کد خبر: 116013
A

کوهکن: دولت دلش را به کارهای کوچکی که چند نفر تحسین می‌کنند، خوش نکند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت حتما باید از یک گروه باتجربه، آرام و بی سر و صدا، ورای مسائل سیاسی و جناحی و باندی استفاده کند؛ افراد حاضر در این گروه بنشینند و فکر کنند و نهایتا ترواشات فکری صحیح‌شان را با اطلاع از واقعیت‌های ملموس جامعه در اختیار رئیس دولت قرار دهند.

کوهکن: دولت دلش را به کارهای کوچکی که چند نفر تحسین می‌کنند، خوش نکند

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن کوهکن درباره این‌که دولت سیزدهم رسماً پس از آن‌که وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور معرفی شدند آغاز به کار کرد، اولویت‌های این دولت باتوجه به شرایط موجود در کشور چه باید باشد، گفت: بله، در کشور مشکلات و مسائلی وجود دارد اصلاً و ابداً مایوس از حل آن‌ها نیستیم از همین رو اگر تلاش، فکر، برنامه‌ریزی و اقدامات جهادی صورت گیرد، خداوند انشاالله کمک می‌کند که این مشکلات برطرف شود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید خیلی خوش باورانه به مشکلات نگاه کنیم؛ چرا که بعضی از آن‌ها سال‌های سال است در کشور وجود دارد و برای مردم تبدیل به معضل شده است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم اولویت‌ها را دسته‌بندی کنیم؛ ابتداً باید به مجموعه شعارهایی که مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال از ابتدای سال اعلام می‌کنند اشاره کنیم، اظهار داشت: اگر از بخش اقتصاد شروع کنیم در حال حاضر چه مشکلاتی در مقابل دولت در بخش اقتصادی وجود دارد، باید گفت؛ یکسری از مشکلات اصطلاحاً مقطع زمانی دارند؛ مانند سند دخل و خرج یکساله دولت که بودجه نامیده می‌شود و اگر دولت مطابق آن چیزی که مجلس تصویب کرده بخواهد آن را اجرایی کند آخر سال با یک کسری بودجه قابل توجهی رو به رو می‌شود.

کوهکن بیان کرد: در اقتصاد ما با بحث‌های میان‌مدت و طولانی مدت رو به رو هستیم و یکسری بحث‌ها هم کوتاه‌مدت هستند که باید در سند دخل و خرج یکساله و بودجه دید؛ مشکلی هم که در حال حاضر در بودجه وجود دارد این است که هر سال افرادی از مجلس و دولت به شکل‌های مختلف گفتند کسری بودجه است اما راه‌حلی هم به طور قطعی وجود ندارد. کسری بودجه را اگر مطابق بعضی از شیوه‌هایی که درگذشته انجام می‌شد، مانند چاپ اسکناس در آخر سال که نتیجه تورم بود انجام دهیم، قطعا معضلش همیشگی باقی خواهد ماند؛ چراکه گاهی اوقات دولت‌ها ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به دستورات رئیس‌جمهور برای ساماندهی وضعیت قیمت ارز گفت: امیدوارم طبق صحبت‌ها و دستوری که آقای رئیس‌جمهور داده است مجموعه اقتصادی دولت بنشینند و واقعا به راهکارهایی حتی کوتاه مدت فکر کنند. البته راهکار کوتاه مدت مانند داروی تلخی است که برای بیماری بخواهیم استفاده کنیم اما آن را به امید بهبودی تحمل می‌کنیم از همین رو امیدوارم اولین اولویت دولت در بخش اقتصادی در حال حاضر  این باشد که این بحث کسری بودجه را که متاسفانه دولت قبل لایحه واقع‌بینانه‌ای را به مجلس نداد، برطرف کند.

این نماینده پیشن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس به علت تفسیری که شورای محترم نگهبان در قانون بودجه دارد نمی‌تواند صد در صد شاکله بودجه را بهم بریزند اصلاحات اگر از یک حدی بیشتر شود، مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد لذا لازم است در همکاری و همراهی دولت و مجلس این ایرادات برطرف شود، البته این را هم تاکید کنم این اقدامات به معنای برطرف کردن کسری ۴۰۰ هزار میلیاردی تومانی نیست، اما می‌شود آن را کاهش داد و کمترش کرد و تدابیر جدیدی اندیشید تا آثار کمتری روی تورم داشته باشد و آن‌ها را به حداقل برساند.

وی ادامه داد: مشکلات بعدی در اقتصاد، مشکلاتی است که در سالیان طولانی و متمادی ایجاد شده است و قطعا با یک تصمیم، دستور و صورتجلسه حل نمی‎‌شود، این مشکلات راهکارهای خودش را دارد و زحمات زیادی را برای حل‌شان باید کشید.

کوهکن ادامه داد: از باب نمونه، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را مشاهده کنید ؛ اصل بر این است که هنگامی که کارکنان دولت بازنشسته می‌شوند در  قدیم می‌گفتند از زیر نظر دولت خارج می‌شوند و بار این‌ها روی دوش دولت نیست، اما مردم باید بدانند به علت نوع نگاهی که ما به عنوان شهروند در دهه اول، دوم و سوم انقلاب به استخدام‌ها داشتیم عائله‌مندی دولت به شدت بالا رفت. بارها دوستان ما، کارشناسان مجلس و دولت، جمعیت کشور ژاپن را با تعداد کارمندانی که دارد با جمعیت کشور خودمان و با تعداد کارمندانی که داریم مقایسه کردند و هنگامی که این دو مقایسه را در کنار هم قرار می‌دهیم متوجه می‌شوید چه اتفاقی افتاده است.

وی افزود: در حال حاضر در مورد صندوق‌های بازنشتگی مردم باید بدانند این طور نیست هنگامی که کارمند بازنشسته شد، بارش از روی دوش دولت برداشته شود بلکه غیرمستقیم بارش بر روی دوش دولت است؛ یعنی چه؟ به طور مثال فرد در فولاد بازنشسته می‌شود حقوق آن را باید صندوق فولاد پرداخت کند اما بخشی از این پرداختی را از درآمدهای خودش می‌دهد بخش دیگر را اگر بودجه نگیرد نمی.توانند حقوق، دستمزد و مستمری را که باید پرداخت کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این که یک تعیین تکلیف میان مدت با راهکارهای صحیح می‌تواند مشکلات را مرتفع کند، عنوان کرد: یکی از راهکارهای صحیح در این بخش این نیست که ما به فکر حل مشکل امروز باشیم و آینده را فراموش کنیم راه حلش این است که دنبال کاهش حجم دولت باشیم، توجه داشته باشید یک بخش ناکارآمدی شاید به دلیل مدیریت باشد اما یک بخش قابل توجهی از ناکارآمدی به خاطر این است که بدنه دولت قبراق نیست، تاثیرش چیست؟ شاید مجموعه نیروهایی در بدنه وجود دارد که بخواهند کار کنند اما به قدری این موضوع مشکلات به وجود آورده است که بازدهی و کارآمدی را پایین آورده است. پس اگر مشکل صندوق‌ها را برای کوتاه‌مدت تدبیر کنیم، برای بلندمدت با کاهش صد درصدی ورودی کارکنان به دولت و کاهش حجم آمار بازنشستگانی که در آینده می‌خواهند از این درآمد استفاده کنند.

وی ادامه داد: چهل و اندی سال دولت‌ها با هر گرایشی داشتند کم و زیاد خدمت کردند، آنان تحت این عنوان که وظیفه دارند از خزانه کارهایی در کشور انجام دهند، جاده ساختند، شبکه‌های آب‌رسانی و گازرسانی ایجاد کردند تا اینجا کار ارزنده‌ای هم کردند اما بسیاری از این کارها بعد از ۳۰ الی ۴۰ سال یکی یکی مستهلک می‌شوند، به طور مثال هزینه استهکلاک ۱۰ هزار کلیومتر آزاد راه در کشور یک عدد و رقمی است اما اگر این ۱۰ هزار و ۵۰ هزار کلیومتر شود اعداد و ارقام تصاعدی بالا می‌رود و این یکی از مشکلاتی است که منجر به سرمایه‌گذاری‌های سنگین در طول این ۴۰ سال شده است به طوری که در بخش زیر بناها همان چیزی که موجود است را بخواهیم حفظ کنیم و از بین نرود دارای کلی هزینه است. حال این مشکل خودش را کجا نشان می‌دهد؟ در اعتبارات مربوط به « تملک دارایی‌های اعتباراتی» که در گذشته عمرانی گفته می‌شد. بنابراین معتقدم در این بخش دولت باید جسارت داشته باشد و تغییرات و تحولاتی را انجام دهد .

وی تاکید کرد: دولت انقلابی و مجلس انقلابی در این زمینه باید یک تصمیم انقلابی بگیرد؛ دولت گذشته یک تصمیم کارشناسی درست گرفت و آن را به مجلس آورد اما همان سال در مجلس گفتند این تبعیض است و ما مشکلات داریم دولت عقب نشینی کرد، حال طرح دولت چه بود؟ پروژه‌هایی که بالای ۸۰ درصد در کشور پیشرفت داشته را دولت به اتمام برساند و آن‌هایی که زیر ۸۰ درصد پیشرفت داشتند را به مردم واگذار کنند به معنی واقعی کلمه در بخش اقتصاد دولت مقتدارانه باید بنشیند بررسی‌هایش را انجام دهد و طبق قانون آن را به مردم واگذار کند تا علاوه بر این‌که با این کار یک بخشی از مشکلات را حل می‌کند، یک اعتمادی در  مردم به وجود بیارورد.

کوهکن خاطرنشان کرد: دولت دلش را به کارهای کوچکی که بعضا امکان دارد چند نفر ببیند و تحسین کنند خوش نکند کارهای بزرگی را انجام دهد. برخی از پروژه‌ها شاید بسیار بزرگ باشند اما همین که آغاز شوند آثار مثبت اشتغالی دارند.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم باید متوجه شود مرتکب خطای استراتژیک دولت قبلی نشود، چرا که دولت قبلی بالاترین خطایش این بود که به امید همسایه نشست، یعنی فکر می‌کرد غربی‌ها و آمریکایی صادق هستند و به وعده‌هایشان عمل می‌کنند، منتظر نشست با منابع خارجی بعضی از مشکلات را حل کند و لذا دستش را به زانوهای خودش نگرفت تا بلند شود و اگر می‌خواهید نمره‌ای در بحث اقتصاد مقاومتی که از چندین سال پیش مقام معظم رهبری مطرح کرد به دولت قبلی بدهیم قابل قبول نیست، نه اینکه دولت تلاش نکرد نباید بی‌انصافی کرد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلات دولت که همیشه من آن را عنوان کردم و بعضی‌ها شاید فکر کنند تندروی است، این است من معتقد هستم دشمنان با ۱۰ واسطه نظام و سیستم اداری کشور را در ارتباط با دادن خدمات سریع و آسان به مردم فلج کردند، من برای این حرفم دلیل می‌آورم در زمان سه وزیر اقتصاد آقایان طیب‌نیا، کرباسیان و دژپسند عضو هیأت نظارت بر رفع موانع کسب و کار بودم که این هیأت نظارت محلش وزارت اقتصاد بود، دوران مسئولیت ما در چهار سال با این سه وزیر همراه بوده است بارها و بارها در زمان هر کدام از آن‌ها من مطرح کردم برای این که یک گره بزرگ از سرمایه‌گذاری باز کنید دادن مجوزها در تمام بخش‌ها مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته را بر اساس خوداظهاری قرار دهید؛ یک نفر از این آقایان و معاونین که در جلسه حضور داشتند مخالفتی با این پیشنهاد نداشتند و ایرادی نگرفتند همه هم تائید می‌کردند و بسیار خوب است.

وی ادامه داد: من در آن جلسه به یک مسئله در اوایل انقلاب استدلال کردم که موجب نارضایتی مردم شده بود زمانی که ما آن مورد را گذاشتیم بر اساس خوداظهاری عمل کردیم مردم راضی شدند و این رضایت ۴۰ سال است که پرجاست آن چه بود؟ روزها و ماه‌های اولیه پیروزی انقلاب در فرودگاه‌های ما هر مسافر ایرانی و خارجی وارد می‌شد تمام ساک و چمدان وی را می‌ریختند کف فرودگاه‌، وسایل‌شان را بررسی می‌کردند بسیاری نارضایتی به وجود آورد و داد مردم بالا رفت یک انسان فهیمی پیدا شد رفت تلاش کرد اساس واردات کالای مسافر را بر روی خوداظهاری برد. بنابراین معتقدم مجوزهای کسب و کار را هم  باید به همین سمت و سو ببریم، اگر خوداظهاری انجام شود از نظر رفع موانع کسب و کار رتبه‌ای که در این زمینه داریم و رویمان نمی‌شود که بگوییم  ۱۳۷ است می‌توانیم جز کشور‌های برتر شویم.

وی در پایان گفت: این دولت باید از مشاورین استفاده کند چرا که وزرا و معاونین آنقدر درگیر کارهای فرعی و حاشیه‌ای شدند که واقعا وقت فکر کردن ندارند، حتما باید یک گروه باتجربه، آرام و بی‌سر و صدا ورای مسائل و سیاسی و جناحی و باندی بنشینند و فکر کنند و نهایتا ترواشات فکری صحیح‌شان با اطلاع از واقعیت‌های ملموس جامعه را در اختیار دولت قرار دهند تا با یک کار جهادی مشکلات برطرف شود، اعتقادم بر این است اگر این کارها را انجام دهیم اواسط و یا اواخر سال آینده مردم کاملا امیدوار خواهد شد که مشکلات اقتصادی برطرف خواهد شد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر