کد خبر: 117062
A

احمدی‌مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی شد/ سردارِ منفصل از خدمت پس از ۸ سال به عرصه مدیریت بازگشت!

سردار اسماعیل احمدی مقدم در این مراسم به عنوان رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی معارفه شد. نام احمدی مقدم با حادثه کهریزک در سال ۱۳۸۸، پرونده جنجالی فروش نفت در بنیاد تعاون ناجا و اننفصال از خدمت و طرح ارتقای امنیت اجتماعی(برخورد با زنان بد حجاب)، برخورد با ماهواره، استفاده پلیس زن با باتوم گره خورده است.

احمدی‌مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی شد/ سردارِ منفصل از خدمت پس از ۸ 
سال به عرصه مدیریت بازگشت!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آیین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی با حضور سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در سالن همایش های این دانشگاه برگزار شد.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در این مراسم به عنوان رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی معارفه شد. نام احمدی مقدم با حادثه کهریزک در سال ۱۳۸۸، پرونده جنجالی فروش نفت در بنیاد تعاون ناجا و اننفصال از خدمت و طرح ارتقای امنیت اجتماعی(برخورد با زنان بد حجاب)، برخورد با ماهواره، استفاده پلیس زن با باتوم  گره خورده است. 

ماجرای انفصال از خدمت رئیی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی؟

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ پنج‌شنبه، ۱۵ تیر۱۳۹۶  محمد حسینی، نماینده، مجلس در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری دولتی ایسنا گفته بود که نیروی انتظامی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان به دولت بدهکار است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود در فاصله سال‌های ۸۷ تا ۹۱ به دستور رئیس جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد٬ نفت «توسط نیروی انتظامی... صادر شده و منابع آن وارد کشور شده و در همان نیرو هزینه شده بود.»

به گفته آقای حسینی٬ نیروی انتظامی به همین دلیل٬ «مبلغی حدود ۶۳۳۶ میلیارد ریال به دولت بدهکار است» و دیوان محاسبات نیز به دلیل این بدهی٬ مسئول ارشد وقت این نیرو را به عنوان «متخلف» به دادسرای دیوان محاسبات معرفی کرده است.

این نماینده اضافه کرد که دیوان محاسبات پس از بررسی پرونده وی را مجرم و برای او «حکم انفصال از خدمت» صادر کرده است.

در دوران دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد٬ به دلیل کسری بودجه ۱۱ درصدی نیروی انتظامی٬ وی دستور داد این نیرو از راه فروش نفت٬ بخشی از هزینه‌های مورد نیاز خود را تأمین کند.

فرمانده سابق نیروی انتظامی در آن زمان نیز اسماعیل احمدی‌مقدم بود که مدتی کوتاه به با اتهام هایی مانند واریز نشدن پول فروش نفت به حساب شرکت نفت در دوران فرماندهی  بازداشت بود.

هر چند خبرگزاری ایسنا در خردادماه سال ۹۴ وشته بود که آقای احمدی‌مقدم در یک برنامه تلویزیونی٬ اتهام‌های خود و همچنین خبر بازداشت خانگی خود٬ پسر و دامادش را تکذیب کرده است

اسماعیل احمدی‌مقدم در اسفندماه ۱۳۹۳ زمانی از سمتش کنار رفت که هنوز چند ماه دیگر از مهلت تمدید حکم وی باقی مانده بود. اما با این حال رسانه ها در آن دوره گمانه زنی هایی از بازداشت دو روزه احمدی مقدم و  دست کم پای ۱۲ نفر از مسئولان ارشد بنیاد تعاون ناجا از جمله سرتیپ دوم ابوالفضل قنبرپور، مدیرعامل سابق این بنیاد  خبر داده بودند که موضوع توسط نماینده دوره قبل مجلس تایید شد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ غلامرضا حیدری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، دوم مرداد به «شرق» خبر داده که «ماجرا صرفا به انفصال از خدمت آقای احمدی‌مقدم ختم نمی‌شود و گویا فرماندهان دیگری نیز مرتبط با این پرونده بازداشت و منفصل شده‌اند».

حیدری در پاسخ به سؤال «شرق» که تاریخ بازداشت این فرماندهان کی بوده، گفته بود: «در آن جلسه به شکل کلی به این مسئله پرداخته شد و وارد جزئیات نشدند».

حیدری همچنین گفته بود: «علاوه بر حکم‌های صادر‌شده از سوی دیوان محاسبات، بخشی از گزارش‌ها و جمع‌بندی‌های دیوان به قوه قضائیه فرستاده شده تا احکام جداگانه‌ای برای افراد دیگر صادر شود، اما در این زمینه اطلاعات جدیدی در دست نیست». نمایندگان دیوان محاسبات یک ماه پیش میهمان کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس بودند تا جزئیاتی از گزارش فروش نفت از سوی نیروی انتظامی را ارائه کنند.

احمدی مقدم کیست؟

اسماعیل احمدی مقدم در سال ۱۳۴۰ در محله نارمک، تهران زاده شد. در سال ۱۳۵۶ برای گذراندن دروس حوزوی عازم قم شد. پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷، عضو کمیته انقلاب اسلامی شد و در سال ۱۳۵۸ نیز به‌صورت رسمی به عضویت سپاه پاسداران درآمد. وی مدرک کارشناسی علوم اجتماعی خود را از دانشگاه تهران اخذ نمود و کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و دکترای مدیریت استراتژیک را نیز از دانشگاه عالی دفاع ملی دریافت کرد

وی پیشتر، پست‌هایی همچون فرماندهی سپاه سردشت، ریاست دانشگاه علوم انتظامی و معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی را داشته‌است و آخرین پست او معاونت فرماندهی نیروی مقاومت بسیج و ریاست منطقه مقاومت بسیج تهران بوده‌است. سوابق او در بسیج و دیدگاه‌های خاص این نیرو در باب مسایل سیاسی و اجتماعی باعث نگرانی روشنفکران از عملکرد آتی پلیس شد. او همچنین پس از فرماندهی نیروی انتظامی مدتی به عنوان رئیس ستاد پشتیبانی مردم یمن فعالیت می‌کرد.

در خرداد ۸۴ قالیباف فرمانده قبلی نیروی انتظامی به دلیل نامزد شدن برای انتخابات نهم ریاست جمهوری از پست خود استعفا داده بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی از انتصاب فرمانده جدید برای این نیرو خودداری فرودند و علی عبداللهی را به‌عنوان سرپرست موقت این نیرو منصوب کرد تا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مشخص شود.  بلافاصله پس از پیروزی احمدی‌نژاد در ۴ تیر ماه، اسماعیل احمدی مقدم را در ۱۸ تیر ماه به‌عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب کرد. احمدی مقدم از هواداران احمدی‌نژاد در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌شمار می‌ رفت. 

طرح ارتقای امنیت اجتماعی

احمدی مقدم در مراسم معارفه خود برای رفع نگرانی از سوابق خود در بسیج گفت که پلیس با جوانان با مدارا برخورد خواهد کرد و از فعالیت گروه‌های فشار (تشکل‌های شبه نظامی که به محافل دانشجویی و روشنفکری حمله کرده و متهم به همکاری در قتل‌های زنجیره‌ای به همراه وزارت اطلاعات بودند) جلوگیری خواهد کرد. اما عملکرد وی دقیقاً برعکس بود. وی با راه‌اندازی طرحی موسوم به «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» بی‌سابقه‌ترین برخوردها را با شهروندان بروز داد. فعالیت‌های سیاسی با شدتی بی‌سابقه سرکوب شد. اجتماع مسالمت‌آمیز زنان در میدان هفت تیر و تظاهرات در دفاع از اعتصاب غذای اکبر گنجی در زندان، اولین تظاهرات‌های آغاز دوران فعالیت وی بود که با شدتی بی‌سابقه سرکوب شد.

برای اولین بار پلیس از نیروی زن مجهز به باتوم برای سرکوب اجتماع زنان استفاده کرد. پیشتر پلیس از برخورد با زنان در تظاهرات‌ها عمدتاً دوری می‌جست. همچنین گروه‌های فشار در دوران احمدی مقدم با آرامش کامل به اقداماتی همچون تخریب کامل حسینیه دراویش در قم و بروجرد و تبدیل آن به پارکینگ دست زدند.

راه‌اندازی پلیس موبایل و کنترل موبایل‌های شهروندان، راه‌اندازی پلیس اقتصادی و جستجوی خانه‌به‌خانه برای جمع‌آوری آنتن‌های ماهواره از اقدامات مهم دوران ریاست وی بود. او ادعا کرد که مشاعات (راهرو، بام، حیاط ساختمان و…) حریم خصوصی نیست و پلیس برای ورود به آن‌ها نیاز به مجوز ندارد. موضوعی که با انتقاد حقوق‌دانان مواجه گردید

به جز محدودیت در روابط اجتماعی مردم، فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم در دوران وی با محدودیت شدید روبرو شد. از جمله برگزاری کنسرت شجریان در سالن وزارت کشور در مرداد ۸۶ با کشمکش‌های فراوان میان اداره اماکن نیروی انتظامی و پلیس امنیت که یکی موافق و دیگری مخالف برگزاری بود، نهایتاً با وساطت وزیر ارشاد و پرداخت ۳۵ میلیون تومان به پلیس توسط شجریان برگزار گردید. 

پلمپ کافه کتاب‌ها از سایر اقدامات وی بود. همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، او و دولت احمدی‌نژاد هماهنگی و همکاری تنگاتنگی داشتند. همچنین وزارت ارشاد اعلام کرد که با هماهنگی نیروی انتظامی عده کثیری از خوانندگان رپ در کشور شناسایی و استودیوهایی که به ضبط این آثار می‌پرداختند پلمپ شده‌اند

طرح ارتقای امنیت اجتماعی از جمله طرح های جنجالی سردار احمدی مقدم بود که در اردیبهشت ۸۵ با استقرار اکیپ‌های پلیس به همراه اتومبیل‌های ون در اماکن عمومی و سپس تذکر و دستگیری زنان بی حجاب پرداخت. 

از جمله وقایع دوران مسئولیت احمدی مقدم در حوادث بازداشتگاه کهریزک در سال هشتاد و هشت بود. او درباره حوادث کهریزک  گفته بود: «در این بازداشتگاه و اتفاقات آن من هم تقصیر دارم؛ قصد ندارم از زیر بار مسوولیتی که دارم، شانه خالی کنم اما از همان ابتدا تأکید کردم که دانشجویان نباید به این بازداشتگاه رفته و افرادی که به این بازداشتگاه می‌روند، نباید در کنار اراذل و اوباش نگهداری شوند. اما در عین حال افرادی که به این بازداشتگاه فرستاده شدند، با احکام دادسرا به این محل اعزام شده‌اند. از سوی دیگر به دلیل کمبود جا نتوانسته بودند آن‌ها را در محل‌های دیگری نگهداری کنند که به نظر بنده این کار به هیچ عنوان صحیح نبوده‌است».

احمدی مقدم در مرداد ماه ۱۳۸۸ اعلام کرد تا یک ماه دیگر یک بازداشتگاه جدید می‌سازد.  حمیدرضا کاتوزیان در سال ۱۳۸۸، نماینده تهران و عضو کمیته حقیقت‌یاب رویدادهای پس از انتخابات، شخص اسماعیل احمدی مقدم، را مسئول قتل‌های صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک معرفی کرد

 

در این آیین سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، احمد وحیدی وزیر کشور، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار سرتیپ مهدی فرحی جانشین وزیر دفاع، سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل، در این مراسم حضور دارند.

 

مقرر است رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تا دقایقی دیگر در این مراسم سخنانی را ایراد کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر