخاب، انتخاب درستی باشد.
 
اگر قرار باشد هر حزب یک کاندیدا معرفی کند، آیا این امر موجب انشقاق در جریان اصولگرایی نمی شود؟
-بنظرمیرسد10-12گزینه انتخاباتی درسبد ارزیابی اصولگرایان قرارگیرد که درنهایت با فرآ یندی که در بالا گفتم (البته اگررعایت شود) بتوان به گزینه برتررسید وآن رابعنوان نامزد به مردم معرفی کرد.
شرطی وجودندارد که الزاما احزاب ازمیان افراد خودشان کاندیدا معرفی کنند.اصل راباید بر"شایسته گزینی" گذاشت حالا این فردی که شایسته ترین است ممکن است وابسته حزبی باشد یاغیر وابسته حزبی مهم"شایسته گزینی"است تابه آنجا که اگر شایسته ترین را درجناح رقیب دیدیم حق نداریم ازاوعبور کنیم وبه حمایت شخصی بپردازیم که وابسته جناحی است اما درمراتب پایینتری ازتوان اجرایی ومدیریتی رقیب قراردارد یعنی حق نداریم منافع حزبی وجناحی رابرمنافع ملی ومصالح کشور ترجیح دهیم.
 
در جلسات صحبتی در این خصوص شده است؟
ما در حزب اسلامی ایران زمین باید نگاهمان باز باشد و نگاه بسیط به مسئله داشته باشیم. در حزبمان به دنبال این نیستیم که فردی را معرفی کنیم که وابستگی حزبی داشته باشد. علت آن هم این است که ریاست جمهوری یک پروژه ملی است و ما باید نگاهمان باز باشد و نگاه وسیع به مسئله داشته باشیم که از میان افرادی که کاندیداتوریشان قطعی شده و تصمیم جدی دارند چه کسی شایستگی های بیشتری برای اداره امور کشور دارد. ما در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم می خواهیم رییس جمهوری را انتخاب کنیم که بتواند عقب ماندگی ها از چشم انداز ایران 1400 را جبران کند و این مهم کار سختی است. 
رییس جمهور دوره بعد باید بتواند اصل 113 و 121 قانون اساسی که به وظایف ذاتی رییس جمهور اشاره دارد را اجرا کند و قابلیت ها و توانمندی های لازم را در این راستا داشته باشد. حال ممکن است در بررسی هایمان به این نتیجه برسیم که این فرد در داخل حزب ما نیست و حتی ممکن است داخل جبهه اصولگرایان هم نباشد. بنابراین نباید مصالح کشور و منافع ملی را در محدوده مصالح حزبی تعریف کنیم. 
 
احتمال دارد که آقای روحانی را به عنوان کاندیدای اصولرگرایان معرفی کنید؟
در حال حاضر 10-12 نفر بر روی میز انتخاباتمان وجود دارد و یک جدول مکانیزم ارزیابی انتخابات ریاست جمهوری 96داریم که این جدول شامل 7 معیار و 41 شاخص است که در شواری مرکزی به تصویب رسید. این جدول را حدود یک ماه قبل به آیت الله موحدی کرمانی ارائه دادیم و ایشان هم جدول مکانیزم ارزیابی را خوب توصیف کرد. بنابراین افرادی که بر روی میز انتخابات وجود دارد را با این شاخص ها تطبیق می دهیم. در نهایت هرکسی که بیشترین امتیاز را آورد حتی اگر خارج از حزب و یا حتی یک فرد فرا جناحی هم باشد او را پیشنهاد می کنیم. چرا که ریاست جمهوری یک پروژه ملی است و باید حساب شده انتخاب کنیم.
 
امکان دارد که آقای روحانی نیز مورد ارزیابی قرار گیرد؟
بله، ما همه افراد مطرح را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
 
آیا پایداری ها قائل به این تصمیم خواهند بود؟
ما کاری به پایداری ها نداریم. نگاه ما نگاه تامین منافع ملی و مصالح کشور است  و هیچ چیزی برای ما مهمتر است مصالح کشور و منافع ملی نیست. هیچ چیزی برای ما مهمتر از حل دغدغه مردم و دغدغه رهبر انقلاب نیست، هیچ چیزی برای ما مهمتر از اداره بهینه امور کشور نیست بخصوص حال که یک قدم بیشتر برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز و ایران 1400 فاصله نداریم. 
 
ابتدا منتظر می شوید که شورای نگهبان افراد را تایید صلاحیت کند و سپس کاندیدای خود را معرفی می کنید؟
البته تاحدودی مشخص است که چه کسانی تایید صلاحیت می شوند. دلیلی نمی بینیم که افرادی که تاکنون مطرح شدند رد صلاحیت شوند اما باز هم باید منتظر نتیجه بررسی صلاحیت های شورای نگهبان باشیم. 
 
چه افرادی تاکنون مطرح شدند و احتمال رای آوری کدام یک از آنها را بیشتر می دانید؟
بنده در حال حاضر اگر چه نظری دارم اما به عنوان دبیر کل یک حزب هیچ گونه اظهار نظری در این خصوص نمی کنم و معتقدم باید مصوبات شورای مرکزی حزبم را اعلام کنم نه نظر شخصی ام را.
 
با توجه به اینکه گفته می شد قرار است اصولگرایان ذیل جامعتین به وحدت برسند آیا معرفی کاندیدا از سوی احزاب مختلف مشکلی ایجاد نمی کند؟
اشتباه برداشت نشود چرا که کاندیداها از سوی احزاب به ائتلاف معرفی می شوند. شورای ائتلاف نیز از میان این افراد به یک نفر می رسد. 
 
حامیان آیت الله مصباح یزدی تاکنون نشان دادند که نظر متفاوتی از شورای ائتلاف داشتند و در انتخابات های قبل هم شاهد آن بوده ایم، چقدر محتمل است که به دنبال قطب سازی جدیدی باشند و اگر این اتفاق بیفتد چقدر در شکست اصولگرایان موثر است؟
اگر بخواهیم استراتژی وحدت تحقق پیدا کند باید همه از نتیجه ائتلاف تبعیت کنند ولو اگر مخالف نظر خودشان باشد. اما اگر این اتفاق نیفتد قاعدتا دیگر وحدتی شکل نخواهد گرفت و همان اتفاقی که در سال 92 افتاد، می افتد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر