کد خبر: 10585
A

مروری بر روزنامه های سه شنبه چهاردهم دی ماه

روزنامه های امروز، بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان نخبه دانشگاه شریف را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال، اظهارات رئیس قوه قضائیه درباره پرونده بابک زنجانی و همچنین علت قطع گاز ترکمنستان به ایران، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های سه شنبه چهاردهم دی ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز، سخنان رئیس دستگاه قضا پیرامون پرونده بابک زنجانی را در کانون توجه قرار داده اند.

 
 
 
 
 

در همین زمینه روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان «بازی بزرگان» با اشاره به اینکه ٣ چهره مطرح کشور، علیه منتقدانشان سخن گفتند نوشت: « بازی بزرگان آغاز شده است. این تعبیر ما از فضای سیاسی اجتماعی دیروز است. بدبینانه نگاه نمی کنیم اما آنچه این روزها می بینیم تنش‌های سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. روزی یک وزیر پاسخ وزیر دیگر را می‌دهد و روز دیگری یک مقام بلندپایه پاسخی تند و تیز اظهارات مقام بلندپایه دیگری را می دهد. سطح کشمکش‌ها آنچنان است که حتی در بُعد ملی نیز مربیان ورزشی پا به میدان جدال می‌گذارند و برای یک دیگر خط و نشان می‌کشند. دیروز، روزی بود که سه چهره مهم کشور ، سخنانی را بیان کردند که هر کدام پاسخ به دیگرانی بود که پیشتر مباحثی را مطرح کرده بودند. آیت الله آملی لاریجانی ریاست قوه قضاییه پاسخی به رئیس‌جمهور حسن روحانی داد. محمد باقر قالیباف شهردار تهران سخنانی علیه منتقدانش بر زبان راند که پاسخی تند علیه برخی از اعضای شورای شهر بود و برانکو مربی پرسپولیس سخنان برخلاف رویه معمولش به سیم آخر زد و سخنان علیه کی‌روش مربی تیم ملی گفت.»

کاریکاتور از روزنامه شرق
تشبیه عجیب افراطی های داخلی به تکفیری ها/ آغاز بازی بزرگان/ درخواست برای ایجاد کمپین سراسری کاهش مصرف گاز 
 
 

قطع گاز ترکمنستان

الیاس حضرتی در این باره در یادداتشی در روزنامه اعتماد درخواست ایجاد کمپین کرد و نوشت: « صرف نظر از نتیجه و سمت و سوی مذاکرات گازی هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان با تمنای تداوم صادرات گاز به ایران، نفس این مذاکرات و تهدید طرف ترکمن به قطع گاز صادراتی به ایران و حتی اجرای آن برای من به عنوان نماینده ملت بزرگ ایران بسیار خفت‌آور است.

مطابق اطلاعات دریافتی، تولید موازنه گاز در ایران به 720 تا 730 میلیون مترمکعب رسیده که بیش از 200 میلیون مترمکعب آن در سه سال گذشته وارد مدار مصرف‌ کشور شده است. این در حالی است که به علت سوءمدیریت در مصرف انرژی از دولت گرفته تا خانوارها و از سیاستگذاران گرفته تا مجریان، کشور را وابسته به حداکثر واردات روزانه 10 میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان کرده‌ایم که ظرف چند سال گذشته برای کمتر از 5/1 درصد کل نیاز گازی در بدترین و سردترین روزهای زمستان، یک ملت را با مشکل مواجه کرده است. اگر ظرف همین هفته، چه با تدبیر مدیران زحمتکش وزارت نفت، چه دستگاه قانونگذاری یعنی مجلس و چه مردم، نتوانیم 5/1 درصد از مصرف‌مان بکاهیم یا 5/1درصد به تولیدات‌مان بیفزاییم، جا خواهد داشت که همه شعارپردازی‌ها در مورد تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری به عنوان پایه هرگونه زیست مستقل و سرافرازانه در جهان را دروغ اعلام کنیم. علاوه بر اقدامات اساسی در وزارت نفت که باید ظرف همین هفته به محضر نمایندگان ملت در حل این مساله منعکس شود، هر یک از نمایندگان باید ملت ایران را به کمپین سراسری کاهش مصرف گاز برای جلوگیری از هرگونه وقفه در خدمت‌رسانی به مردم شریف استان مازندران فرا بخوانند. »

 
 

با این حال روزنامه جوان در گزارشی به عملکرد گازی وزیر نفت انتقاد شدیدی کرده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «دبه ترکمنستان در برجام گازی زنگنه » نوشت: «از چند سال پیش ترکمنستان خواستار افزایش قیمت گاز صادراتی خود به ایران شد که مورد موافقت قرار گرفت ولی وزیر نفت برای پرداخت این مبلغ گفت که ۱/۸ میلیارد دلار مورد ادعای ترکمنستان در قالب صدور خدمات فنی و مهندسی انجام می‌پذیرد.

وی در سال ۹۴ گفته بود که واردات گاز از ترکمنستان نیاز کشور نیست و ایران به حدی از توان تولید گاز دست یافته است که می‌تواند گاز خود را تأمین کند و اگر از ترکمنستان گازی دریافت می‌شود به دلیل پیوندهای سیاسی و روابط دیپلماتیک میان این دو کشور است.

این سخنان وزیر نفت به معنای آن است که وزارت نفت هنوز با مفهوم «روابط استراتژیک» آشنا نیست و نمی‌داند در این رابطه استراتژیک این اختلافات منجر به بروز چنین شرایطی نیست. به هر حال قطع گاز در فصل زمستان برای کشور پرهزینه است و این دره بزرگ نتیجه اهمال و قهرمان‌سازی‌های سطحی است که شرکت ملی گاز می‌خواهد آن را با دعوت مردم برای صرفه‌جویی کم‌رنگ کند. نه وعده‌های زنگنه برای خودکفایی در تأمین نیازهای گازی کشور به سرانجامی رسید و نه داستان دلخوش کردن‌های بیجا نسبت به روابط استراتژیک تمامی دارد.»

انتخابات 96

 

روزنامه اعتماد در گفت و گویی با علی مطهری با عنوان « مطهری چگونه «مطهری» است؟ » به نقل از وی نوشت: « مدعی اصلی انقلاب امثال من هستند و معتقدم عده‌ای نااهل آمده‌اند و با ندانم‌کاری و گاه از روی هوای نفس دارند انقلاب را به انحراف می‌کشانند و هر روز دایره انقلابیون را محدودتر می‌کنند، برخی آرمان‌های انقلاب اسلامی مثل آزادی بیان و حقوق شهروندی را به بهانه حفظ نظام مخدوش کرده‌اند. ما به جای آنکه اپوزیسیون شویم، انقلاب را به مسیر اصلی برمی‌گردانیم.

تشبیه عجیب افراطی های داخلی به تکفیری ها/ آغاز بازی بزرگان/ درخواست برای ایجاد کمپین سراسری کاهش مصرف گاز 
 

برخی از افراطیون را شست‌وشوی مغزی داده‌اند و از نظر روحی و بسته بودن فکر شبیه اعضای مثلا گروه فرقان یا گروه‌های تکفیری امروز شده‌اند. از عواطف مذهبی اینها در راه هدف‌های خود استفاده می‌کنند و مخصوصا قوه تفکر و تجزیه و تحلیل آنها را رشد نمی‌دهند. به جای آنکه افکار و آثار شهید مطهری را در میان آنها رواج بدهند که موجب تقویت قوه تفکر آنها می‌شود یک سلسله افکار قشری را به آنها تعلیم می‌دهند تا در موقع لزوم از این افراد به عنوان ابزار استفاده کنند. »

روزنامه آرمان نیز در گفت و گو با محمدصادق جوادی‌حصار با عنوان «پشت پرده اتفاقات اخیر حزب اعتماد ملی» نوشت: «آقای منتجب‌نیا در نامه‌ای که به خانم نجمه گودرزی، مسئول دفتر حزب نوشته‌اند. قید کرده بودند که جمعی از دوستان با اهداف و منظور‌های خاصی در حزب فعالیت می‌کنند که یکی از آن اهداف عبور از دبیرکل و قائم مقام حزب است و البته به نظر من موارد مندرج در این نامه درباره افراد شورای مرکزی غیر واقعی و مایه وهن شورای مرکزی و موجب نگرانی شدید علاقه‌مندان به حزب و شخصیت‌هایی است که مخاطب این اتهامات واقع شده‌اند. نهایتا آقای منتجب‌نیا به خانم گودرزی مسئول دفتر حزب اعلام می‌کنند که طی نامه‌ای به دبیرکل اعتماد ملی انصراف خود را از جانشینی ایشان اعلام کرده و متذکر شده بودند تا این افراد در حزب حضور دارند دیگر مسئولیتی نخواهند داشت و از خانم گودرزی خواسته بودند به عنوان مسئول، دفتر مرکزی حزب را تعطیل اعلام نمایند. آقای منتجب همچنین تمام دفاتر و ارکان شورای مرکزی را تا اطلاع بعدی تعطیل کرده‌اند. 

با اعلام این تعطیلی اعضای حزب چه واکنشی به این موضوع نشان دادند؟

 

این نامه که درجهت تعطیلی ارکان حزب بود، موجب شد واکنش‌هایی از سوی شورای مرکزی و کمیته تعامل‌صورت بگیرد. البته گویا آقای منتجب‌نیا در نامه به دبیرکل حزب پیشنهاد‌هایی هم برای اداره حزب بعد ازخود داده بودند. اما دبیرکل حزب پس از قبول انصراف، موضوع پیشنهاد ایشان و تصمیم‌گیری درباره آن را به شورای مرکزی حزب احاله کردند و قرار شد در شورای مرکزی تصمیم گرفته شود که چه فرد یا افرادی قائم مقامی حزب را بر عهده بگیرند. در کش و قوس این مباحث اعضای کمیته تعامل و شورای مرکزی به این جمعبندی رسیدند که جلساتی با خانواده محترم کروبی داشته باشند. خانم کروبی در یکی از آن جلسات سخنان دبیر کمیته تعامل آقای حق شناس و آقایان حضرتی و ابوالحسنی را شنیدند. گفت‌وگو‌هایی هم درباره چگونگی مواجهه با موضوع صورت گرفت و مصوب شد که خانم کروبی و حسین آقای کروبی با آقای منتجب‌نیا صحبت کنند و از ایشان خواسته شود از تصمیم خود مبنی بر انصراف از قائم مقامی دبیرکل عدول کنند و مانند گذشته اداره امور حزب را در کنار دوستان شورای مرکزی برعهده بگیرند. روز بعد از جلسه خبری مبنی بر استعفای آقای منتجب‌نیا دررسانه‌ها منتشر شد که برخی از رسانه‌ها از جمله شما - روزنامه آرمان- از من سوال کردند که این مساله صحت دارد یا نه ؟ بنده اعلام کردم که»

طنز

آیدین سیارسریع در صفحه طنز بی قانون درباره سوسک نوشت: «سوسری» یا همان سوسک حمام که ما به اشتباه به آن «سوسک» می‌گوییم حشره‌ای است بالدار و سخت جان، گرمادوست، تاریک پسند و علاقمند به مقولات غیربهداشتی. طبق آمار رسمی سوسک ها بعد از صدف طاهریان دومین موجود منفور نزد زنان قلمداد می‌شوند.

سوسک‌ها موجودات بدغذایی نیستند و به همه چیزخواری معروفند. با این حال یک سوسک آفریقایی با اشاره به برخی افراد در برخی دستگاه‌ها گفت: با این همه ادب حکم می‌کند که در پیشگاه این عزیزان دو زانوی ادب بر زمین بگذاریم و در مکتبشان تلمذ کنیم. چون ما هرچیزی هم که بخوریم دیگر از عهده دریاخواری و جنگل خواری و زمین خواری برنمی‌آییم، شاید بنا بر اقتضای طبیعت گاهی کوهخواری دیگران را بکنیم ولی حالا حالاها کار داریم تا به این گونه از آدمیان برسیم!

جالب است بدانید که زندگی سوسک‌ها به دهان یا بینی بستگی ندارد. این که سوسکی سرش بریده شود و به زندگی ادامه دهد در بین سوسک‌ها بسیار عادی و طبیعی است، زیرا آنها می‌توانند از منافذ دیگر بدنشان تنفس کنند. دقیقا مثل فساد می‌ماند، سرش را می‌زنی، تهش را می‌زنی، باز می‌بینی راه می‌رود و همه جا حضور دارد. زیاد شدن این موجودات گاهی باعث می‌شود که آدم بالاجبار خانه‌اش را برای مدتی تخلیه کند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر