کد خبر: 114758
A

درگیری بین طالبان و نیرو‌های مرزی ایران تکذیب شد/ طالبان دولت موقت تشکیل داد/ غنی در ارگ با هیاتی از طالبان در حال گفتگو است

برخی رسانه‌ها در پی تحولات اخیر افغانستان، شایعه‌ای مبنی بر درگیری طالبان و نیرو‌های ایران در مرز دوغارون منتشر کرده‌اند، اما منابع امنیتی این موضوع را تکذیب می‌کنند.

درگیری بین طالبان و نیرو‌های مرزی ایران تکذیب شد/ طالبان دولت موقت تشکیل داد/ غنی در ارگ با هیاتی از طالبان در حال گفتگو است

به گزارش دیده بان ایران؛ منابع امنیتی گزارش‌های برخی رسانه‌های مخالف مبنی بر احتمال درگیری بین طالبان و نیروهای مرزی ایران در مرز «اسلام‌قلعه» را رد کردند.

منابع امنیتی گفتند که براساس بررسی‌های صورت‌گرفته یکی از اعضای طالبان به‌طور اشتباهی وارد خاک ایران شده بود که نیروهای مرزبانی ضمن آگاهی بخشیدن به وی در خصوص مسایل و قوانین مرزی او را امروز تحویل طرف مقابل دادند.

منابع تصریح کردند که هیچ موضوع خصومت‌آمیز و یا درگیری بین طالبان و نیروهای مرزبانی صورت نگرفته است.

منابع امنیتی از مردم خواستند به اخبار دروغ و تأییدنشده اعتماد نکنند، چراکه هیچ مشکلی نه‌تنها در مرز دوغارون بلکه در مرزهای دیگر ایران هم وجود ندارد.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز بارها اعلام کرده است که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه کشور ایران صورت نخواهد گرفت.

وی پیش از این نیز گفته بود: به مقامات ایران اطمینان می‌دهیم که به خاک کشور همسایه ما ایران هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد (تسنیم).

طالبان اعلام کرده که کنترل کل افغانستان را به دست گرفته است. حالا برخی از رسانه‌های خارجی می‌گویند طالبان، دولت موقت تشکیل داده و علی احمد جلالی را به‌عنوان رئیس دولت موقت انتخاب کرده است.

شبکه العربیه به نقل از رسانه‌های افغان اعلام کرد که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان قصد دارد تا یکشنبه از سمتش کناره گیری کند. این رسانه گفته عملیات انتقال قدرت امروز در کاخ ریاست جمهوری افغانستان انجام شده است.

صداو سیما هم اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های غیررسمی گویا اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی بزودی اعلام می شود.

ما از سوی دیگر، طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفته و دولت موقت تشکیل داده است. شبکه المیادین اعلام کرد: علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان، به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود.

همچنین برخی منابع می گویند که اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در حال حاضر در کاخ ریاست جمهوری مشغول مذاکره با هیاتی از طالبان است.

طالبان پیش تر در طالبان با صدور اعلامیه‌ای از افراد خود خواسته بودند که پشت دروازه های کابل منتظر بمانند و وارد کابل نشوند.


 

 

 

منبع: رسانه ها

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر