کد خبر: 116642
A

نویسنده کیهان: مردم پنجشیر تمایلی به کمک کردن به «احمدمسعود» نداشتند/ کسی غیر از طالبان نمی‌تواند قدرت تشکیل دهد

سعدالله زارعی نویسنده و تئوریسین سیاست خارجی روزنامه کیهان و سخنران دوره های بصیرت بسیج با اشاره به وضعیت گروه های مختلف جهادی افغانستان و وضعیت ایجاد شده در پنجشیر هم افزود: این سوال مطرح است که آیا مردم پنجشیر در کنار احمدمسعود با طالبان مبارزه و مقابله کردند؟ پاسخ منفی است و کسی از مردم به احمد مسعود کمک نکرد و احمدمسعود هم یک گروه کوچک از رفقایش را برداشت و در داخل پنجشیر چندصباحی مقاومت کرد ولی مردم پنجشیر جلو نیامدند. بنابراین معلوم است که در این کشور کسی غیر از طالبان نمی‌تواند قدرتی تشکیل دهد.

نویسنده کیهان: مردم پنجشیر تمایلی به کمک کردن به «احمدمسعود» نداشتند/ کسی غیر از طالبان نمی‌تواند قدرت تشکیل دهد

به گزارش دیده بان ایران؛ سعدالله زارعی کارشناسِ انقلابی مسائل سیاسی کشور واکنش به تحولات افغانستان گفت:  در افغانستان یک دولت غربگرای ضعیف به نام دولت غنی وجود داشت و یک ارتش ضعیف هم در کنار دولت بود که فاقد تجهیزات و امکانات بود و مهمتر از آن فاقد انگیزه جنگیدن با طالبان. حال چطور می شود ارتش کشور در انتخاب بین یک نیروی وابسته به خارج و یک نیروی داخلی با عنوان طالبان، طرف نیروی خارجی را بگیرد؟

وی با اشاره به وضعیت گروه های مختلف جهادی افغانستان و وضعیت ایجاد شده در پنجشیر هم افزود: این سوال مطرح است که آیا مردم پنجشیر در کنار احمدمسعود با طالبان مبارزه و مقابله کردند؟ پاسخ منفی است و کسی از مردم به احمد مسعود کمک نکرد و احمدمسعود هم یک گروه کوچک از رفقایش را برداشت و در داخل پنجشیر چندصباحی مقاومت کرد ولی مردم پنجشیر جلو نیامدند. بنابراین معلوم است که در این کشور کسی غیر از طالبان نمی‌تواند قدرتی تشکیل دهد.

وی گفت: ما به طالبان می‌گوییم باید منطق تفنگ را کنار بگذارید و منطق تفاهم و گفتگو را انتخاب کنید. تشکیل امارت اسلامی با توجه به فضاهای که علیه این مدل از حکومت وجود دارد به نفع شما نیست و در نهایت باعث شکاف و اختلاف می شود و این را کنار بگذارید. سومین مطلبی که ما به آنها می‌گوییم این است که درگیری در جنگ باید تمام شده تلقی شود. حکومت اگر قدرت به دست می‌گیرد باید در مقابل مخالفینش خویشتن دار باشد و نسبت به درگیری نظامی پرهیزکار باشد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر