کد خبر: 108573
A

فعال سیاسی اصولگرا: مردم نسبت به همه جریان‌ها بی‌اعتماد شده‌اند/ اگر در جریان اصولگرایی روی آقای رئیسی اجماع نکنیم شکست می خوریم

دبیرکل حزب سبز گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که اصلاح‌طلبان حتی در صورت تایید صلاحیت‌شان آرایی بیشتر از آرای گذشته به دست آورند. مردم یک نوع بی‌اعتمادی هم نسبت به اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان پیدا کرده‌اند.

فعال سیاسی اصولگرا: مردم نسبت به همه جریان‌ها بی‌اعتماد شده‌اند/ اگر در جریان اصولگرایی روی آقای رئیسی اجماع نکنیم شکست می خوریم

به گزارش دیده بان ایران؛ کمتر از یک ماه تا سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است. این دوره از انتخابات از همه نظر متفاوت با دوره‌های پیشین انتخابات بوده است. از حرف و حدیث‌ها در مورد مشارکت نکردن مردم گرفته تا وارد شدن چهره‌هایی که تعجب همه را برانگیخته است. در این میان کاندیداتوری برخی از چهره‌های اصولگرا و از طرفی دیگر کمبود یک چهره تاثیرگذار در جبهه اصلاحات بر گمانه‌زنی‌ها در خصوص پیروزی اصولگراها در این دوره از انتخابات دامن زده است.

 

در همین راستا اعتمادآنلاین با حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز، به گفت‌وگو نشسته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 
 

 

***

 

شورای نگهبان نباید مانع از تقویت ارکان انتخابات شود

 

*با توجه به نظرسنجی‌هایی که خبر از مشارکت حداقلی مردم می‌دهند و توصیه رهبری به حضور گسترده مردم در انتخابات، به نظر شما امکان دارد شورای نگهبان برای گرم شدن تنور انتخابات در تایید صلاحیت کاندیداها منعطف‌تر رفتار کند؟

 

ما مصالح نظام را نباید فدای تایید صلاحیت تعداد بیشتر کاندیداها برای گرم‌ شدن تنور انتخابات کنیم. تنور انتخابات را به روش‌های دیگری هم می‌شود گرم کرد. انتخابات سه ضلع دارد: مردم، انتخاب‌شوندگان و ضلع آخر مسئولان اجرایی انتخاب. در رأس این مثلث شورای نگهبان ایستاده که وظیفه آن نظارت است. هرچه مساحت این مثلث را بیشتر کنیم، یعنی هر سه ضلع را تقویت کنیم، قاعدتاً مشارکت بیشتری اتفاق خواهد افتاد. نمی‌شود فقط یک ضلع را تقویت کنیم و به دیگر اضلاع بی‌توجه باشیم. ممکن است شما داوطلبان زیادی را هم تایید صلاحیت کنید اما نتوانید اعتماد مردم را برای حضور در انتخابات جلب کنید. شورای نگهبان نباید مانع از تقویت ارکان انتخابات شود.

 

مردم نسبت به همه جریان‌ها بی‌اعتماد شده‌اند

 

*منظور این است که شورای نگهبان با تایید صلاحیت برخی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب باعث برانگیختن شور انتخاباتی در میان مردم شود.

 

هیچ دلیلی وجود ندارد که اصلاح‌طلبان حتی در صورت تایید صلاحیت‌شان آرایی بیشتر از آرای گذشته به دست آورند. مردم یک نوع بی‌اعتمادی هم نسبت به اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان پیدا کرده‌اند. ریزش آرا در هر دو جریان وجود دارد. آرای ۷۰ درصدی خاکستری هم برای اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان است. اگر این جریان‌ها گفتمان مناسبی با این طیف از رای‌دهندگان برقرار نکنند و نتوانند آن موج انتخاباتی را ایجاد کنند، قطعاً نمی‌توانند اکثریت آرا را به دست آورند.

 

هدف عده‌ای از شرکت در انتخابات تشکیل دادن اپوزیسیون داخلی است

 

*دلیل ثبت‌نام برخی از اشخاص در انتخابات، با اینکه می‌دانند رأی نمی‌آورند، چیست؟

 

بعضی از نامزدها خودشان هم می‌دانند رأی نمی‌آورند ولی هیزم انتخابات هستند و برای گرم کردم فضای انتخابات شرکت می‌کنند. بعضی دیگر کسانی هستند که می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند تا حرف‌های خود را بزنند و این را به صراحت می‌دانند که صلاحیت‌شان تایید نمی‌شود، اما به دنبال تشکیل یک اپوزیسیون داخلی در راستای اپوزیسیون خارج‌نشین هستند. تعدادی دیگر هم هستند که برای رقابت به صحنه انتخابات می‌آیند. مردم این‌ بار جناحی رأی نخواهند داد.

 

مهم‌ترین مساله در حال حاضر تغییر در ساختار اقتصادی است

 

*در حال حاضر مهم‌‌ترین مساله کشور وضعیت معیشت مردم است. با توجه به رویکرد اصولگرایان در قبال برجام و تاثیر آن بر زندگی مردم، آیا بهتر نیست اصولگرایان برای آوردن قشر بیشتری از مردم پای صندوق‌های رأی رویکرد خود را منعطف‌تر کنند؟

 

مشخص نیست که برجام معیشت مردم را درست کند. تحریم‌ها علیه ایران خیلی فراتر از برجام است. ما برای تحریم‌هایی که به‌ خاطر مساله هسته‌ای وضع شده است، در وین مذاکره می‌کنیم. مساله مهمی که در حال حاضر وجود دارد، تغییر در ساختار اقتصادی کشور است. آن چیزی که مقام معظم رهبری نیز بدان توجه کرده و گفته‌اند ما باید یک تحول ایجاد کنیم، بخش اولش تحول در بخش اقتصادی است تا مردم را از این شرایط سخت خارج کند. در این شرایط اقتصادی بیشتر تحریم داخلی اثر گذاشته است نه تحریم خارجی. بورس چه ربطی به برجام دارد؟ تمام سرمایه مردم را گرفتند و هیچ کسی هم پاسخگوی این وضعیت نیست.

 

دولت باید پاسخگوی وضعیت کنونی باشد

 

*چه کسی باید پاسخگو باشد؟

 

دولت باید پاسخگو باشد. دولتی که مردم را تشویق می‌کند که پول خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند و می‌گوید من تضمین می‌کنم، الان آن تضمین کجاست؟ چرا فضایی ایجاد می‌کنند که مردم دیگر به حرف هیچ مسئولی از نظام اعتماد نکنند؟ حالا از مردم می‌خواهند که در حل مشکلات کمک کنند، هیچ کسی کمک نمی‌کند. مردم می‌گویند ما آمدیم اعتماد کردیم، تمام سرمایه‌‌مان را از دست دادیم و آخرش هم هیچ کسی پاسخگو نبود.

 

مردان بی‌عمل مقصر مشارکت نکردن مردم در انتخابات هستند

 

*آیا علت مشارکت نکردن مردم در انتخابات فقط عملکرد دولت است یا بخش‌های دیگری هم دخیل هستند؟

 

مردان بی‌عمل در همه قوا مقصرند. کسانی‌ که وعده دادند و به وعده‌هایشان عمل نکردند، به مردم دروغ گفتند، مردم را وارد رقابت‌های سیاسی و از آنها سوءاستفاده کردند. بعد از هشت سال می‌گویند ما مقصر نبودیم. کسانی‌ که مطمئن بودند سیاست‌هایشان با شکست مواجه شده الان مدعی‌اند که منجی وضعیت موجود هستند. به نظر من نباید گول این شعارهای توخالی و پوپولیستی را خورد.

 

اگر در جریان اصولگرایی روی آقای رئیسی اجماع نکنیم با شکست شدن آرا مواجه خواهیم شد

 

*به نظر شما طیف‌های اصولگرا، با توجه به تنوعی کاندیداهای این جریان در این دوره از انتخابات، چقدر شانس ائتلاف دارند؟

 

ما همان روز اول در جریان اصولگرایی گفته‌ایم که بدون وحدت و ائتلاف وارد عرصه انتخابات نمی‌شویم. اگر در جریان اصولگرایی روی آقای رئیسی اجماع نکنیم با شکست شدن آرا مواجه خواهیم شد. پیشنهاد خود من به احزاب و گروه‌ها این بود که ما بیشتر به دنبال یک دولت ائتلافی هستیم نه یک دولت جناحی.

 

اگر می‌خواهیم دولتی تشکیل دهیم، باید از نیروهای کارآمد همه جناح‌ها استفاده تا مشکلات مردم را رفع کنیم. اگر دولت حداقلی تشکیل شود، نه تنها مشکلات حل نمی‌شود بلکه این دولت حداقلی به یک مشکل برای نظام تبدیل خواهد شد.

 

تا لحظه آخر امکان تغییر در تصمیم‌گیری آرای خاکستری وجود دارد

 

*به نظر شما اصولگرایان به راحتی در این دوره از رقابت‌های انتخابات پیروز می‌شوند؟

 

خیر، هیچ چیز مشخص نیست. اوضاع پیچیده است. امکان دارد آرای خاکستری در آخرین لحظه تصمیم بگیرند که وارد عرصه انتخابات شوند و به کسی رأی بدهند که هیچ ربطی به جریان اصولگرا نداشته باشد.

 

۷۰ درصد آرای خاکستری داریم

 

*با توجه به تعدد نامزدهای اصولگرا، آیا امکان دارد که آرای بدنه اصولگراها شکسته شود؟

 

بله، اگر اصولگراها ائتلاف نکنند و سبد رأی‌شان را یکی نکنند، هم رأی بدنه جریان اصولگرا شکسته خواهد شد و هم انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و معلوم نیست که در دور دوم انتخابات به چه سمت برود.

 

رأی سازماندهی‌‌شده جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات با هم ۳۰ درصد است؛ در حالی‌ که ما ۷۰ درصد آرای خاکستری داریم.

 

کسانی‌ که بتوانند یک گفتمان غالب بر اساس مطالبات مردم طرح و از این ۷۰ درصد، ۳۰ تا ۴۰ درصد را وارد عرصه انتخابات کنند، پیروز انتخابات هستند؛ چه جریان اصولگرا باشد چه اصلاح‌طلب.

 

انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد

 

*چقدر احتمال دارد انتخابات به دور دوم کشیده شود؟

 

بعد از اعلام اسامی از سوی شورای نگهبان می‌توان با قاطعیت به این سوال پاسخ داد، اما طبق گمانه‌زنی‌ها، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. پیش‌بینی من این است که رئیس‌جمهور برای یک دوره انتخاب می‌شود و دور دوم آن‌قدر دستش خالی می‌شود که رأی نمی‌آورد.

 

لاریجانی یک لیبرال محافظه‌کار است/ لاریجانی ادامه‌دهنده دولت دوم روحانی است

 

*با همه این تفاصیل، شما جایگاه فردی مانند علی لاریجانی را در جریان اصولگرایی می‌بینید. با وجود اینکه ایشان اصولگراست انتقادات فراوانی از جانب جبهه اصولگرا متوجه اوست. به نظر شما دلیل حمله اصولگراها به آقای لاریجانی چیست؟

 

آقای لاریجانی از نظر تفکر اصولگراست اما از نظر مشی سیاسی یک لیبرال و محافظه‌کار است. او اکنون بیشتر به سمت جریان‌هایی که عمدتاً منتسب به آقای روحانی است و در واقع جریان اصلاح‌طلبی کشیده شده است. بعید می‌دانم آقای لاریجانی در جریان اصولگرایی رأی چندانی کسب کند. این تصور وجود دارد که آقای لاریجانی می‌خواهد ادامه‌دهنده دولت آقای روحانی شود و این برای آقای لاریجانی سهم مهلکی در انتخابات است. آقای لاریجانی اگر در انتخابات مستقل بیاید و حرف خودش را بزند، با استقبال بیشتری روبه‌رو خواهد شد تا اینکه به عنوان دولت سوم آقای روحانی مطرح شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر