کد خبر: 114228
A

المانیتور: سپاه در حال ایجاد شبکه‌‌ای از تونل‌های زیرزمینی در «سوریه» است/ تونل‌ها به عمق بیش از ۳ متر است

پایگاه تحلیلی اَلمانیتور نوشت: «نیروهای ایران بیش از سه سال است که در مناطق تحت کنترل خود تونل‌های نظامی حفاری می‌کنند. هدف اتصال نظامی سرفرماندهی‌ها به یکدیگر است»

المانیتور: سپاه در حال ایجاد شبکه‌‌ای از تونل‌های زیرزمینی در «سوریه» است/ تونل‌ها به عمق بیش از ۳ متر است

به گزارش دیده بان ایران؛  پایگاه خبری «المانیتور» آمریکا در گزارشی با عنوان «سپاه پاسداران ایران درحال حفر تونل در شهر پالمیرا است» با استناد به روایت منابع ادعایی در شرق سوریه نوشت: لشکر فاطمیون افغانستان و النجباء عراق اقدام به حفاری تونل‌هایی کردند که سرفرماندهی و پایگاه‌های شهر پالمیرا واقع در مرکز صحرای سوریه را به یکدیگر متصل می‌کند. حفاری از هفته گذشته در حومه شرقی شهر آغاز شد.

پایگاه خبری المهرَر نوشت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجهیزات حفاری خودکار و دستی این عملیات را تامین کرده است. هدف از این عملیات «انتقال نیرو به شهر استراتژیک السخنه» و در فاز دوم «اتصال به روستاهای واقع در همسایگی این شهر» بعد از تکمیل شبکه تونلی پالمیرا است. این عملیات همچنین با هدف «افزایش سطح حفاظتی سرفرماندهی و انبار مهمات» و نیز «جلوگیری از حملات هوایی آمریکا» انجام می‌شود. تونل‌های زیرزمینی به مراقبت از فرماندهان و نیروها در فرآیند جابجایی کمک می‌کند. 

المانیتور در ادامه به نقل از یک منبع نظامی ایران که خواست نام آن فاش نشود(!) نوشت: «نیروهای ایران بیش از سه سال است که در مناطق تحت کنترل خود تونل‌های نظامی حفاری می‌کنند. هدف اتصال نظامی سرفرماندهی‌ها به یکدیگر است.» این منبع ادعایی در ادامه اشاره کرد:«تونل‌ها به عمق بیش از ۳ متر است.»

حفاری‌ها در پالمیرا با هدف تقویت حضور نیروهای ایرانی در این منطقه غنی از آثار باستانی و محافظت از سرفرماندهی‌ها در مقابل حملات هوایی اسرائیل متمرکز شده است. آهن و مصالح ساختمانی از خاک عراق و از طریق جنبش حرکت النجباء بصورت کاروان‌های تدارکاتی تامین می‌شود.  

این منبع نظامی ادعایی افزود: «نقشه حفاری تونل‌ها شامل مناطق حیاتی شهر پالمیرا است. انتظار می‌رود که این تونل‌ها به کل مناطق تحت کنترل ایران در سوریه گسترش پیدا کند. تجربیات گذشته به ما آموخت که اعتماد به روسیه اولین گام در شکست نظامی است.» وی ادامه داد: «فی‌الحال با در نظر گرفتن احتمال هرگونه درگیری با عناصر [مخفی] داعش در تلاش هستیم تا پروژه تونل‌ها را در منطقه پالمیرا تکمیل کنیم»

مقرهای نیروهای سوریه و نیروهای وابسته به ایران در منطقه به صورت مداوم در معرض حملات سلول‌های مخفی داعش هستند. ایران درتلاش است از طریق شبکه تونل‌ها بر این تهدید فائق آید. این شبکه زیرزمینی به نیروهای وابسته به ایران اجازه می‌دهد که جابجا شوند بدون اینکه فرآیند انتقال نیرو علنی شود.

به نظر می‌رسد که پروژه شبکه تونل‌های زیرزمینی به دلیل تمایل ایران به حضور طولانی مدت در سوریه و ایجاد نقاط سرّی در مسیر تونل‌ها و تغییر موقعیت میان شهرک‌های مسکونی به صورت دوره‌ای است. سرهنگ فائز الاسمار - کارشناس مسائل استراتژیک مستقر در ترکیه که تحلیل راهبردی برای شماری از روزنامه‌های عرب زبان ارائه می‌کند، به المانیتور گفت: «ایران در حال استفاده از شبکه تونلی، کانال‌های ترابری و پناهگاه‌های زیرزمینی است تا پایگاه‌های موشکی و روند انتقال نیرو را از چشم [جاسوسی هوایی] مخفی نگه دارد.»

این کارشناس نظامی تشریح کرد که چندین نوع تونل‌ وجود دارد؛ از جمله: تونل‌های آفندی، دفاعی، توزیع تدارکات و اتاق عملیات. وی ادامه داد: «تونل‌های توزیع کم مسافت هستند و جهت ارتباط میان مناطق نزدیک به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تونل‌ها با هدف پشتیبانی و انتقال امکانات/تسهیلات در بحبوحه نبرد است. تونل‌های آفندی در سراسر مسافت طولانی مدتی کشیده می‌شود و جهت نیل به قلمرو تحت تسلط دشمنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.» 

ایرانیان در حال حفر تونل‌هایی هستند تا به مناطق تحت کنترل نیروهای موسوم به قسد (وابسته به ارتش آمریکا) در شرق فرات دسترسی پیدا کنند. ایرانی‌ها قصد دارند مسیر حمله زمینی غافلگیرانه و تهدید نیروهای ایالات متحده آمریکا پس از حمله هوایی به مقر نیروهای ایرانی هموار کنند. گفته می‌شود رئیس جمهور بشار الاسد با فشار روسیه، اسرائیل و آمریکا برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه روبرو است. در نتیجه، به نظر می‌رسد که ایران به دنبال تقویت حضور نظامی خود با هدف کسب اطمینان از بقاء در منطقه است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر