کد خبر: 117081
A

حسین کرمانپور: تاکنون مجوز تزریق سینوفارم برای زیر۱۸ ساله‌ها را ندیده ام/ مردم نباید نتیجه نگرفتن از واکسیناسیون را پای اثردهی واکسن سینوفارم بگذارند؛ مشکل ایران طولانی شدن روند واکسیناسیون است

رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا در گفت و گو با دیده بان ایران : اگر تا تا پایان شهریور ماه روند واکسیناسیون به همین شکل باشد به نظر بنده نه شاهد موج ششم نخواهیم بود. اگر ما در اول مهر شاهد افزایش مبتلایان نباشیم، من بسیار خرسندم که می‌توانم بگویم پیک ششمی در کار نخواهد بود و اگر هم این پیک در کشور شروع شود بسیار ضعیف خواهد بود.

حسین کرمانپور: تاکنون مجوز تزریق سینوفارم برای زیر۱۸  ساله‌ها را ندیده ام/ مردم نباید نتیجه نگرفتن از واکسیناسیون را پای اثردهی واکسن سینوفارم بگذارند؛ مشکل ایران طولانی شدن روند واکسیناسیون است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  خبرهای متفاوتی درباره اثر گذاری واکسن سینوفارم چین منتشر شده است. این خبرها نگرانی هایی را در جامعه ایجاد کرده است. با  دکتر حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی کشور در این خصوص گفت و گو کرده ایم.

حسین کرمانپور، رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا درباره صدور مجوز برای تزریق واکسن سینوفارم به افراد زیر 18 سال به خبرنگار دیده بان ایران گفت:

ابتدا شاید مقداری در این باره حساسیت به خرج داده شود اما به مرور این مشکل حل خواهد شد. سینوفارم فعلا در ایران جزء واکسن‌هایی است که در دسترس است. بنده شخصاً این مجوز را ندیده‌ام. ما مشاهده کردیم که در کشورهای دیگر به خصوص چین، سینوفارم باعث ایجاد ایمنی جمعی شده است. در کشور ما متاسفانه به‌دلیل طولانی شدن روند واکسیناسیون آن‌طور که باید از این واکسن نتیجه نگرفتیم. برخی افراد در تزریق دز اول مشکلی نداشتند اما در دز دوم به مشکل برخوردند.

مردم نباید بعد از تزریق واکسن از رعایت پروتکل‌های بهداشتی سر باز زنند

مسائلی از این قبیل به ضرر اثردهی سینوفارم شد وگرنه سینوفارم واکسن بدی نیست. به نظر بنده زیر  ۱۸ساله‌ها هم می‌توانند از این واکسن استفاده کنند اما حقیقتا من هنوزمجوز صادر شده برای افراد زیر 18 سال را مشاهده نکرده‌ام.

مردم نباید نتیجه نگرفتن از واکسیناسیون را پای اثردهی واکسن سینوفارم بگذارند. مشکل ما طولانی شدن روند واکسیناسیون در کشور بود. الان شرکت تولیدکننده سینوفارم گفته است که بعد از 28 روز باید دز دوم این واکسن تزریق شود و اگر این اتفاق نیفتد قطعا اثردهی این واکسن از بین می‌رود.

مردم نباید بعد از تزریق واکسن از رعایت پروتکل‌های بهداشتی سر باز زنند چون عملا واکسیناسیون‌شان بی نتیجه خواهد ماند. برخی به‌دلیل بی اطلاعی یک روز پس از تزریق دز دوم از رعایت پروتکل‌ها سر باز زدند و این باعث گرفتارشدنشان به ویروس کرونا شد در حالی‌که 14 روز پس از تزریق دز دوم ایمنی کامل ایجاد می‌شود.

این پزشک بیمارستان سینا در ادامه درباره احتمال  شروع موج ششم کرونا گفت: اگر تا تا پایان شهریور ماه روند واکسیناسیون به همین شکل باشد به نظر بنده نه شاهد موج ششم نخواهیم بود. اگر ما در اول مهر شاهد افزایش مبتلایان نباشیم، من بسیار خرسندم که می‌توانم بگویم پیک ششمی در کار نخواهد بود و اگر هم این پیک در کشور شروع شود بسیار ضعیف خواهد بود.

مردم باید بدانند که ایمنی 100 درصد و علمی پس از واکسیناسیون، 14 روز پس از تزریق دز دوم کرونا ایجاد می‌شود. اگر آن‌طور که قول داده‌اند تا قبل از آذرماه بالای 70 درصد جمعیت کشور واکسیناسیون شوند، می‌شود وضعیت کرونایی در ایران را کنترل شده اعلام کرد. ما الان قریب به 7 هزار بیمار کرونایی در ای سی یو بیمارستان‌ها داریم تا زمانی‌که این رقم به کمتر از 3 هزار نفر نرسد وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند.

در پاندمی‌ها و اپیدمی‌ها بحث اتباع و غیراتباع بی اساس و غیرانسانی است

کرمانپور در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای واکسیناسیون اتباع دیگر کشورها اظهار کرد: در پاندمی‌ها و اپیدمی‌ها بحث اتباع و غیراتباع بی اساس و غیرانسانی است. باید واکسیناسیون همه اتباع چه آن‌هایی که گذرنامه دارند و چه آن‌هایی که ندارند بسیار سریع آغاز شود چون به غیر از این‌که این تبعیض قائل شدن عملا غیر انسانی است، عملا واکسیناسیون بقیه افراد هم بی فایده خواهد بود. تزریق واکسن حق همه انسان‌هاست و فرقی میان ایرانی و افغانی و بقیه ملیت‌ها وجود ندارد مسئولان کشور هم از عزم جدی برای این کار برخوردارند.

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر