کد خبر: 114507
A

وزیر پیشنهادی کشور کیست؟/ اولین فرمانده سپاه قدس با حاشیه های رای دادگاه پرونده آمیا +سوابق

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ؛ سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی(احمد شاه چراغی ) را به عنوان وزیر کشور به مجلس پیشنهاد داده است. وحیدی سوابق مختلفی از فرماندهی سپاه قدس تا وزارت دفاع در دولت احمدی نژاد را در کارنامه خود دارد.

وزیر پیشنهادی کشور کیست؟/ اولین فرمانده سپاه قدس با حاشیه های رای دادگاه پرونده آمیا +سوابق

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی؛ سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی را به عنوان وزیر کشور به مجلس پیشنهاد داده است. وحیدی سوابق مختلفی از فرماندهی سپاه قدس تا وزارت دفاع در دولت احمدی نژاد را در کارنامه خود دارد.

سردار وحیدی با نام اصلی «احمد شاه‌چراغی»، در سال ۱۳۳۷ در شهر شیراز زاده شد.. او اولین فرمانده سپاه قدس بود و این مسئولیت را بین سال های ۶۹ تا۷۶ بر عهده داشت.

وزیر پیشنهادی کشور دارای مدرک کارشناسی در رشته الکترونیک، کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع و دکترای تخصصی مدیریت راهبردی است.

سال های حضور در سپاه و وزارت دفاع 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ وزیر پیشنهادی کشور در سال ۱۳۵۹ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در درازای جنگ ایران و عراق از فرماندهان سپاه پاسداران محسوب می‌شد. احمد وحیدی دارای مدرک کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکتری مطالعات استراتژیک از دانشگاه امام صادق است.

وحیدی در دوران دریابان علی شمخانی معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع را بر عهده داشت.او پس از انتصاب سردار نجار به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت نهم، به عنوان جانشین وی منصوب شد.

علاوه بر جانشینی وزیر دفاع، ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولیتمعاونت طرح و برنامه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از دیگر مسئولیت‌های وحیدی به شمار می‌رود.

وحیدی در دولت هشتم از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ معاون طرح و برنامهٔ وزیر دفاع و در دولت نهم از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ قائم‌مقام وزیر دفاع بود.

وزیر پیشنهادی کشور  در دولت دهم، از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت می‌کرد.او در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی بود.

همچنین سردار وحیدی در دولت نهم با حکمی از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور به عنوان نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور فعالیت کرده است.

احمد وحیدی در سال ۱۳۸۸ و توسط محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مجلس شورای اسلامی معرفی و در روز ۱۲ شهریور همان سال با کسب اکثریت آرا انتخاب شد.

ماجرای مک فارلین

براساس خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)، سردار احمد وحیدی که در زمان ماجرای مک‌فارلین مسئول اطلاعات سپاه پاسداران بود، گزارشی از موشک‌های هاگ ارسالی آمریکا به ایران در جنگ ایران و عراق را ارائه کرده بود

ماجرای پرونده آمیا

ماجرای پرونده آمیا به انفجار یک مرکز یهودی درپایتخت آرژانتین در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۷۳ برمی گردد رسانه ها و مقامات آرژانتین مدعی دخالت ایران در این انفجار شدند، دادگاهی هم در این کشور برگزار و برای چند مقام کشور احکامی صادر کرد. پس از اعلام این حکم, اینترپل به درخواست دادگستری آرژانتین ادعایی را مبنی بر دخالت داشتن سردار وحیدی در در خصوص انفجار مرکز همیاری یهودیان و در مقام فرماندهٔ وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حکم جلب بین‌المللی وی را صادر کرد. 

ادعاها درباره یازده سپتامبر

روزنامهٔ واشنگتن پست در سال ۲۰۰۳ به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشد در گزارشی با عنوان «رابطه‌ای به عمر یک دهه» میان ایمن الظواهری، از مقامات ارشد القاعده، با سردار احمد وحیدی را منتشر کرد. در این گزارش، ادعا شده بود ایران پیش از حملات یازدهٔ سپتامبر، همکاری‌های متعددی با اعضای گروه القاعده مستقر در افغانستان و پاکستان داشته‌است. مقامات کشورمان ادعاهای مطرح شده در این روزنامه را تکذیب کردند اما سردار وحیدی تا کنون در خصوص ادعاهای رسانه ها در خصوص دوستی با ایمن الظواهری اشاره ای نداشته است/ دیده بان. ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر