کد خبر: 112068
A
دیده بان ایران:

پروژه سفیدنمایی یک استانِ قرمز/ فعال اجتماعی ساکن سیستان و بلوچستان: شبانه به بیمارستان تخت اضافه می کنند تا بگویند تخت خالی داریم!

یک فعال اجتماعی در رابطه با همین ادعا به خبرنگار دیده بان ایران گفت: روز گذشته در پی بازدید آقای جهانپور از بیمارستان خاتم الانبیاء ایرانشهر کل پرسنل اداری را به جهت خوش‌آمدگویی به ایشان در گرمای ۴۵ درجه از چند ساعت قبل به صف کردند و مسولین بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی، اساساً به مردم اجازه نزدیک شدن به آقای جهانپور را ندادند.

پروژه سفیدنمایی یک استانِ قرمز/ فعال اجتماعی ساکن سیستان و بلوچستان: شبانه به بیمارستان تخت اضافه می کنند تا بگویند تخت خالی داریم!

به گزارش دیده بان ایران؛ امروز یکشنبه مهدی شمس‌آبادی، دادستان سیستان و بلوچستان در خصوص وضعیت بحرانی این استان گفته است که "سردخانه ها از جنازه پر شده و واقعیتی است که نمی توان انکار کرد".

وی ضمن انتقاد از اظهارات مقامات وزارت بهداشت ایران در رد شرایط بحرانی در سیستان و بلوچستان گفت که "اگر دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت می خواهد موفق عمل کند باید حضور میدانی و نامحسوس داشته باشد و عده ای قابل اعتماد را به عنوان افراد عادی وارد بیمارستان‌ها کند تا درد مردم را حتی برای پذیرش در بیمارستان بفهمند."

انتقادی صریح که به نظر به مذاق مسئولان وزارت بهداشت خوش نیامده است. سعید نمکی، دو روز پیش انتقادها از وضعیت سیستان‌وبلوچستان را "سیاه‌نمایی" خوانده و گفته بود: "همین الان در سیستان و بلوچستان بالای ۵۰۰ تخت خالی وجود دارد. میزان بیمار سیستان، یک‌چهارم پیکی است که ما در هرمزگان طی می‌کنیم و کردیم. بعد با کمال وقاحت می‌گویند وضعیت سیاه است.".

یک فعال اجتماعی در رابطه با همین ادعا به خبرنگار دیده بان ایران گفت: روز گذشته در پی بازدید آقای جهانپور از بیمارستان خاتم الانبیاء ایرانشهر کل پرسنل اداری را به جهت خوش‌آمدگویی به ایشان در گرمای ۴۵ درجه از چند ساعت قبل به صف کردند و مسولین بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی، اساساً به مردم اجازه نزدیک شدن به آقای جهانپور را ندادند.

او ضمن اشاره به حواشی این بازدید و فیلمی که آقای جهانپور در توییترش منتشر کرده است می گوید: همه بخش های بیمارستان را حذف کرده و کل بیمارستان را به بخش کرونایی ها اختصاص داده اند تا بگویند "تخت خالی داریم.

مطلبی که به گفته این فعال اجتماعی "پاک کردن صورت مسئله است." چرا که کماکان بیماران این بیمارستان از کمبود امکانات رنج می برند.

این در حالی است که همزمان با انتشار خبر سفر «سعید نمکی» به استان سیستان و بلوچستان بحث سفیدنمایی در این استان در دستور کار بیمارستان های این استان قرار گرفته است تا جاییکه یکی از ساکنان منطقه به دیده بان ایران گفت: با سفر آقای نمکی به استان شبانه تخت های خالی را به ظرفیت بیمارستان اضافه کرده اند تا نشان بدهند که شرایط آنگونه هم که گفته می شود «قرمز» و یا بحرانی نیست.

Capture

مطلبی که دادستان سیستان و بلوچستان هم به آن اشاره کرده و خطاب به «سعید نمکی» می‌گوید که "وزیر بهداشت باید به صورت غیرمحسوس نیروهایی را داخل بیمارستان‌هایی بفرستد تا بداند حرف مردم درست است یا اظهارات مسؤولان زیرا مردم گلایه از کمبود اکسیژن و ضعف بهداشت دارند."

این مقام قضایی در پاسخ به سخنان آقای نمکی مبنی بر وجود تخت خالی در بیمارستان‌ها هم گفت: "آیا واقعا تخت های بیمارستانی خالی است؟ اگر تخت ها خالی است چرا بیماران کرونایی در بیمارستان ها در اورژانس بستری هستند؟"

شمس‌آبادی، دادستان کل سیستان و بلوچستان از وزیر بهداشت خواست به جای تکذیب شرایط بحرانی به استان بیاید و وضعیت را ببیند

در همین حال معین الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس هم به اظهارات وزیر بهداشت ایران واکنش نشان داد و گفت که "احتمال می دهم بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی که کلنگ احداث آن را به زمین زده اند، جزو تخت های بیمارستانی لحاظ کرده اند، وگرنه این آمار با واقعیت هایی که مردم جنوب استان می بینند زمین تا آسمان تفاوت دارد".

آقای سعیدی با اشاره کمبود کادر درمان می‌گوید " این که در جنوب استان فقط یک متخصص عفونی فعالیت دارد، یا بخش عفونی وجود ندارد در حالی که خط مقدمه جبهه بهداشتی هستیم، آیا این سیاه نمایی است؟"

وی که در یک برنامه زنده اینستاگرام صحبت می‌کرد گفت: "جمعه ای که گذشت صحبت هایی را از وزیر بهداشت شنیدم که باید به وی بگویم به جای این که به منتقدان پاسخ دهید و آن ها را با بدترین و زشت ترین تعابیر خطاب کنید، روند واکسیناسیون را تسریع کنید و پاسخگو باشید که چرا باید از کشورهایی مثل ارمنستان و پاکستان عقب تر باشیم و حسرت آن ها را بخوریم.

'۵۵ درصد تست‌های کرونا سیستان مثبت است'

روز گذشته هادی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت که "از تست‌های کرونا که در منطقه سیستان انجام می‌شود حدود ۵۵ درصد آنها مثبت است."

به گفته وی در روزهای نخست شیوع روزانه تا ۱۸۰ نفر تست مثبت ابتلا به کرونا در سیستان وجود داشت.

یکی از ساکنان منطقه در ارتباط با این مسئله به دیده بان ایران می گوید: با شدت یافتن ابتلای مردم در استان سیستان و بلوچستان به ویروس کرونا کسانی که پیش از این اعتقادی به دادن تست نداشتند برای انجام تست به مراکز درمانی مراجعه می کنند اما با این حال برخی از آنها به دلیل شلوغی و همچنین وضعیت عجیب این مراکز از تست دادن پشیمان می شوند و ترجیح می دهند در خانه «خود درمانی» کنند.

وی اضافه کرد: به طور مثال شهرستان ایرانشهر تنها یک مرکز غربالگری دارد و نوع رسیدگی به بیماران و همچنین وضعیت غیربهداشتی آن باعث شده تا برخی از مراجعه کنندگان در همین صف های طولانی به ویروس کرونا مبتلا شوند.

اسماعیل حسین زهی نماینده خاش در مجلس یازدهم هم روز گذشته با اشاره به اخبار نادرستی که درباره وضعیت استان سیستان و بلوچستان به دست وزیر بهداشت می رسد گفت: "کرونا در منطقه حاد شده است و علیرغم این شرایط گزارشات غلطی به وزیر ارائه می‌دهند و وزیر می‌گوید ۴۰۰ تخت بیمارستان خالی است این در حالی است که به طور مثال از شهرستان میرجاوه یا خاش خبر ندارند و اکثریت مردم بدون استثنا در خانه‌های خودشان هستند، مگر اینکه کسی ریه‌اش درگیر شده باشد که البته برخی نیز در منزل کپسول تهیه کرده یا خوددرمانی می‌کنند. 

 

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر